Spring naar bijdragen

bruin substatie in koel water


Barthje
 Share

Recommended Posts

Koppakking heeft niets met de oliedruk te maken! En als er olie of roet in de koelvloeistof zit (een mogelijk gevolg van een defecte koppakking), wordt die donker van kleur met vaak een grijze "sludge" aan de radiateurdop.

Wat wel verstandig is:

Aftappen en vullen met water. Daarna motor warm laten draaien, af laten koelen en het water weer aftappen. Dat doe je een keer of 2 a 3, zodat je koelsysteem goed schoon is. Daarna vullen met koelvloeistof en klaar!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koppakking heeft niets met de oliedruk te maken! En als er olie of roet in de koelvloeistof zit (een mogelijk gevolg van een defecte koppakking), wordt die donker van kleur met vaak een grijze "sludge" aan de radiateurdop.

Wat wel verstandig is:

Aftappen en vullen met water. Daarna motor warm laten draaien, af laten koelen en het water weer aftappen. Dat doe je een keer of 2 a 3, zodat je koelsysteem goed schoon is. Daarna vullen met koelvloeistof en klaar!

Succes!

nou de kleur van de koelvloeistof was gewoon groen

alleen een rood bruin achtige smurrie zat er in de dop

maar waarom water??

dat is toch juist niet goed voor het koelsysteem?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer het er langere tijd inzit niet, maar om te spoelen mag dat best even hoor! En natuurlijk mag je ook spoelen met koelvloeistof, maar dat kost wel wat meer!

Je kunt natuurlijk ook kijken hoe de vloeistof er na het aftappen uitziet, is die nog redelijk groen van kleur dan gewoon nieuw erin en klaar! Enne.. maak ook je expansietankje even leeg en schoon! (waarschijnlijk is de vloeistof daar wel erg vuil!)

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer het er langere tijd inzit niet, maar om te spoelen mag dat best even hoor! En natuurlijk mag je ook spoelen met koelvloeistof, maar dat kost wel wat meer!

Je kunt natuurlijk ook kijken hoe de vloeistof er na het aftappen uitziet, is die nog redelijk groen van kleur dan gewoon nieuw erin en klaar! Enne.. maak ook je expansietankje even leeg en schoon! (waarschijnlijk is de vloeistof daar wel erg vuil!)

Succes!

oke dan thnx men

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan... maar dan moet het wel een automaat zijn! En een 2.5 met automaat is heel erg zeldzaam! wink.gif

haha da lijkt me ook niet nee

maar dat goedje ken je dat gewoon bij de brezan ofzo krijgen

kan denk ik nooit kwaad neem ik aan??

denk dat ik dan 1 keer met dat goedje spoel en dan een keer met gewoon water

en dan weer koelvloeistof er in

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Bout 1 t/m 7,9 en 10: 110 Ft-lbs (150Nm)

Bout 8: 100 Ft-lbs (135Nm)

Let op: Dit is het laatste aantrekkoppel! Je moet dat in fasen doen! De eerste fase is 22Ft-lbs (30 Nm), de tweede 45Ft-lbs (60 Nm) en de derde 67Ft-lbs (90Nm). De laatste (vierde fase) trek je de bouten dus aan tot 150Nm, behalve bout 8 (135Nm)!!! Voor je begint aan te trekken zet je alle bouten handvast, uiteraard ook in volgorde!

De volgorde van aantrekken is zeer belangrijk!

1e: de middelste bout spruitstukzijde

2e: de middelste bout bobinezijde

3e: bobinezijde, 1 bout richting versnelingsbak

4e: Spruitstukzijde tegenover bout 3

5e: Spruitstukzijde andere kant naast bout 1

6e: Bout daartegenover, bobinezijde

7e: Spruitstukzijde, achterste bout bij de versnellingsbak

8e: Spruitstukzijde, voorste bout bij de waterpomp ( die met het lagere aantrekkoppel!)

9e: Bobinezijde, achterste bout bij de versnellingsbak

10e Bobinezijde, voorste bout bij de waterpomp.

Schematisch:

|--------------|

|10 6 2 3 9|

| 8 5 1 4 7 |

|--------------|

En als je morgen toch bij B&S bent: koop even een Haynes manual! Erg nuttig bij dit soort klussen!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou ik ben vandaag druk geweest hoor

eerst naar b&s geweest spullen gehaald

toen de heledag gesleuteld

ze zit weer in elkaar en loop goed

morgen ga ik verder met een beurtje doen

bietje olie verversen koelwater spoelen

vet nippeltjes vette

alles bietje controleren

voor donderdag want dan is de grote dag van het jaar der weer

(kheb ook foto's gemaakt kan ik die hier bij zetten of moeten die bij projecten?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jij wil laugh.gif

biggrin.gif oke

komen ze

7307db85f3860798eab2857a1aa55301.jpg

met deze pijp op de sleutel heb ik twee bouten los moeten trekken

98816727157e9a59b51da5878e930c3e.jpg

dekseltje der af. die twee bouten zie je hier rechts nog zitten

68b307807bdf291ccdc171bd77fd0a0d.jpg

590fbbabe83c0e7896424ca38b35eb56.jpg

de kleppedeksel met de kop links op de kop een boutje uit moeten boren

ed3866d259e21dcb7e380661c237356f.jpg

bietje koel water geknoeid en het viese blok

25ad4d694c5ea162646f339261e8f8a8.jpg

viese bruine smurrie in me kop (je ziet ut nie zo best maar ut zat egt vol sad.gif )

dd30b86ff8118ddb0e5dda3e89fec4b4.jpg

mooi schoon gemaakt met borsteltje in de boormachine

7c5e113e38c4d13ee932194fa718f720.jpg

en de kop weer vast zetten

0ddce6715b0050d73a922a980d873689.jpg

en zo ist nou weer biggrin.gif en hij loopt ook goed

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Netjes! 't Viel dus allemaal niet tegen?

Trouwens, nog de plek waar 't lek zat kunnen localiseren?

dat had ik gisteren al toenhet koel water bij het spruitstuk er tussen uit kwam

toen ben ik er dus achter gekomen dat het dus EGT de koppakking was

maar verder met los maken niets bijzonders gezien

heb nog wel goed gekeken of het blok niet gescheurd was ofzo me kop maar da was volgens mij niet zo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...