Sas (06) Geplaatst May 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2006 Da's lekker. Ik heb al een paar dagen dat mijn Jeep soms niet wil starten. Als hij hier op het terrein onder de Carport staat, geen probleem. Kinderen naar school geen probleem. Parkeer ik hem een beetje schuin voor of achterkant omhoog, start ie voor geen meter meer. Tenminste ik denk dat dat het probleem is, kan ook de temperatuur zijn maar dat lijkt me raar. (oh ja, ik woon in zuid-frankrijk het is hier al een tijdje 25º of meer in de schaduw) Waarschijnlijk zit het probleem in de benzineleiding/filter want het is ontstaan nadat ik hem per ongeluk helemaal leeg gereden heb. Ra Ra wat is er aan de hand? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2006 Welkom hier, Sas! Post even welke motor je Jeep heeft, dat maakt nogal uit namelijk! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2006 Doet ie het of doet ie het niet?, startproblemen bij mijn jeep 2.5i 1990 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst May 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2006 Tja, heeft wat andere uitdagingen aan zn kop.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sas (06) Geplaatst May 29, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2006 Post even welke motor je Jeep heeft, dat maakt nogal uit namelijk! Het is een 1990 Jeep wrangler 2.5i Wat is er nog meer over te vertellen ??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2006 Als de motor verder onder andere omstandigheden goed start en loopt zou je best wel eens in de goeie richting kunnen zitten met de benzine toevoer. Misschien is de filter een beetje vuil geworden door die ene keer leegrijden... het kan. Je ruikt geen benzine na stilstand? (lekke leiding) Als je de pomp een tijdje laat draaien, contact aan maar even wachten met starten zodat de pomp benzinedruk kan opbouwen, en dan start. Kun je bij de 2.5 al foutcodes uitlezen? Zou een aantal dingen al kunnen wegstrepen zoals sensors etc. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2006 Tja, heeft wat andere uitdagingen aan zn kop.... Dat zal het geweest zijn... Maar de 2.5 heeft een elektrische pomp in de tank... met koolborstels. Belangrijk om te weten is nu, of de pomp bij het inschakelen van het contact een seconde draait ( is hoorbaar). Als je hem even hoort zoemen, is de aansturing correct. Volgende stap is dan, om te controleren of er ook echt benzine uit de leiding komt... Maar eerlijk gezegd zou ik niet weten wat dat met schuin staan te maken heeft... de pomp zelf kan wel gevoelig zijn voor de stand en is toch al verdacht... drooglopen vindt 'ie niet fijn... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sas (06) Geplaatst May 29, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2006 Net de Jeep opgehaald bij school. Had hem iets verplaatst zodat hij recht stond. Starten, lopen! Zat ongeveer 2,5 uur tussen. Maar ook dat zegt niks, zolang ik plat parkeer is er niks aan de hand. Ik heb even geluisterd en de benzinepomp hoor ik, dus ook dat niet. Ik heb echt geen idee, kan ik bij het benzinefilter komen ??? Hij gaat 5 juni naar een jeep specialist hier in de buurt, maar ja die spreekt alleen maar vloeiend Frans en ik matig. Dan is het toch wel lekker als je een idee hebt wat er aan de hand is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2006 Je hoorde de pomp... maar de motor sloeg ook aan... Waar het om gaat is, of je de pomp ook hoort als de motor niet wil! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2006 filtre d'essence? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sas (06) Geplaatst May 30, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 Vanochtend: Starten lopen! Ik wordt er gek van, niks zo erg als iets wat het meesteal wel doet maar zo af en toe niet Verder ook iedereen een goedemorgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sas (06) Geplaatst May 30, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 Vanochtend:Starten lopen! Ik wordt er gek van, niks zo erg als iets wat het meesteal wel doet maar zo af en toe niet Verder ook iedereen een goedemorgen. Nu wordt ik gek, sta ik bij school (1,5 km) zet de kinderen af en loop even mee. Kom terug en wat denk je ........................ Niet starten! Ik wordt helemaal zenuwachtig van die #@%^ jeep Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 Als je wil starten, draait de (start)motor dan wel mee of krijg je alleen maar een 'klik'? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sas (06) Geplaatst May 30, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 Als je wil starten, draait de (start)motor dan wel mee of krijg je alleen maar een 'klik'? De startmotor draait gewoon mee, ik hoor ook de benzinepomp zoemen. Het lijkt net of hij op de een of andere manier geen benzine krijgt. Tenminste totzover ik dat als leek kan bepalen. (a-technisch) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 Dat lijkt er wel op ja, maar waarom dan smorgens wèl? Als het simpelweg een filter/pomp zou zijn dan lijkt me dat je ook smorgens startproblemen zou moeten hebben... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sas (06) Geplaatst May 30, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 Dat lijkt er wel op ja, maar waarom dan smorgens wèl? Als het simpelweg een filter/pomp zou zijn dan lijkt me dat je ook smorgens startproblemen zou moeten hebben... Ja en het rare is dat de kans groot is als ik zo aan kom lopen dat hij gewoon weer start. En dat hij het dan weer een paar keer doet en er dan plotseling weer mee op houdt. Het is zo wispelturig als de pest! En ik wordt er gek van. Mijn man gaat morgen twee dagen weg en dan is het de enige auto hier. Supermarkt 5 kilometer verder en alleen maar bergje op, bergje af. Dat is niet lekker als je bang bent dat je terug moet lopen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 Kun je bij jou YJ al foutcodes opvragen? (Als het goed is vanaf model 1991) Als dat zo is: Sleutel in contact en contact aan (lampjes branden en zo ) en dan binnen 5 seconden weer uit/aan/uit/aan. Je 'check engine' lampje gaat dan knipperen. Het aantal keren 'aan' met korte tussenpauzes vormt een cijfer, met langere tussenpauzes tussen de cijfers. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst May 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 Het uitlezen van de codes kan waarschijnlijk het beste wanneer de motor niet wil aanslaan,dan heb je de grootste kans op foutmeldingen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 Volgens mij slaat een 90er nog geen kode's op en zou het ook nog om de monopoint injectie uitvoering moeten gaan. Je kunt nog wat proberen: Als 'ie niet wil aanslaan, start dan eens even door en ruik eens bij de uitlaat... Ruikt 'ie daar naar benzine, dan spuit hij wel benzine in. In dat geval moet je dus in de ontsteking gaan zoeken. Defecte bobine is dan een mogelijke oorzaak. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sas (06) Geplaatst May 30, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 Je kunt nog wat proberen: Als 'ie niet wil aanslaan, start dan eens even door en ruik eens bij de uitlaat... Ruikt 'ie daar naar benzine, dan spuit hij wel benzine in. In dat geval moet je dus in de ontsteking gaan zoeken. Defecte bobine is dan een mogelijke oorzaak. Hij start weer niet. Hij heeft de hele middag niet gedaan (3x geprobeerd), mijn man komt thuis en die moest nog even in het dorp zijn. Wat denk je, hij komt terugrijden in de Jeep! Maar nu voor de deur start hij weer niet Meteen ff je tip geprobeerd, hij ruikt inderdaad wel naar benzine. Dus waarschijnlijk een defecte bobine, wat kan ik daar aan doen, cq wat kost een nieuwe en is dat moeilijk inbouwen? (bobine is toch dat ronde kokertje vanwaar de bougie kabels naar de bougies/motor gaan) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 Nee, da's de stroomverdeler.... Midden op die stroomverdeler zit een 5e kabel. Aan de andere kant van die kabel vindt je de bobine. Er waren in die jaren twee typen: Oude type Nieuwe type Als het goed is, heb jij dus de bovenste. Je kunt er ook nog wat aan meten: Tussen de 2 "schroefaansluitingen moet je met een ohm-meter 0,4 tot 0,8 ohm meten. Secondair, tussen één van de 2 zojuist genoemde aansluitingen én de hoogspannings uitgang ( de dikke koperen pen) moet je 2500 tot 4000 ohm meten. De monopoint 2,5 liter motoren hebben overigens mogelijk ook nog de "beruchte" ontstekingsmodule. Die zit dan onder het ruitensproeiertankje gemonteerd. Die kan ook stuk zijn en is niet te repareren, alleen compleet te vervangen. Dat ding is echter ook te testen, -hier- heb ik de procedure even neergezet. Succes! Ow.. de kosten... Bobine: reken op ongeveer € 81,- in geval van de bovenste. Onderste is wat voordeliger. Module: ongeveer € 105,- (Prijzen volgens ASP-Eberle) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sas (06) Geplaatst May 30, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 Oude typeAls het goed is, heb jij dus deze. Je kunt er ook nog wat aan meten: Tussen de 2 "schroefaansluitingen moet je met een ohm-meter 0,4 tot 0,8 ohm meten. Secondair, tussen één van de 2 zojuist genoemde aansluitingen én de hoogspannings uitgang ( de dikke koperen pen) moet je 2500 tot 4000 ohm meten. De monopoint 2,5 liter motoren hebben overigens mogelijk ook nog de "beruchte" ontstekingsmodule. Die zit dan onder het ruitensproeiertankje gemonteerd. Die kan ook stuk zijn en is niet te repareren, alleen compleet te vervangen. Dat ding is echter ook te testen, -hier- heb ik de procedure even neergezet. Succes! Ik heb inderdaad het oude type (linksachter tegen het schutbord). Ik heb alleen geen ohm-meter Onder het ruitensproeiertankje kan ik niks vinden, dus geen ontstekingsmodule ??? Hij is van 1990 maar model 1991. Kan ik dat nog ergens anders aan zien, wat voor soort injectie het is? (Ik leer wel veel trouwens ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MudMiep Geplaatst May 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 Ik heb inderdaad het oude type (linksachter tegen het schutbord).Ik heb alleen geen ohm-meter Onder het ruitensproeiertankje kan ik niks vinden, dus geen ontstekingsmodule ??? Hij is van 1990 maar model 1991. Kan ik dat nog ergens anders aan zien, wat voor soort injectie het is? (Ik leer wel veel trouwens ) Af en toe loopt ie wel meteen dus ik denk eerder aan een slecht contact of losse stekker naar de bobine als aan de bobine zelf... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 Als je de bovenste hebt, is het een monopoint injectie. Da's te zien aan de motor: Dit is een MULTIpoint: Let op de brandstofrail ( die "roestige buis" parallel aan de motor), op deze foto net boven de oliedop. De MONOpoint heeft dat niet. Da's het simpelste, zichtbare, verschil! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sas (06) Geplaatst May 31, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2006 Let op de brandstofrail ( die "roestige buis" parallel aan de motor), op deze foto net boven de oliedop.De MONOpoint heeft dat niet. Da's het simpelste, zichtbare, verschil! Die buis heb ik inderdaad niet. Dus monopoint. Kan alleen die ontstekingsmodule niet vinden onder het tankje van de ruitenwisservloeistof. Kan die toevallig tegen het schutbord zitten, achter het tankje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.