Spring naar bijdragen

Automaatbak N - D


ajstege
 Share

Recommended Posts

Ik ben geen ervaren gebruiker van een automaatbak vandaar het volgende.

Het switchen tussen de N en de D gaat zonder het intrappen van de rem en is zelfs tijdens het rijden niet geblokkeerd. Is het onbeperkt schuiven tussen de N en D schadelijk voor de bak?

Als je stilstaat is het dan beter de rem ingetrapt te houden in de D of naar de N te schakelen. Ik kan me voorstellen dat als je lang stilstaat dat het beter is om in de N te gaan vanwege remschijf en blokken slijtage en verbruik (...) Maar is het verstandig voor de automaat bak slijtage?

Annejan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, bij mn zakenauto kun je alleen van N naar D als de rem is ingetrapt. Lijkt me ook logisch, ter voorkoming ván...Andersom weet ik eerlijk gezegd niet. Hoe het bij onze Grand gaat? zal het wel eens testen, maar denk t zelfde.

Het rijdend in- en uitschakelen lijkt mij niet zo'n erg fijn plan overigens......

Bij lang stilstaan, zet ik m ook altijd in N. Lijkt mij ook beter.

*EDIT*

Ik zat te l***n. Ik ging uit van P naar D. Zal de leeftijd wel zijn....

N-D gaat inderdaad zonder rem intrappen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij onze cherokee kun je ook van N naar D zonder de rem in te trappen. Je kunt ook zonder de rem in te trappen van P naar D. Dit is alleen niet zo verstandig want onderweg naar D kom je R ook tegen dus als je langzaam de handle beweegt gaat ie al achteruit rijden voordat je in D bent.

Het al rijdende schakelen van D naar N en omgekeerd gebruik ik om de 4wd in/uit te schakelen. Eerst 4wd in/uit schakelen en dan even van D naar N en weer terug, op die manier gaat de "spanning" van de tussenbak.

Het in N zetten voor verkeerslichten kan geen kwaad. Als de auto in D blijft staan dan krijg je warmte ontwikkeling in de koppelomvormer en daarmee dus in de bak. Correct me if I'm wrong.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo is het, Kees.

Voor de remschijven en blokken maakt het niet veel uit, als die eenmaal stilstaan slijten ze niet meer en ontstaat er ook geen warmte meer.

De warmte ontstaat inderdaad in de koppelomvormer, maar die is er op gemaakt hoor!

m.a.w: Kan geen kwaad. Je krijgt er op de lange duur alleen een moe been van wink.gif

Owja...

Naar "N" en "D" schakelen kan niet veel kwaad. De bak weet dat je auto in beweging is en zal gewoon de versnelling inschakelen die bij het motortoerental en de snelheid hoort. Toch kun je het beter niet doen... om dezelfde reden dat je ook niet met een handgeschakelde auto in vrij of met ingetrapte koppeling moet gaan rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarbij nog een opmerking: Dat kun je weer voorkomen door een paar meter extra ruimte te houden (indien mogelijk), dan laat je de auto vervolgens een paar keer wat "doorkruipen".

Rem loslaten alleen heeft nl onvoldoende koelend effect. De luchtspleet tussen schijf en blokken is nl ongeveer "Nul"....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duidelijk dat je niet met 120 km/u op de weg n beetje lekker aan je bak moet gaan zitten rammelen hehe. blink.gifbiggrin.gif . Ging mij dr echt om bij het (tijdelijk) stoppen. Je merkt als je stilstaat dat er wel spanning opzit (op de rem stilstaan in de D). Als je em van de D naar de N doet schokt de wagen. Of dit schade / snelle slijtage veroorzaakt weet ik niet. Denk het eerlijk gezegd niet uit het voorgaande wat jullie geschreven hebben. De oplossing zou wat mij betreft inderdaad zijn dat een paar meter voordat je helemaal stilstaat de bak van D naar N te zetten. Dan gaat het allemaal soepel...

Kees: Wat je zegt over het in en uitschakelen van de 4wd. Daarvoor moet je hem eerst in de N zetten, dan in 4wd en dan weer in D?

grtz

AJ

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De bak bij stilstand iedere keer naar N zetten is nergens voor nodig hoor... Dat 'ie blijft trekken is waar, maar daar is alles ook op berekend en bovendien is die kruipneiging erg handig bij inparkeren enzo. Dat schokje bij het schakelen is dan ook normaal en in het geheel niet schadelijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kees: Wat je zegt over het in en uitschakelen van de 4wd. Daarvoor moet je hem eerst in de N zetten, dan in 4wd en dan weer in D?

grtz

AJ

Maakt niet zoveel uit. Als je de 4wd inschakeld terwijl de auto in D staat (even geen gas geven) dan schakeld ie ook wel van 2WD naar 4WD alleen duurt wat langer. En de tussenbak schakeld wat zwaarder. Door dan een keer van D naar N en terug te schakelen valt ie er meteen in. Eerst naar N schakelen en dan de de 4WD en dan weer in D heeft het voordeel dat de tussenbak wat makkelijker (lees minder zwaar) te bedienen is.

Groet

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...