Spring naar bijdragen

raar maar waar?


Recommended Posts

dinsdagmorgen kids naar school brengen

stappen in Jeep,wil starten........en niks accu kreeg startmotor maar net aan in beweging......

ik zat al tedenken mss lampen aan laten staan ofzoiets......

maar nee accu was overleden

buurvrouw de kids maar naar school laten brengen..

andere accu er in gepropt.........starten en motor liep als een tiet wink.gif

viel me ineens op dat benzinemeter op leeg stond..terwijl die eerst niet zo ver beneden stond..ok kan, dus tanken. biggrin.gif

moest nog ergens anders heen

ondertussen motor lekker warm

laaste maanden had ik met wame motor en stationiar draaien van motor dat de oliedruk opliep volgens de meter.....zelfs zo ver dat de naald helemaal uitsloeg naar rechts. unsure.gif

altijd olie gecheckt niks raars kunnen vinden.... unsure.gif

na accu wissel blijft de druk netjes iets boven de 3 unsure.gif

rara hoe kan dat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn vader reed in een PT Pruster. Een aantal keren accu problemen gehad, niet meer laden, dus leeg, of te leeg om te kunnen starten, of net te leeg... afijn, kud mad.gif

Iig, elke keer wanneer dat gebeurde ( 12 x in 1 1/2 jaar! ) waren de eerste kenmerken het zonder reden uitslaan van verschillende meters. Vertelde ik dat bij de stealer was het antwoord steevast: oooohh, de accu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij...

Werken veel meters door het meten van spanningsverschil.

De signaalgever is in feite een variabele weerstand en de opnemer (meter) geeft het spanningsverschil aan. Als de boordspanning dus te laag of te hoog wordt (bij een kapotte batterij) geven de meters verkeerd aan. Dit kun je soms zelfs merken als je je licht aan doet of zo. Veel merken brengen de spanning voor de meters verder naar beneden om dit verschijnsel te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze werken met een sensor, die feitelijk een variabele weerstand is.

Alleen kun je dat op verschillende manieren doen positief en negatief logisch.

Bij de nieuwere Jeeps, vanaf de XJ (1984) wordt er voor de oliedruk een positieve logica gebruikt: Als de druk stijgt, stijgt ook de weerstand!

Bij draadbreuk of slecht kontakt slaat de meter dus vol uit! Sluiting van de meetdraad tegen massa heeft een op "0" staande meter tot gevolg.

De temperatuur meter werkt echter weer andersom.... dus hoe hoger de temperatuur, hoe lager de weerstand van de sensor.

Maar bij de ZJ is er nog iets aan de hand:

De sensoren sturen de meters niet zelf! De sensoren zijn aangesloten op de PCM ( Powertrain Control Module), zeg maar de computer van de motor, automaat, cruisecontrol, enz. Die zet de gegevens vervolgens op de databus van de auto, en ieder component in die databus die gegevens nodig heeft, kan daar dus over beschikken! Het dashboard ( klokkenmodule) is ook zo'n component!

Wanneer nu het datasignaal verminkt is, bijv. door te lage accuspannig of stoorsignalen van een op volle kracht draaiende dynamo, kunnen meters dus maar zo onjuiste gegevens weergeven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...