Spring naar bijdragen

lekkende carburator


jeepertje
 Share

Recommended Posts

Jeeps,

M'n CJ heeft een 4.2 met een Holley 390 cfm 4 barrel carburator.

Sinds gisteren heb ik opnieuw startproblemen als de motor GEEN uren stil gestaan heeft...

Ik heb effe wat foto's gemaakt van de carburator, omdat ik de benamingen niet ken: http://users.pandora.be/geert.vanhoorickx/carb.htm

Uiteindelijk bleken de bovenste twee sproeiers (kant motorblok) benzine te spuiten ookal zijn de twee kleppen volledig dicht.

Bij stilstaande motor deed hij dat ook nog zo'n anderhalve minuut!!!!

Dus er komt benzine op de 2 gesloten kleppen, benzine lekt via de stang (zie F & L op die foto's) op het inlaatcollector met gevaar voor brand (warmte uitlaatcollector) en een verzopen motor (moeilijk starten) tot gevolg.

Uiteindelijk heb ik vijsje (A) gedemonteerd. Blijkbaar zit er daar een klepje aan vast. Uitgeblazen, gemonteerd, en weest rijden...

Opgelost... dacht ik... na enkele dagen opnieuw 't zelfde probleem... en niet meer goed te krijgen...

Is dit een gekend probleem? Wat kan ik hieraan doen? Vind het nogal gevaarlijk dat die benzine begint te lekken!

Kan ik (voorlopig) niet gewoon een vijsje dichtdraaien zodat die helft geen benzine meer krijgt? Aangezien dat bij vol gas die twee bovenste kleppen (kant motorblok) niet open gaan, veronderstel ik dat ik vermogen genoeg zal hebben als ik die twee sproeiers dichtzet...

Weet er iemand een goeie site waar ik de werking van m'n carburator kan leren begrijpen? Liefst in het Nederlands...

Ik zou ook graag weten waar al die vijsjes en aansluitingen voor dienen, kan iemand me via http://users.pandora.be/geert.vanhoorickx/carb.htm helpen?

Thanks,

Geert (een andere carb. kopen is momenteel geen optie)

www.jeeper.tk

www.mijn-huis.tk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de sproeiers dichtzet, zul je veel vermogen verliezen! Dat je die klep niet open ziet gaan, wil namelijk niet zeggen dattie niets doet... Het ding wordt namelijk bediend door vacuum dat ontstaat bij de venturi van de eerste trap. M.a.w.: Hij gaat alleen open als de motor ook echt vermogen moet leveren en de 2e trap is vrijgegeven ("F").

De reden dat er benzine ingespoten wordt is vaag. Mogelijk loopt de druk in de vlotterkamer om één of andere reden te hoog op. Een lekke vlotter of defecte vlotternaald kunnen daarvoor de oorzaken zijn, echter ook een afgeknelde retourleiding naar de tank kan zoiets veroorzaken. Zelf denk ik echter toch aan de carburateur zelf. Als ik het zo zie, stel je met de stelschroef "A" het vlotterniveau van de tweede trap af. "B" doet dat voor de eerste trap. De schroeven "I" en "H" zullen dan de niveaupluggen zijn, kwa werking dus vergelijkbaar met de oliepluggen in je diff's en versnellingsbak.

Die twee kleine stelschroefjes ( "G") zullen de opbrengst van de hoofdsproeiers regelen, dat verklaart ook de invloed op het verbruik.

"C" lijkt mij de "ported" vacuum aansluiting, meestal gebruikt voor de vacuum vervroeging van je ontsteking.

"J" zit op de voetplaat, dus manifold vacuum, te gebruiken voor diverse componenten die vacuum nodig hebben.

"D" is de chokeklep

"F" is ook wat bijzonders: vrijgave 2e trap. Wanneer je gasgeeft, kan de 2e trap open. Hoeveel hangt af van de hoeveelheid gas die je geeft. Door het sleufgat, hoeft hij echter niet te openen! Wanneer er genoeg vacuum in de eerste trap wordt opgewekt zal de 2e trap daadwerkelijk geopend worden door de onderdrukdoos, da's die "uitstulping" links aan de carburateur op de eerste foto... waar dat massadraadje van "K" aan vast zit..

"K" is het elektrische bi-metaal, dat de chokeklep open/dicht stuurt

"L" is volgens mij de stationair mengselschroef, daar zou je dus je co mee moeten af stellen.

Maar... Ik heb deze "verklaringen" beredeneerd naar wat ik op de foto's zie! Ik weet echter vrijwel zeker dat ze kloppen smile.gif

En wat je probleem betreft: Wees er inderdaad erg voorzichtig mee! Draai "A" er nog eens uit, en kontroleer het klepje goed. kijk ook eens naar beneden, het onstane gat in. prik eens met een luciferhoutje, of je de vlotter naar beneden kunt drukken. Als dat het geval is, kun je eens proberen om het klepje te vervangen. In ieder ander geval zal de vlotterkamer van de 2e trap er af moeten en zul je de vlotter met klep en alees eromheen waarschijnlijk moeten vervangen...

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de sproeiers dichtzet, zul je veel vermogen verliezen! Dat je die klep niet open ziet gaan, wil namelijk niet zeggen dattie niets doet... Het ding wordt namelijk bediend door vacuum dat ontstaat bij de venturi van de eerste trap. M.a.w.: Hij gaat alleen open als de motor ook echt vermogen moet leveren en de 2e trap is vrijgegeven ("F").

De reden dat er benzine ingespoten wordt is vaag. Mogelijk loopt de druk in de vlotterkamer om één of andere reden te hoog op. Een lekke vlotter of defecte vlotternaald kunnen daarvoor de oorzaken zijn, echter ook een afgeknelde retourleiding naar de tank kan zoiets veroorzaken. Zelf denk ik echter toch aan de carburateur zelf. Als ik het zo zie, stel je met de stelschroef "A" het vlotterniveau van de tweede trap af. "B" doet dat voor de eerste trap. De schroeven "I" en "H" zullen dan de niveaupluggen zijn, kwa werking dus vergelijkbaar met de oliepluggen in je diff's en versnellingsbak.

Die twee kleine stelschroefjes ( "G") zullen de opbrengst van de hoofdsproeiers regelen, dat verklaart ook de invloed op het verbruik.

"C" lijkt mij de "ported" vacuum aansluiting, meestal gebruikt voor de vacuum vervroeging van je ontsteking.

"J" zit op de voetplaat, dus manifold vacuum, te gebruiken voor diverse componenten die vacuum nodig hebben.

"D" is de chokeklep

"F" is ook wat bijzonders: vrijgave 2e trap. Wanneer je gasgeeft, kan de 2e trap open. Hoeveel hangt af van de hoeveelheid gas die je geeft. Door het sleufgat, hoeft hij echter niet te openen! Wanneer er genoeg vacuum in de eerste trap wordt opgewekt zal de 2e trap daadwerkelijk geopend worden door de onderdrukdoos, da's die "uitstulping" links aan de carburateur op de eerste foto... waar dat massadraadje van "K" aan vast zit..

"K" is het elektrische bi-metaal, dat de chokeklep open/dicht stuurt

"L" is volgens mij de stationair mengselschroef, daar zou je dus je co mee moeten af stellen.

Maar... Ik heb deze "verklaringen" beredeneerd naar wat ik op de foto's zie! Ik weet echter vrijwel zeker dat ze kloppen smile.gif

En wat je probleem betreft: Wees er inderdaad erg voorzichtig mee! Draai "A" er nog eens uit, en kontroleer het klepje goed. kijk ook eens naar beneden, het onstane gat in. prik eens met een luciferhoutje, of je de vlotter naar beneden kunt drukken. Als dat het geval is, kun je eens proberen om het klepje te vervangen. In ieder ander geval zal de vlotterkamer van de 2e trap er af moeten en zul je de vlotter met klep en alees eromheen waarschijnlijk moeten vervangen...

Succes!

mooi gezegd '87 !!! worshippy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bedankt voor de reactie!

-De vlotter is niet lek, veronderstel ik, aangezien ik deze kan induwen met een fijne schroevendraaier.

-Ik heb die sproeier nog eens uitgeblazen, en zal twee nieuwe sproeiers bestellen en monteren.

-Heb een retourleiding aangesloten.

Momenteel geen lekkende benzine meer, maar wel backfire en wat vermogenverlies tot gevolg.

Vijsjes "G" 2x een kwarttoer open gezet, en dit is een stuk beter...

Bedankt voor de hulp!!!

Aan iedereen véél Jeepplezier toegewenst in 2006!!!

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...