Spring naar bijdragen

banden


Recommended Posts

Het gevaar om ze lager dan 1 bar te zetten vindt ik dat er zand of misschien wel het aflopen van de band kan veroorzaken.

Het gaat er immers om dat het profiel zichzelf schoonmaakt om zodoende meer grip te krijgen.

Dat klopt wel, maar hangt dat niet van het soort band af?

De banden (AT dus) waar ik nu op rij hebben een vrij zachte wang en rijden dus wat comfortabeler op de weg, die bollen best redelijk op bij lagere druk.

Vaak hebben bijvoorbeeld MT's een wat hardere wang waardoor ze beter in vorm blijven.

Dus misschien idd oppassen bij een AT.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gevaar om ze lager dan 1 bar te zetten vindt ik dat er zand of misschien wel het aflopen van de band kan veroorzaken.

Het gaat er immers om dat het profiel zichzelf schoonmaakt om zodoende meer grip te krijgen.

Was in de veronderstelling dat het laten aflopen van de bandenspanning tot doel had het raakvlak( en dus traktie) op de ondergrond te vergroten.

Lager dan 1 bar kan echt wel, alleen is het dan raadzaam om binnenbanden te gebruiken. Vrij recentelijk iemand gesproken die met binnenbanden met 0.4 bar time trial's rijdt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb in het verleden banden laten aflopen tijdens het terrien rijden om vooral het profiel schoon te krijgen.

Doordat bij een lage druk de band meer vervormd worden de groeven in het profiel breder en smaller en daardoor

schoon je de bagger ertussen .

Maar ik dacht dat ze tijdens het omleggen de druk bij mij op 3 bar hadden gezet en gezien de opmerkingen van

zal dat wel niet meer dan 2-2.5 bar moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het laten aflopen van de banden heeft een aantal voordelen:

- Groter raakvlak en dus meer tractie( zoals Ogdak al schreef)

- Profiel opschonen, waardoor die tractie er ook blijft. ( wat Zeehond memoreerde)

- In mindere mate: langer kontakt met de bodem bij wiel (bijna) van de grond.

En natuurlijk is dat alles sterk afhankelijk van de stijfheid van de wangen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

dat ligt er ook een beetje aan waar je voor gaat -> even slijting op de banden of een beter verbruik smile.gif Op de weg hier tussen 24-28 psi (1.65 - 1.93 bar) en off road zo laag als 6-8 psi (0.41 - 0.55 bar) (rotsen) ... maar dan scheelt het inderdaad wel als je een 'lucht bron' op de Jeep hebt blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lagere bandenspanning heeft tot gevolg dat je banden een groter oppervlak krijgen dus meer vaste grond onder de voeten.

Voordelen: minder beschadiging aan de natuur want het gewicht van je auto wordt meer verdeeld. Loop maar eens met naalhakken( of op- stelten als je je naaldhakjes niet kunt vinden) over het gras en daarna met rubber laarzen. Bij verlaging van 50 psi naar 8-10 PSI heb je een toename van je footprint van 250%

dat betekend dat je geen 4 banden hebt maar 10 banden die het gewicht dragen.

Lagere bandenspanning heeft tot gevolg dat je 40% minder kracht nodig hebt om over kleine obstakels te rollen zoals kleine stenen takken etc.

Lage bandenspanning verkleind je diameter van je wiel dus grotere trekkracht. Wel weer oppompen omdat op het asfalt je bandenspanning weer naar straat niveau moet om te voorkomen dat ze er af lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lagere bandenspanning heeft tot gevolg dat je banden een groter oppervlak krijgen dus meer vaste grond onder de voeten.

Voordelen: minder beschadiging aan de natuur want het gewicht van je auto wordt meer verdeeld. Loop maar eens met naalhakken( of op- stelten als je je naaldhakjes niet kunt vinden) over het gras en daarna met rubber laarzen. Bij verlaging van 50 psi naar 8-10 PSI heb je een toename van je footprint van 250%

dat betekend dat je geen 4 banden hebt maar 10 banden die het gewicht dragen.

Lagere bandenspanning heeft tot gevolg dat je 40% minder kracht nodig hebt om over kleine obstakels te rollen zoals kleine stenen takken etc.

Lage bandenspanning verkleind je diameter van je wiel dus grotere trekkracht. Wel weer oppompen omdat op het asfalt je bandenspanning weer naar straat niveau moet om te voorkomen dat ze er af lopen.

Over welke band hebben we het dan?

Want bij mijn huidige banden gaat dat niet lukken i.v.m. de enorm stugge wang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...