Spring naar bijdragen

Effect van banden ?


mikev
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Sinds kort liggen er dus 31 All Terrain onder TD.2.5 ipv de 225.

Maar de topsnelheid is in mijn gevoel wel erg hard achteruit gegaan.

Tot 110/120 op de meter geen probleem, maar doorgaan tot 140 is een lange weg.

En dan houdt het wel op. Volgens de chrysler garage is dit wel normaal en zit er wel een aardig verschil tussen de snelheidsmeter en de ware snelheid....??

Had niet gedacht dat deze banden zo een groot effect zouden hebben.

Heb wat info gevonden om de snelheidsmeter te calibreren door een ander onderdeel te installeren.

Iemand ervaringen met dit fenomeen, voor een CJ met V8 zal het niet uitmaken, maar voor een 2.5 dieseltje blijkt van wel.

En ja, ga morgen even naar het Rooiveld, website: http://users.pandora.be/4x4clubdekempen/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ooit eens een tabelletje gevonden wat uitrekende hoeveel afwijking er in verschillende banden (diameter) zat.

Ik kwam uit (met mijn 255/70) op bijna 11% afwijking.

Dus met 120 op de teller rij ik bijna 135.

Natuurlijk wordt de auto wat trager, dit kan je oplossen door de overbrenging te veranderen, maar da's erg duur.

Er zijn aanpassingen voor de snelheidsmeter aansturing mogelijk.

Hier kan je wel info vinden hierover.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

yep eigenlijk heb je nieuwe kroonwielen en pinions in je assen nodig, om zo de eindoverbrenging terug te normaliseren (of nog iets kleiner te maken) de mesten onder ons blijven dit uitstellen wegens redelijk duur, maar toch is dat niet zo'n goed idee. de kleinere overbrenging laat je toe om langzamer te rijden, en op die manier verminderd het koppelingslijtage.

wat het plaatsen van deze onderdelen duur maakt is het uurloon van de mecanieker. aan onderdelen kost het +- 200 euro per as. maar die moet bijna helemaal uit elkaar, en er zit nogal wat meetwerk aan (pinion diepte, speling, ect)

Kroon + pignon vooras (4.56:1)    ? 317,42

Installatie kit                ? 113,95

Kroon + Pignon achteras        ? 349,18

Installatie kit                ? 159,65

Schouder lagers per set        ?  47,00

Alle genoemde prijzen zijn  excl. BTW af ons magazijn te Tiel Voor

inbouw kunt u ook bij ons terecht. Prijs ? 250,-- per as + klein

materiaal, reinigings middelen en olie.

dit is de offerte die ik van B&S heb gekregen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, en dat heeft niemand er ooit bij verteld.

Ben dat ook niet zo tegen gekomen op het net. Wel veel verhalen over de achteras, maar die ervaring had ikzelf al na twee gebroken achterassen sad.gif

En dan komt er wel een erg behoorlijk bedrag bij. Als ik dat even gauw optel 1250, Euro neem ik aan.

Goedkoper er 30" onder te zetten. Want dat had niet zo'n groot verschil.

80 mile is actual 91 Mile, dat is een behoorlijk verschil, ben benieuwd hoeveel bekeuringen er dan nog gaan binnenkomen de volgende dagen vanuit Nederland.

OK het veranderen van dat apparaatje ziet er niet zo moeilijk, kwestie van de juiste te kopen.

Zo wordt een verhoging uiteindelijk toch nog een zaakje met verrassingen......;

1 ding maak ik mij wel een beetje narrig over is dat niet 1 maar dan ook niet 1 garage over dit gesproken heeft of maar genoemd, nog B&S, nog hier hier in Belgie nog by Offroad utrecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jah, ze gaan er kennelijk vanuit dat dit algemene en bekende info is terwijk er hele groepen Jeepers onwetend van alles (laten) veranderen.

Gelukkig valt het allemaal wel mee met dat verschil, in die zin dat je km-teller eerst tot 10% overdreef in de snelheid en nu er maar een paar procent onder zit. Bij mij scheelde het maar een kleine 5%. Met PDA gemeten snelheid was 100, met 95+ op de teller.

Maar ik ben het met je eens dat de informatie wat aan de karige kant is bij de meeste garages...aan de andere kant zijn ze ook geen VVV-kantoor...ze doen gewoon wat jij vraagt en voor betaald. De rest kun je ook vragen natuurlijk. wink.gif

Ik ben iig aan t sparen voor een andere kroon&pignon, ik denk dat dat op de lange duur beter is voor de aandrijflijn en ik ben niet meer van plan terug te gaan naar de originele maat banden.

Tot die tijd iets rustiger aan met optrekken etc... smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ikzelf heb een wrangler met een 2.5 motor.

Er zaten bij mij 225 onder en die heb ik vervangen door 31-ers.

Ook de omreken tabel erbij gehaald en gekeken wat de werkelijke snelheid was.

Na heb ik een portabel routeplanner met een snelheidsmeter en wat blijkt?

De kilometerteller geeft precies dezelfde snelheid aan als de routeplanner.

Dus zou er geen verschil moeten zijn? of begrijp ik het verkeerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sluit me an bij wat kameel suggerreert...namelijkd at iedere kilometerteller iet wat hoger fabrieks af is afgesteld, dit om de mensen die zo'n auto rijden rustiger te laten rijden wink.gif Als je dus maar na een iets grotere bandenmaat gaat dan korrigeer je dit zelf, ga ja nog groter en wijkt je teller daarna af naar beneden kun je dit laten corrigeren door het tandwieltje van wat de kilometerteller aandrijft te vervangen. De dealer kan dat zo uit rekenen voor je, je hebt daarvoor nodig, je overbrengingsverhouding, je bandenmaat (fabrieksaf) en je huidige bandenmaat.....kosten zo'n 15 a 20 euro. Heb je nu een wat nieuwere KJ/WJ en laatste serie ZJ dan kan dit nog makkelijker de dealer kan namelijk met de DRB3 de banden maat in de computer van de auto invoeren waardoor de automaat,kilometerteller en boordcomputer worden aangepast aan de bandenmaat.

Wat betreft de "slechte info" ben ik het niet helemaal met jullie eens want je kunt natuurlijk zelf ook bendenken dat een grotere band een grotere afrolweerstand heeft en de motor dus meer power nodig heeft om de zelfde snelheid te bereiken.

Greetz T

Mocht je je kilometerteller willen corrigeren en de dealer komt er niet uit laat het me dan even weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Effe hier checken Changing speedo gear wink.gif .

De meest accurate snelheidsmeting (voor doe het zelvers) is mbv een stopwatch en de hectometer paaltjes langs de snelweg. Neem een stil recht stuk snelweg en neem de tijd op die je nodig heb voor bv 1000 meter bij een constante snelheid van bv 100 km/h (op de teller). En dan thuis maar uitrekenen...

Mijn kilometerteller/snelheidsmeter zat er, op standaard banden, 12!! % naast (werkelijk is lager dan teller). Nu rij ik op 31" banden ipv 225/70-16 (29" geloof ik)en is de afwijking net geen 1 %.

Tribalman; een laatste serie ZJ(1998) heeft geen andere computer(gadgets) dan een '97er of een '96er, toch??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel input.

Het blijkt voor de meeste een beetje triviaal te zijn de snelheid op de meter.

In Belgie alleen zou ik mij er ook niet zo druk om maken alhoewel hier het laatste jaar een 300 flitspalen zijn geplaatst.

En in Nederland flitst men al als de wind verkeerd staat. Met een 70/80.000 km per jaar zit je al aan gemiddeld hogere pakkans. mad.gif Laatst bij Muiden nog zo iets gekregen, 55 euro voor een paar kilometer. Kwam daar net de ring op..... geen kat op de weg.

En nu in Belgie met hun zogenaamde superboetes wordt het link. Kunt er van op aan dat maandag iedere klootviool met een camera in zijn oude Opel Ascona ergens op de weg zit.

Wat betreft de input : op de vraag of er eventueel nog andere zaken aangepast moesten worden was het overal nee. Bij de vorige jeep met 30" liepen de banden aan bij het uiterts links of rechtsdraaien. OK dat zou men dan gelijk regelen. Of er iets aan de aandrijfassen aangepast moest worden was het overal nee, terwijl je daar links en rechts info over vindt.

Na het opnieuw uitlijnen is er een erg grote verbetering van het rijden. Het trillen van de wagen is verdwenen en rijdt nu terug erg comfortabel. De hele wagen is wat "zachter" geworden.

Behalve een lekkend ventiel bijna OK.

Dus maar even doorwerken voor dat kroon en pignon verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...