Spring naar bijdragen

Aansluiten trekhaak ZJ'97


Recommended Posts

Jeepers,

Ik ben bezig met het aansluiten van een trekhaak onder mijn ZJ uit '97 (4.0L). Uit alle mails hierover maak ik op dat je erg voorzichtig moet zijn ivm foutmeldingen van de computer.

Mijn ZJ is in 2000 uit USA geimporteerd.

Ik begrijp dat het niet goed is om de benodigde spanning direct van de achterlichten af te pakken, alleen mijn vraag waar dan wel vandaan? Is het de computer of de Lamp Output Module die het spanningsverschil voor de foutmelding meet? In het vakje linksachter (achter het reserve wiel) zit bij mij geen Lamp Output Module. Ik heb er wel een, en deze past ook op de stekkers, maar dan doet het 3e remlicht het niet.

En hoe herken ik evt. de stekker die af fabriek bestemd zou zijn voor een trekhaak, als deze in de draadboom zou zitten?

TNX!

Charon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Heb al een hoop gevonden over het aansluiten van de trekhaak, hier op 't forum.

Maar is het niet mogelijk om voor de module de trekhaak af te tappen???

En loopt er misschien niet al een kabel naar achter voor een trekhaak.

Ik heb een ZJ uit '98 als iemand hier iets over weet, en of er zo'n kabel loopt.

Nou dan hoor ik dat graag.:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb al een hoop gevonden over het aansluiten van de trekhaak, hier op 't forum.

Maar is het niet mogelijk om voor de module de trekhaak af te tappen???

En loopt er misschien niet al een kabel naar achter voor een trekhaak.

Ik heb een ZJ uit '98 als iemand hier iets over weet, en of er zo'n kabel loopt.

Nou dan hoor ik dat graag.:thumbsup:

hoi,

ik heb in mijn ZJ in het vakje bij het reservewiel een oranje kastje zitten met meerdere stekkers. Ik vermoed dat dit voor mijn trekhaak is. Zou dit niet dan een soort module zijn die alles aftapt?

gr,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi,

ik heb in mijn ZJ in het vakje bij het reservewiel een oranje kastje zitten met meerdere stekkers. Ik vermoed dat dit voor mijn trekhaak is. Zou dit niet dan een soort module zijn die alles aftapt?

gr,

Marco

Zoals je her en der op 't forum kunt vinden is dit de module die storingen door geeft van je lampjes.

En dat is nu het hele eieren eten. Want dit kastje vind het niet fijn wanneer je gewoon van je achter lichten aftapt..... Schijnt.

Dat probeer ik uit te vinden, hoe het nu werkelijk zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mijn ZJ was bedrading voor de trekhaak achter de module aangesloten wat prompt tot een melding van de computer aanleiding gaf en de stroom van de achterlichten uitschakelde dus ook de achterlichten van de caravan uit. De bedrading van de trekhaak moet voor de module worden aangesloten anders krijg je een fout melding omdat er teveel weerstand wordt gemeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mijn ZJ was bedrading voor de trekhaak achter de module aangesloten wat prompt tot een melding van de computer aanleiding gaf en de stroom van de achterlichten uitschakelde dus ook de achterlichten van de caravan uit. De bedrading van de trekhaak moet voor de module worden aangesloten anders krijg je een fout melding omdat er teveel weerstand wordt gemeten.

Kijk dat is handige info.<_<

Ga van het weekend gelijk aan de gang.:(

thanxs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb mijn trekhaak aangesloten zoals beschreven op de site van BRINK trekhaken,dat is de juiste manier,nooit geen problemen gehad.

Ook niet terwijl de achterkant in een modderpoel van een 1,5 meter diep stond op de maasvlakte.En de stekkeraansluiting vol met bagger stond.

link:

http://www.brink.eu/kabelset.php?tid=2&lid=2&moid=883&artnr=247700&cblnr=719511

bewerkt door karmann
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb hier in pdf een" montage handleiding elektroset voor trekhaak met 12n contactdoos" daar in staat wat je moet doen met welke kabels met de check controle..... dus interesse stuur maar even een pm dan mail ik hem door of iemand moet een idee hebben hoe ik dit anders kan bekend maken,

Gr,

Richard

oke karmann ik had de zelfde

Link: www.brink.eu/download_kabelsetmanual.php?id=719511

maar hier kom je er gelijk bij dit is de pdf...dus ik hoef niet meer te mailen..................meer tijd om te genieten van mijn Jeep

bewerkt door Rdh01
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou luitjes.....

Ik ben vandaag dus bezig geweest met de trekhaak en de bekabeling.

Een 1,5 uurtje bezig geweest om te kijken waar ik het gaatje zou boren en hoe de kabels weg te laten lopen.........

En wat denk je kom ik in eens een kabel tegen met een stekkerblok.

En ja je raad het al deze is voor de trekhaak. Ben ik ff blij dat ik nog geen gaten had maakt.

Nu nog alleen de contra stekker regelenn bij chrysler, en inprikken die hap.

Nadeel is echter wel dat de stekker op z'n amerikaans is.

Net als bij die Chevy die ik had gaan de richting aanwijzers aan wanneer je op de remmen trapt.

Dus wel weer een uitdaging er bij. hahaha.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat probleem heb ik ook.

wat bedoel jij met een contrastekker

ik moet dit alles ook nog veranderen, maar dat houdt mij van de straat.

Contra stekker. bedoel ik de male stekker van de stekker die er nu aan zit. Maar was vandaag ff bij de Chrysler. en die zeiden dat je het gewoon direct op je achter lichten moet aan sluiten. behalve je remlicht die moet je op je 3e remlicht aan sluiten. Dan voorkom je volgens hun die storingsmeldingen.

Denk dat ik dus maar gewoon de handleiding van brink aan ga houden. Leek me een stuk makkelijker. En ik ga inderdaad gebruik maken van de reeds bestaande gaten.:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De trekhaak zit er ondertussen gewoon onder. Heb hem al goed uit kunnen testen, en geen aanhangwagens verloren. ghe ghe ghe.

Ik heb de kabel die er door Jeep gelegd is weggehaald en de route die deze liep samen met de bestaande rubbers gebruikt om de nieuwe kabel naar binnen te loodsen.

Vervolgens het aansluit schema van "Brink" gebruikt. en hatsie flatsie klaar.

De kabel loopt super mooi als of het echt is. en alles werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...