Spring naar bijdragen

Dringen hulp nodig ! !


Recommended Posts

Vandaag dagje vrij, dus zoals het hoort netjes wat onderhoud aan de JEEP doen.

Wilde diff. olie voor vervangen en ook de motor olie en oliefilter.

Zo gezegd zo gedaan. Vorige week naar de carparts handel in Culemborg en een oliefilter gekocht voor een Jeep Grand Cherokee uit '94. Werd zelfs naar kenteken gevraagd voor specifikaties.

Olie filter mee naar huis en vandaag gemonteerd.

Nu viel me direkt op dat het filter er iets anders uit zag. Oude had 1 groot gat met draad en daar om heen meerder kleine gaten. De nieuwe had alleen dat ene gat met de schroefdraad. Na goed, zal wel dacht ik.

Alles volgens voorschriften gemonteerd en 5.5 liter olie in het blok.

Bij aankomst vanavond zie ik ineens dat er olie lekt onder de auto. Ik denk... olie filter iets aandraaien. Niet nodig.. muurvast. En ik zie tot mijn verbazing dat de olie daar niet vandaan komt. Het lijkt wel of de pakking van de olie pan aan het lekken is. Mooi klote natuurlijk en vette stress want ik moet er zaterdag mee naar Frankrijk en met de hoeveelheid die er nu door gaat wordt dat een duur geintje.

Kan het probleem aan het oliefilter liggen en hebben ze me een verkeerde in de maag gesplitst??? Of kan het ook iets anders zijn?? Olie drukmeter staat op nul als hij loopt. Niet verwonderlijk als je bedenkt dat de olie er min of meer uit stroomt.

Heel graag hulp gewenst en bij voorbaat dank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Raar, je hebt de carterpan toch niet los gehad?

De "leeg loop bout" van je carter zit weer goed? Met (koperen) pakking?

Mss de olie sensor, die zit daar ook ergens als ik me niet vergis....

Suc6

Bout zit weer zoals hij zat. Enige wat is veranderd is de olie en het filter.

Hoe werkt zo'n filter. Is er een constante "flow" van olie door het filter? Door het grote gat naar binnen en door de kleine gaten naar buiten. Nieuwe filter had die niet en dat er daardoor een te hoge druk is onstaan ??? Ik roep maar wat...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar... dat filter heeft alleen een gat in het midden (met schroefdraad)? Dat kan haast niet goed zijn....

Maar dat je olie dan langs de carterpakking naar buiten komt, is erg vreemd....

En met een oliedrukmeter die op nul blijft zou ik niet gaan rijden! Kost je maar zo een motor!

Heb je het oude filter nog? Ik zou 'm er nog eens opzetten dan.... 't Is goed mogelijk dat je filter geen olie doorlaat, met alle gevolgen vandien!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar... dat filter heeft alleen een gat in het midden (met schroefdraad)? Dat kan haast niet goed zijn....

Maar dat je olie dan langs de carterpakking naar buiten komt, is erg vreemd....

En met een oliedrukmeter die op nul blijft zou ik niet gaan rijden! Kost je maar zo een motor!

Heb je het oude filter nog? Ik zou 'm er nog eens opzetten dan.... 't Is goed mogelijk dat je filter geen olie doorlaat, met alle gevolgen vandien!

Hmmmmm met die opmerking ben ik het wel eens ja, als er maar 1 gat is waar de olie in kan tja waar moet er dan weer uit wacko.gif dus ik zou idd er eens ff de oude opdraaien en dan maar eens kijken wat er gebeurt.

En wat betreft de lekkage kan het niet zo zijn dat de motor teveel druk heeft opgebouwd doordat de olie wel het filter in kon maar niet eruit en daardoor ergens anders in het blok een zwakke plek heeft gezocht ?? en ja dan kan die carterpan wel eens de eerste zijn die gaat lekken want vaak zelfs heel vaak worden die met vloeibarepakking weer dicht gezet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nahja.. in het carter ontstaat natuurlijk geen druk. Maar in het carter draait de oliepomp, met zijn overstortventiel. Als die pomp de olie nergens heen kan drukken, zal die overstort als een gek gaan spuien... Gevolg kan zijn dat de olie met hoge druk rondgespoten wordt, en daar is de carterpakking niet voor bedoeld!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat betreft de lekkage kan het niet zo zijn dat de motor teveel druk heeft opgebouwd doordat de olie wel het filter in kon maar niet eruit en daardoor ergens anders in het blok een zwakke plek heeft gezocht ?? en ja dan kan die carterpan wel eens de eerste zijn die gaat lekken want vaak zelfs heel vaak worden die met vloeibarepakking weer dicht gezet.

Dat is dus wat ik ook dacht. Druk moet ergens heen en gaat dan voor de minste weerstand. Ga morgen de oude er weer op zetten en probeer het nog een keer. Is wel beschadigd nu door los maken. (deuken) maar zal nog wel sluiten.

Hmm. wordt graven in de container.

Aan een andere pakking zal ik niet meer komen. Toch maar voor vloeibaar gaan dan?? Of eentje snijden zelf. Dikte??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vloeibare pakking gaat wel lukken.

Maar het blijft een k#* klus.

Probeer wel de oude pakking er heel af te halen zodat je deze weer kunt gebruiken.

Igg zeer veel succes

ps ik zou het eerst proberen om het filter te wisselen en als hij nog lekt dan pas de carterpan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net oude filter er weer op gezet met helaas nog steeds hetzelfde resultaat. Olie lekt nog steeds. Bij nadere inspectie is het alleen een andere locatie. Daar waar het filterhuis het blok in verdwijnt. Op de 1e foto is de glimmende rand te zien waar de olie uit/langs loopt. Olie druk staat nog steeds op "0". Kan de sensor naar de haaien zijn door de overdruk in eerste instantie?

Eerste foto is van onder genomen.

f2.jpg

f1.jpg

Begin ff niet goed te worden doordat ze me verkeerd spul hebben mee gegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jij nu aangeeft waar hij lekt is een euvel van de GC.Maar dat kan niet de oorzaak zijn dat de oliedrukmeter op 0 blijft staan.

Het is goed mogelijk dat de sensor idd naar de haaien is door de overdruk.

Maar heb je alle contacten al schoongemaakt van je sensor?

Waar ik me meer zorgen over maak is je oliedruk zelf,is er uberhaupt nog wel druk?

87Wrangler heeft in het verleden iets soortsgelijks gehad daar bleef het overdruk ventiel dichtstaan en kwam er veel te veel druk op het systeem staan en dat resulteerde bij hem dat de filter explodeerde.

Nou weet ik niet helemaal zeker of dit bij jou nu ook het geval is maar dat hij ineens zo gaat lekken lijkt het wel of hij ook zijn druk nergens kwijt kan en op de zwakste plek gaat lekken.

Het beste kan je denk ik even 87wrangler een pbtje sturen want hij heeft hier volgens mij de meeste ervaring mee.

Igg zeer veel suc6 en hou ons een beetje op de hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Jeeped,

Ben straks gelijk gaan kijken in m'n manual waar die sensor zit.

Nou... het verhaal krijgt ineens een andere wending. Deze enorme DICKHEAD heeft waarschijnlijk (99,9%) bij het verwijderen van het filter de sensor afgebroken. frusty.gif Tja, en dan wil de olie er wel uit natuurijk.

Ga nu als de bliksem opzoek naar een sensor en neem dan ook gelijk maar een Crank case valve mee. Hij lekt nl. olie in het luchtfilter.

Hou jullie op de hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He bij mij staat het filter rechtop, heb je het filterhuis soms losgemaakt ? Ik heb vorige week de motorsteunen vervangen en daarvoor moet ook mijn filer en filterhuis los, ik heb toen meteen die O ringen vervangen die erin zitten ( die al jaren klaarlagen ).

Trouwens ik heb ook nog wel ergens een siliconen pakking voor je pan liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm... afgebrokenn sensor wil wel lekken, ja... ph34r.gif

Maar, ik zou toch ook dat nieuwe filter nog eens goed bekijken, voordat je het weer plaatst. Ik blijf het vreemd vinden dat er alleen een gat met schroefdraad in zit....

Ow, en wat de stand van het filter betreft: Dat wil nog wel eens varieeren per bouwjaar en type Jeep. Bij de YJ zit hij meestal direct op het blok geschroefd en bij de XJ met een haaks stuk ertussen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens het manual zou hij ook vertikaal moeten zitten. Hij zit echter horizontaal.

Net met Jeep Hilversum gebeld en zij hebben liggen wat ik nodig heb. Pfff... oplossing binnen bereik.

Nu naar Hilversum!

Thanx sofar.

Acro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tering wat een gedoe.

Op naar Hilversum en daar de "goodies" gehaald. Gelijk even de Comander van dichtbij bekeken. Lijkt eigenlijk nog het meeste op de "oude" Cherokee.

Maar goed dit saga gaat nog verder... Had echt m'n dag.

Gelijk oliedruk sensor er in gedraaid en aangesloten. Oude filter er weer op en starten maar. Geen lekkage... YEEEEHAAAA!

Toch nieuwsgierig of het nou ook het filter was. Oude filter er op, starten en niet normaal meer... het stroomt er werkelijk uit.

Kud, kud, kud. Ik weer met m'n stomme kop moet het weer opzoeken.

Nieuwe filter er maar weer af. En nou komt 't.......... Is de rubber ring van het oude filter in het huis blijven zitten. Vraag ik je. Hoe groot is nou die kans na zoveel pech.

Maar goed, het zit allemaal weer netjes en hij loopt weer als een trein.

PFFFFFFF..... close call.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was weer een leerzaam dagje voor de thuis knutselaar. Gelukkig zonder permanente schade.

Behalve m'n ego dan. laugh.gif

Heren u wordt allen bedankt voor medeleven en bijstand.

Morgen pakken en op weg naar de bergen om wat rond te fladderen aan het vliegertje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...