Spring naar bijdragen

Doet ie het of doet ie het niet?


Recommended Posts

Da's lekker. Ik heb al een paar dagen dat mijn Jeep soms niet wil starten.

Als hij hier op het terrein onder de Carport staat, geen probleem. Kinderen naar school geen probleem. Parkeer ik hem een beetje schuin voor of achterkant omhoog, start ie voor geen meter meer.

Tenminste ik denk dat dat het probleem is, kan ook de temperatuur zijn maar dat lijkt me raar. (oh ja, ik woon in zuid-frankrijk het is hier al een tijdje 25º of meer in de schaduw)

Waarschijnlijk zit het probleem in de benzineleiding/filter want het is ontstaan nadat ik hem per ongeluk helemaal leeg gereden heb.

Ra Ra wat is er aan de hand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de motor verder onder andere omstandigheden goed start en loopt zou je best wel eens in de goeie richting kunnen zitten met de benzine toevoer.

Misschien is de filter een beetje vuil geworden door die ene keer leegrijden... het kan.

Je ruikt geen benzine na stilstand? (lekke leiding)

Als je de pomp een tijdje laat draaien, contact aan maar even wachten met starten zodat de pomp benzinedruk kan opbouwen, en dan start.

Kun je bij de 2.5 al foutcodes uitlezen? Zou een aantal dingen al kunnen wegstrepen zoals sensors etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, heeft wat andere uitdagingen aan zn kop....

Dat zal het geweest zijn... frusty.gif

Maar de 2.5 heeft een elektrische pomp in de tank... met koolborstels. Belangrijk om te weten is nu, of de pomp bij het inschakelen van het contact een seconde draait ( is hoorbaar). Als je hem even hoort zoemen, is de aansturing correct. Volgende stap is dan, om te controleren of er ook echt benzine uit de leiding komt... Maar eerlijk gezegd zou ik niet weten wat dat met schuin staan te maken heeft... de pomp zelf kan wel gevoelig zijn voor de stand en is toch al verdacht... drooglopen vindt 'ie niet fijn... sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net de Jeep opgehaald bij school.

Had hem iets verplaatst zodat hij recht stond.

Starten, lopen!

Zat ongeveer 2,5 uur tussen. Maar ook dat zegt niks, zolang ik plat parkeer is er niks aan de hand.

Ik heb even geluisterd en de benzinepomp hoor ik, dus ook dat niet.

Ik heb echt geen idee, kan ik bij het benzinefilter komen ???

Hij gaat 5 juni naar een jeep specialist hier in de buurt, maar ja die spreekt alleen maar vloeiend Frans en ik matig.

Dan is het toch wel lekker als je een idee hebt wat er aan de hand is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanochtend:

Starten lopen!

Ik wordt er gek van, niks zo erg als iets wat het meesteal wel doet maar zo af en toe niet mad.gif

Verder ook iedereen een biggrin.gif goedemorgen.

mad.gifmad.gifmad.gif

Nu wordt ik gek, sta ik bij school (1,5 km) zet de kinderen af en loop even mee.

Kom terug en wat denk je ........................

Niet starten! mad.gif

Ik wordt helemaal zenuwachtig van die #@%^ jeep

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat lijkt er wel op ja, maar waarom dan smorgens wèl?

Als het simpelweg een filter/pomp zou zijn dan lijkt me dat je ook smorgens startproblemen zou moeten hebben...

Ja en het rare is dat de kans groot is als ik zo aan kom lopen dat hij gewoon weer start.

En dat hij het dan weer een paar keer doet en er dan plotseling weer mee op houdt.

Het is zo wispelturig als de pest!

En ik wordt er gek van. Mijn man gaat morgen twee dagen weg en dan is het de enige auto hier. Supermarkt 5 kilometer verder en alleen maar bergje op, bergje af.

Dat is niet lekker als je bang bent dat je terug moet lopen sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je bij jou YJ al foutcodes opvragen? (Als het goed is vanaf model 1991)

Als dat zo is:

Sleutel in contact en contact aan (lampjes branden en zo wink.gif ) en dan binnen 5 seconden weer uit/aan/uit/aan.

Je 'check engine' lampje gaat dan knipperen. Het aantal keren 'aan' met korte tussenpauzes vormt een cijfer, met langere tussenpauzes tussen de cijfers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij slaat een 90er nog geen kode's op en zou het ook nog om de monopoint injectie uitvoering moeten gaan.

Je kunt nog wat proberen: Als 'ie niet wil aanslaan, start dan eens even door en ruik eens bij de uitlaat... Ruikt 'ie daar naar benzine, dan spuit hij wel benzine in. In dat geval moet je dus in de ontsteking gaan zoeken. Defecte bobine is dan een mogelijke oorzaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt nog wat proberen: Als 'ie niet wil aanslaan, start dan eens even door en ruik eens bij de uitlaat... Ruikt 'ie daar naar benzine, dan spuit hij wel benzine in. In dat geval moet je dus in de ontsteking gaan zoeken. Defecte bobine is dan een mogelijke oorzaak.

Hij start weer niet. Hij heeft de hele middag niet gedaan (3x geprobeerd), mijn man komt thuis en die moest nog even in het dorp zijn.

Wat denk je, hij komt terugrijden in de Jeep!

Maar nu voor de deur start hij weer niet mad.gifmad.gifmad.gif

Meteen ff je tip geprobeerd, hij ruikt inderdaad wel naar benzine. wink.gif

Dus waarschijnlijk een defecte bobine, wat kan ik daar aan doen, cq wat kost een nieuwe en is dat moeilijk inbouwen?

(bobine is toch dat ronde kokertje vanwaar de bougie kabels naar de bougies/motor gaan)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, da's de stroomverdeler....

Midden op die stroomverdeler zit een 5e kabel. Aan de andere kant van die kabel vindt je de bobine. Er waren in die jaren twee typen:

0417.10.jpg

Oude type

0417.13.jpg

Nieuwe type

Als het goed is, heb jij dus de bovenste. Je kunt er ook nog wat aan meten:

Tussen de 2 "schroefaansluitingen moet je met een ohm-meter 0,4 tot 0,8 ohm meten. Secondair, tussen één van de 2 zojuist genoemde aansluitingen én de hoogspannings uitgang ( de dikke koperen pen) moet je 2500 tot 4000 ohm meten.

De monopoint 2,5 liter motoren hebben overigens mogelijk ook nog de "beruchte" ontstekingsmodule. Die zit dan onder het ruitensproeiertankje gemonteerd. Die kan ook stuk zijn en is niet te repareren, alleen compleet te vervangen. Dat ding is echter ook te testen, -hier- heb ik de procedure even neergezet.

Succes!

Ow.. de kosten...

Bobine: reken op ongeveer € 81,- in geval van de bovenste. Onderste is wat voordeliger.

Module: ongeveer € 105,-

(Prijzen volgens ASP-Eberle)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oude type

Als het goed is, heb jij dus deze. Je kunt er ook nog wat aan meten:

Tussen de 2 "schroefaansluitingen moet je met een ohm-meter 0,4 tot 0,8 ohm meten. Secondair, tussen één van de 2 zojuist genoemde aansluitingen én de hoogspannings uitgang ( de dikke koperen pen) moet je 2500 tot 4000 ohm meten.

De monopoint 2,5 liter motoren hebben overigens mogelijk ook nog de "beruchte" ontstekingsmodule. Die zit dan onder het ruitensproeiertankje gemonteerd. Die kan ook stuk zijn en is niet te repareren, alleen compleet te vervangen. Dat ding is echter ook te testen, -hier- heb ik de procedure even neergezet.

Succes!

Ik heb inderdaad het oude type (linksachter tegen het schutbord).

Ik heb alleen geen ohm-meter sad.gif

Onder het ruitensproeiertankje kan ik niks vinden, dus geen ontstekingsmodule ???

Hij is van 1990 maar model 1991.

Kan ik dat nog ergens anders aan zien, wat voor soort injectie het is?

(Ik leer wel veel trouwens wink.gif )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb inderdaad het oude type (linksachter tegen het schutbord).

Ik heb alleen geen ohm-meter sad.gif

Onder het ruitensproeiertankje kan ik niks vinden, dus geen ontstekingsmodule ???

Hij is van 1990 maar model 1991.

Kan ik dat nog ergens anders aan zien, wat voor soort injectie het is?

(Ik leer wel veel trouwens wink.gif )

Af en toe loopt ie wel meteen dus ik denk eerder aan een slecht contact of losse stekker naar de bobine als aan de bobine zelf...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de bovenste hebt, is het een monopoint injectie.

Da's te zien aan de motor:

Dit is een MULTIpoint:

2.5l1.jpg

Let op de brandstofrail ( die "roestige buis" parallel aan de motor), op deze foto net boven de oliedop.

De MONOpoint heeft dat niet. Da's het simpelste, zichtbare, verschil!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let op de brandstofrail ( die "roestige buis" parallel aan de motor), op deze foto net boven de oliedop.

De MONOpoint heeft dat niet. Da's het simpelste, zichtbare, verschil!

Die buis heb ik inderdaad niet. Dus monopoint.

Kan alleen die ontstekingsmodule niet vinden onder het tankje van de ruitenwisservloeistof.

Kan die toevallig tegen het schutbord zitten, achter het tankje blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...