ajstege Geplaatst April 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2006 Ik ben geen ervaren gebruiker van een automaatbak vandaar het volgende. Het switchen tussen de N en de D gaat zonder het intrappen van de rem en is zelfs tijdens het rijden niet geblokkeerd. Is het onbeperkt schuiven tussen de N en D schadelijk voor de bak? Als je stilstaat is het dan beter de rem ingetrapt te houden in de D of naar de N te schakelen. Ik kan me voorstellen dat als je lang stilstaat dat het beter is om in de N te gaan vanwege remschijf en blokken slijtage en verbruik (...) Maar is het verstandig voor de automaat bak slijtage? Annejan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst April 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2006 Hmm, bij mn zakenauto kun je alleen van N naar D als de rem is ingetrapt. Lijkt me ook logisch, ter voorkoming ván...Andersom weet ik eerlijk gezegd niet. Hoe het bij onze Grand gaat? zal het wel eens testen, maar denk t zelfde. Het rijdend in- en uitschakelen lijkt mij niet zo'n erg fijn plan overigens...... Bij lang stilstaan, zet ik m ook altijd in N. Lijkt mij ook beter. *EDIT* Ik zat te l***n. Ik ging uit van P naar D. Zal de leeftijd wel zijn.... N-D gaat inderdaad zonder rem intrappen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kees Geplaatst April 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2006 bij onze cherokee kun je ook van N naar D zonder de rem in te trappen. Je kunt ook zonder de rem in te trappen van P naar D. Dit is alleen niet zo verstandig want onderweg naar D kom je R ook tegen dus als je langzaam de handle beweegt gaat ie al achteruit rijden voordat je in D bent. Het al rijdende schakelen van D naar N en omgekeerd gebruik ik om de 4wd in/uit te schakelen. Eerst 4wd in/uit schakelen en dan even van D naar N en weer terug, op die manier gaat de "spanning" van de tussenbak. Het in N zetten voor verkeerslichten kan geen kwaad. Als de auto in D blijft staan dan krijg je warmte ontwikkeling in de koppelomvormer en daarmee dus in de bak. Correct me if I'm wrong. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2006 Zo is het, Kees. Voor de remschijven en blokken maakt het niet veel uit, als die eenmaal stilstaan slijten ze niet meer en ontstaat er ook geen warmte meer. De warmte ontstaat inderdaad in de koppelomvormer, maar die is er op gemaakt hoor! m.a.w: Kan geen kwaad. Je krijgt er op de lange duur alleen een moe been van Owja... Naar "N" en "D" schakelen kan niet veel kwaad. De bak weet dat je auto in beweging is en zal gewoon de versnelling inschakelen die bij het motortoerental en de snelheid hoort. Toch kun je het beter niet doen... om dezelfde reden dat je ook niet met een handgeschakelde auto in vrij of met ingetrapte koppeling moet gaan rijden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst April 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2006 nog ff aanvulling van het remverhaal... als je even flink hebt moeten remmen en je laat dan je je voet op de rem dan koelt die op die plek niet zo snel af als de rest van de remschijf, dus "kan" dan kromtrekken, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2006 Daarbij nog een opmerking: Dat kun je weer voorkomen door een paar meter extra ruimte te houden (indien mogelijk), dan laat je de auto vervolgens een paar keer wat "doorkruipen". Rem loslaten alleen heeft nl onvoldoende koelend effect. De luchtspleet tussen schijf en blokken is nl ongeveer "Nul".... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ajstege Geplaatst April 3, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2006 Duidelijk dat je niet met 120 km/u op de weg n beetje lekker aan je bak moet gaan zitten rammelen hehe. . Ging mij dr echt om bij het (tijdelijk) stoppen. Je merkt als je stilstaat dat er wel spanning opzit (op de rem stilstaan in de D). Als je em van de D naar de N doet schokt de wagen. Of dit schade / snelle slijtage veroorzaakt weet ik niet. Denk het eerlijk gezegd niet uit het voorgaande wat jullie geschreven hebben. De oplossing zou wat mij betreft inderdaad zijn dat een paar meter voordat je helemaal stilstaat de bak van D naar N te zetten. Dan gaat het allemaal soepel... Kees: Wat je zegt over het in en uitschakelen van de 4wd. Daarvoor moet je hem eerst in de N zetten, dan in 4wd en dan weer in D? grtz AJ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 3, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2006 De bak bij stilstand iedere keer naar N zetten is nergens voor nodig hoor... Dat 'ie blijft trekken is waar, maar daar is alles ook op berekend en bovendien is die kruipneiging erg handig bij inparkeren enzo. Dat schokje bij het schakelen is dan ook normaal en in het geheel niet schadelijk! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kees Geplaatst April 3, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2006 Kees: Wat je zegt over het in en uitschakelen van de 4wd. Daarvoor moet je hem eerst in de N zetten, dan in 4wd en dan weer in D? grtz AJ Maakt niet zoveel uit. Als je de 4wd inschakeld terwijl de auto in D staat (even geen gas geven) dan schakeld ie ook wel van 2WD naar 4WD alleen duurt wat langer. En de tussenbak schakeld wat zwaarder. Door dan een keer van D naar N en terug te schakelen valt ie er meteen in. Eerst naar N schakelen en dan de de 4WD en dan weer in D heeft het voordeel dat de tussenbak wat makkelijker (lees minder zwaar) te bedienen is. Groet Kees Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst April 3, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2006 klopt helemaal, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ajstege Geplaatst April 4, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 4, 2006 Thanks! Helemaal duidelijk! Langzamerhand leer k t wel... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.