Spring naar bijdragen

"HOW TO" vervangen remblokken/schijven, wiellagers voor,


acro
 Share

Recommended Posts

Grand Cherookee ZJ 1994 (93-98 zijn grotendeels gelijk)

Na wat tegenslag enkele weken geleden is het nu toch gelukt om de homokineet (CV joint) hoezen te vervangen en m'n auto door de keuring te helpen.

Met deze handleiding heb je ook gelijk genoeg informatie om evt. je remblokken, schijven, steekassen en een volledig uit elkaar halen en in elkaar zetten van de CV joint zelf.

Tijdsduur als het meezit 2 à 3 uur per kant.

Welk gereedschap nodig:

Vervangen van blokken en schijven:

* Dop-ring sleutel maat 13

* Lijmtang

* Kopervet

* Schroevendraaier

Vervangen CV joint hoezen en volledig de- en montage CV joint:

* Bovenstaande

* 12 vlaks dop-ring sleutel maat 13

* Dop-ring sleutel maat 8

* Kruipolie

* Gasbrander

* Zware hamer met kunstofkop

* Hamer

* Drevel

Vervangen voorwiellagers (hub) en verwijderen/vervangen steekassen:

* Bovenstaande

* Sleutel 36

Demonteren

Na opkrikken en op bokken zetten van de Jeep ga je over tot het verwijderen van het wiel. Remschijf en blokken komen nu tevoorschijn. (handrem niet vergeten!!)

Wil je de steekassen of naven vervangen dan moet je nu eerst de asmoer (36) los moeten draaien voor je de remmen verwijderd. Laat iemand op de rem trappen om weerstand te bieden tijdens het losdraaien. Niet nodig voor werken aan homokineet en hoezen !!

Aan de achterzijde van de remklauw vind je 2 bouten. Draai deze los. Trek de bovenkant van de klauw nu naar achter. Schroevendraaier wil hier wel eens helpen. Wring de klauw heen en weer om hem van de schijf af te trekken. Hang hem met een stuk touw of stroomdraad aan je schokdemper zodat hij uit de weg ligt en de leidingen niet beschadigen.

h2.jpg

Verwijder indien mogelijk het remblok dat naast de zuiger zit. Pers met de lijmtang de zuiger weer terug in de cilinder zodat je de klauw straks makkelijk kan monteren. De remschijf van de wielbouten trekken. Indien wenselijk de blokken/schijven vervangen.

h3.jpg

De naaf met de wiellagers is nu zichtbaar. De naaf zit vast dmv. 3 bouten die uitsteken in de naaf. Je kan proberen ze zonder verhitting los te draaien maar dat valt meestal niet mee. Verwijder roest van de draad en spuit ruim in met kruipolie. Zelfde aan de andere kant van de 12 kantige bout. Zelf moest ik hem verhitten met de brander en de dopsleutel met een stuk steigerpijp verlengen. Verhit het staal waar de bout uitsteekt. Alleen daar zit draad in het geheel. Verwijder ook de ABS sensor als je met een brander aan de gang gaat. (sleutel 8)

h4.jpg

De naaf en evt. steekas kun je nu uit/van de as trekken. Subtiel geholpen door de hamer met kunststof kop. Vervangen indien gewenst. Trek de steek as voorzichtig uit de as. Hier goed te zien dat de as moer niet los is.

h6.jpg

h7.jpg

De CV joint hoes in niet al te beste staat.

h10.jpg

De steekas vastklemmen (workmate in dit geval) en met hamer en drevel met erg veel beleid net naast de as op de CV tikken. Op de foto steunt hij op de workmate maar dat is puur voor de foto. Heb maar 2 handen.

h14.jpg

h13.jpg

De as komt nu uit de CV. Zorg dat hij niet valt en beschadigd.

h15.jpg

Voor het demonteren en opnieuw invetten en controleren van de CV ga je als volgt te werk. Het ziet er in eerste instantie misschien was uit als een RUBIK CUBE. Geloof me het is minder dan niks.

Tik met de drevel voorzichtig de buitenste ring naar beneden zodat de kogel uit de geleider kan worden gehaald. Dit herhaal je tot ze allemaal verwijderd zijn.

h17.jpg

h18.jpg

Roteer de buitenste geleider 90gr. zodat hij op z'n kant staan en draai hem met een kantelende beweging uit het huis.

h20.jpg

h21.jpg

De binnenste geleider kun je nu met een draai beweging uit de buitenste kantelen.

Hele handeltje in de ontvetter gooien en zorgvuldig schoonmaken en controleren op abnormale slijtage. Bij mij was 1 binnenste geleider "anders" ingesleten en die moet dus vervangen worden.

Monteren:

De binnenste geleider weer in de buitenste stoppen. 90gr. kantelen en weer in het huis stoppen. 1 voor 1 de kogels weer instaleren met evt. hulp van de drevel.

h24.jpg

h25.jpg

Het vet dat bij de hoes wordt geleverd in het gat spuiten en met een zo goed mogelijk passend stuk rond hout het vet weer door de lagers omhoog persen. Dit herhalen tot het vet overal overheen puilt. Dan nog wat vet erop smeren om het af te maken. Dan de steek as met een hamer weer in de homkineet tikken. (kunstof kop)

h26.jpg

h27.jpg

Nu kan de hoes over de as geschoven worden. In de hoes smeer je ook ruim vet. Zorg dat de as schoon is zodat er geen vuiligheid weer in de CV valt. Beetje invetten kan geen kwaad zodat hij er makkelijk overheen glijdt.

h28.jpg

De ringklemmen goed strak trekken en controleren.

h29.jpg

Bij monteren van naaf, as moer en remklauwen de draad insmeren met kopervet.

Verdere montage in omgekeerde volgorde en PRESTO!

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...