Spring naar bijdragen

Reservewiel op het dak


Recommended Posts

Ik zag van de week op de Maasvlakte een XJ rijden met zijn spare op het dak.

Zelf zoek ik al een tijdje naar een oplossing om mijn spare op het dak te kunnen monteren (al is het alleen maar voor met vakanties, een 31" neemt toch wel wat ruimte in beslag wink.gif ). Voor zover ik het kon zien leek het reservewiel bij de betreffende XJ zeer dicht, zo niet direct, op het dak te liggen. Zoiets zoek ik ook, dus geen bagagedrager waardoor het wiel 10 cm ,of meer, boven het dak zweeft.

Ervaringen...?

Suggesties...?

Ideeën...?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Belgische jeep huh ? wink.gif

Is een Mopar rack tyre carrier.

Bevestiging is met vier klemmen op de bestaande rail op de cherokee. Wiel zit met 5 bouten vast.

Is een perefcte oplossing zolang je geen platte band krijgt. Want je moet hele ding van het dak halen.

Dus goed dat speciale sleuteltje bijhouden waarmee rack aangeschroeft wordt op de rails.

Met het rijden merk je er niets van.

Deze Cherokee is een 99 model, vorig model liep de rail helemaal over het dak, op deze niet.

Denk dat een een roofrak een betere oplossing is. Kunt dan nog je schep en eventuele high jack op monteren.

Dit probleem heb ik nu, om wat extra spullen op het dak te laden moet ik nu een speciaal rack maken. Of van die Thule dingen kopen maar dat ziet er allemaal niet uit. Eerst twee cross balken die eruit steken en daarop dan nog eens een rack, hangt dan bijna over de vooruit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mikev, dat is inderdaad een eenvoudig en functioneel rackje. Ik vraag me alleen af of het een beetje stevig is bij bijvoorbeeld erg hard remmen wink.gif .

Een swing out carrier vind ik persoonlijk niks, ten eerste moet ik altijd het wiel naar achteren trekken om mijn achterruit te kunnen openen (ja, ik gebruik deze regelmatig), ten tweede heb je altijd erg veel ruimte achter de auto nodig om de klep te kunnen openen. En ruimte is hier in mijn wijk een luxe, parkeerplekjes zijn erg krap. Ik weet dat deze er zijn voor ZJ's, ik heb hier een tijdje een zwarte ZJ met zo'n reservewiel achterop gezien (was ook bij dezelfde dealer in onderhoud als mijn ZJ, dus ik heb hem goed kunnen bekijken).

Deze zat trouwens niet alleen aan de bumper vast, ook aan het achterspatbord, dat vond ik zoiezo minder wink.gif .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yo Fred,

Is puur staal euh , ijzer ?

Zit vast op vier punten. In het dakrail zitten gaten , voor het verstellen van die dwarsliggers,

In de bevestiging van het rack zitten ook 4 pinnen, kan dus niet gaan schuiven als het wat lost komt.

Moet na bevestigen een paar wkene later alles nog een keertje aantrekken.

Heb dit rack al jaren.

Staat er nu al weer een paar maanden. Ligt nu wel een 225 op moet nog een oude 31" ophalen maar dat zal er wel behoorlijk uit gaan zien, dit wieltje is nog netjes.

PS Jammer van dat terrein, had gehoopt wat hogere duinen tegen te komen, heb de pest aan blubber. En mijn vrouw nog meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit ook nog na te denken over een rek op het dak voor mijn reservewiel.

Momenteel rij ik zonder reservewiel rond (omdat ik nog nooit een lekke band heb gehad in 17 jaar smile.gif ) maar je zal zien dat je aan de beurt ben als je er geen een bij je heb.

Zit nog een beetje te brainstormen over zelfbouw, dus alle tips en pic's zij welkom wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik heb zelf een rack voor mijn ZJ 5.9 gemaakt. Niet alleen voor het reservewiel, maar ook voor de ingepakte rubberboot. Eigenlijk simpel te doen.

Basis

- 4 Thule lastdragers

- 4 dikwandige rvs buizen a ~15 mm

- bouten, moeren , vulringen, waterleidingsokjes 12mm

Voor het reserve wiel

- hoekstaal

- bouten

Ik heb de eerste en laatste Thule gelegd op de plaats waar de bout van het originele roofrack vastzit op de ankerplaat die op het dak vastzit. Die vind je onder de plastic kapjes aan voor- en achterkant van het roofrack. Op de juiste plek in de Thule l + r een gat geboord. Let op: de lengte van de nieuwe bout is maximaal die van de originele plus de extra hoogte. (anders draai je de schroefdraad in de ankerplaat eruit, want de bout raakt dan het dak.) De andere twee Thules ongeveer met gelijke afstanden op de ligger van het roofrack geplaatst. Bij mijn ZJ kwam (van vooraf gerekend) de tweede Thule precies op een plek waar al een bout zat. De derde op een plek waar al een gat iin het roofrack zat.

Zo kon ik alle vier Thules bevestigen. (opmerking: De ZJ 5.9 heeft een ander model roofrack dan de 4.0 en 5.2)

Om het originele roofrack door het aandraaien van de bouten niet te beschadigen, heb ik 12 mm waterleidingsokjes IN de gleuf van het roofrack geplaatst. Hebben de juiste hoogte, roesten niet en de bout kan er doorheen waardoor ze gepositioneerd blijven.

Afgetekend op de Thules waar de 4 plastic strips op het dak tussen de roofrackgeleiders gepositioneerd zijn. Thules van het dak. Op die plaatsen aan de voor-en achterzijde gaten geboord door alle Thules. Diameter van de gaten: de diameter van de RVS buizen. Maar let op: de voorste Thule alleen gaten aan de achterzijde, de achterste alleen aan de voorzijde.

Thules op het dak en precies gemeten wat de afstand is tussen de voorkant van de voorste en de achterkant van de achterste Thule. Dit is de lengte van elke RVS buis. (Je zou zeggen dat de buizen dan te lang zijn, omdat geen rekening gehouden is met de wanddikte van de Thules, maar: het dak loopt krom en de nieuwe dakdrager volgt die kromming)

Daarna de buizen door alle Thules . Dus tillen naar de auto. Monteren en je ziet: de voorste en achterste Thule sluiten de RVS buizen strak op. Klaar.

Resultaat: een erg sterke en strakke dakdrager. Daar kan een vol dressoir met een gangetje van 180 moeiteloos mee vervoerd worden.

De reservewielhouder:

De afstand tussen de laatste Thule en die daarvoor gemeten. Hoekstaal op maat gezaagd, Als je het hoekstaal monteert ONDER de Thules (komt er minder kracht op de bouten) moet je nog wel de breedte van de tThules uit het opstaande gedeelte van het hoekstaal flexen. Gaten door platte zijde hoekstaal en Thule en in het midden van het opstaande deel van het hoekstaal een gat boren. Diameter: die van de originele bevestigingsbeugel in de auto. Die beugel door gat haken, band erop, en de originele plastic centreerring en vleugelmoer vastdraaien. Klaar. Hoekprofiel is natuurlijk zo weer te verwijderen.

Als onduidelijk zal ik wel wat foto's op een site plaatsen.

Groet,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@dutch powercow:

Ik heb het afgeleerd mijn reservewiel thuis te laten. Jaren zonder wiel gereden, zelfs op vakanties naar zuid Griekenland. Wel van die handige spuitbussen bij me.

Op een winteravond een lange rit te gaan. Na 50 km lekke linksACHTERband. Onherstelbaar. Daar hielp geen spuitbus aan. WW erbij, en toen bleek dat ik, omdat ik niet een passend reservewiel bij me had, geen recht had op repatriering naar mijn garage.

WW toch vriendelijk, heeft toen een andere band rond mijn velg geplaatst. Een kleinere band, maar 'die viel binnen de toleranties'. Ik kon langzaamaan mijn weg vervolgen, maar al na 70 KM stond mijn auto al weer naast de weg. de VOORAS maakte een klereherrie en was geheel oververhit.

Kortom: de complete vooras moest gerevideerd. Gelukkig erkende de ANWB schuld. Dat krijg je met 4x4.

Vanaf dat moment rij ik weer met die kolos achterin.

Groet,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie beschrijving SHTHPNZ, maarruh.... Foto's, Foto's!!! biggrin.gif

Een kleinere band, maar 'die viel binnen de toleranties'

Het is dacht ik een een bekend feit dat je met dit soort auto's NOOIT met verschillende maten banden mag rijden (staat volgens mij zelfs in het instructieboekje). Ik heb zelfs wel eens ergens gelezen dat een verschil van meer dan 3 mm profielslijtage op één van de banden al fataal kan zijn.

Nog even over de Wegenwacht; Prima gasten, zolang je een "normale" auto hebt. Ik heb ooit nog eens een klassieke amerikaan (1959) gehad, waarmee ik langs de kant kwam te staan. Motor sloeg gewoon af en niet meer te starten. WW gebeld deze heeft aan de carburateur lopen sleutelen en afstellen, na twee uur draaide het weer een beetje en terug naar huis. Thuis gekomen bleek de auto gewoon last te hebben gehad van Vapour Lock (remedie; gewoon wachten tot de boel is afgekoeld en dan werkt alles weer), heeft die WW meneer toch mooi alle instellingen van mijn carb zitten verprutsen.

Als ze er geen verstand van hebben, zegt dat dan gewoon en blijf eraf!!! mad.gifmad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...