zeehond Geplaatst January 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2006 Ik heb op dit moment all terrains in de maat 32-11.5-15 op 10J 15 velgen liggen onder een YJ. Heoveel atm moet er eigenlijk in als je uitgaat van de openbare weg en hoeveel laten jullie hem zakken in het terrein? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2006 Ik zit op ongeveer 2 bar... altijd. (32x11,5x15) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst January 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2006 235/70R16 --> 2,1 voor 2,3 achter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2006 In het terrein laat ik ze meestal aflopen tot ongeveer 1 bar. Sommigen gaan zelfs op 0,8 ( of nog lager! ) zitten, maar dat is mij te laag.... Op de weg heb ik rondom 2,3 in de banden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
zeehond Geplaatst January 14, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2006 Het gevaar om ze lager dan 1 bar te zetten vindt ik dat er zand of misschien wel het aflopen van de band kan veroorzaken. Het gaat er immers om dat het profiel zichzelf schoonmaakt om zodoende meer grip te krijgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2006 Het gevaar om ze lager dan 1 bar te zetten vindt ik dat er zand of misschien wel het aflopen van de band kan veroorzaken.Het gaat er immers om dat het profiel zichzelf schoonmaakt om zodoende meer grip te krijgen. Dat klopt wel, maar hangt dat niet van het soort band af? De banden (AT dus) waar ik nu op rij hebben een vrij zachte wang en rijden dus wat comfortabeler op de weg, die bollen best redelijk op bij lagere druk. Vaak hebben bijvoorbeeld MT's een wat hardere wang waardoor ze beter in vorm blijven. Dus misschien idd oppassen bij een AT. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst January 15, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2006 Het gevaar om ze lager dan 1 bar te zetten vindt ik dat er zand of misschien wel het aflopen van de band kan veroorzaken.Het gaat er immers om dat het profiel zichzelf schoonmaakt om zodoende meer grip te krijgen. Was in de veronderstelling dat het laten aflopen van de bandenspanning tot doel had het raakvlak( en dus traktie) op de ondergrond te vergroten. Lager dan 1 bar kan echt wel, alleen is het dan raadzaam om binnenbanden te gebruiken. Vrij recentelijk iemand gesproken die met binnenbanden met 0.4 bar time trial's rijdt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
zeehond Geplaatst January 20, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2006 Ik heb in het verleden banden laten aflopen tijdens het terrien rijden om vooral het profiel schoon te krijgen. Doordat bij een lage druk de band meer vervormd worden de groeven in het profiel breder en smaller en daardoor schoon je de bagger ertussen . Maar ik dacht dat ze tijdens het omleggen de druk bij mij op 3 bar hadden gezet en gezien de opmerkingen van zal dat wel niet meer dan 2-2.5 bar moeten zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2006 Het laten aflopen van de banden heeft een aantal voordelen: - Groter raakvlak en dus meer tractie( zoals Ogdak al schreef) - Profiel opschonen, waardoor die tractie er ook blijft. ( wat Zeehond memoreerde) - In mindere mate: langer kontakt met de bodem bij wiel (bijna) van de grond. En natuurlijk is dat alles sterk afhankelijk van de stijfheid van de wangen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BlueJay Geplaatst January 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 30, 2006 30-33psi wanneer op de weg 15psi off road 0h 14.7psi = 1018mbar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Iceman Geplaatst February 5, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2006 dat ligt er ook een beetje aan waar je voor gaat -> even slijting op de banden of een beter verbruik Op de weg hier tussen 24-28 psi (1.65 - 1.93 bar) en off road zo laag als 6-8 psi (0.41 - 0.55 bar) (rotsen) ... maar dan scheelt het inderdaad wel als je een 'lucht bron' op de Jeep hebt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst February 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2006 Lagere bandenspanning heeft tot gevolg dat je banden een groter oppervlak krijgen dus meer vaste grond onder de voeten. Voordelen: minder beschadiging aan de natuur want het gewicht van je auto wordt meer verdeeld. Loop maar eens met naalhakken( of op- stelten als je je naaldhakjes niet kunt vinden) over het gras en daarna met rubber laarzen. Bij verlaging van 50 psi naar 8-10 PSI heb je een toename van je footprint van 250% dat betekend dat je geen 4 banden hebt maar 10 banden die het gewicht dragen. Lagere bandenspanning heeft tot gevolg dat je 40% minder kracht nodig hebt om over kleine obstakels te rollen zoals kleine stenen takken etc. Lage bandenspanning verkleind je diameter van je wiel dus grotere trekkracht. Wel weer oppompen omdat op het asfalt je bandenspanning weer naar straat niveau moet om te voorkomen dat ze er af lopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2006 Lagere bandenspanning heeft tot gevolg dat je banden een groter oppervlak krijgen dus meer vaste grond onder de voeten.Voordelen: minder beschadiging aan de natuur want het gewicht van je auto wordt meer verdeeld. Loop maar eens met naalhakken( of op- stelten als je je naaldhakjes niet kunt vinden) over het gras en daarna met rubber laarzen. Bij verlaging van 50 psi naar 8-10 PSI heb je een toename van je footprint van 250% dat betekend dat je geen 4 banden hebt maar 10 banden die het gewicht dragen. Lagere bandenspanning heeft tot gevolg dat je 40% minder kracht nodig hebt om over kleine obstakels te rollen zoals kleine stenen takken etc. Lage bandenspanning verkleind je diameter van je wiel dus grotere trekkracht. Wel weer oppompen omdat op het asfalt je bandenspanning weer naar straat niveau moet om te voorkomen dat ze er af lopen. Over welke band hebben we het dan? Want bij mijn huidige banden gaat dat niet lukken i.v.m. de enorm stugge wang. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst February 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2006 Ik denk terrein banden met de scootbandjes sta ik gelijk op straat Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.