Remcog Geplaatst November 10, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2005 Hoi forum, Mijn 91 YJ schakelt stroef. 1e moet je of hard drukken of met gevoel in zijn 1e zetten. De achteruit moet ik even wachten tot het toerental beneden de 1000 valt. Zecht iemand dit wat ?? Alvast bedankt. http://www.remco.homepage.t-online.de/index.html Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst November 10, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2005 Ik ken de bak van YJ niet zo goed (AX-5?) ...maar meestal kun je het best beginnen met de versnellingsbak olie te vervangen. Zit waarschijnlijk gewoon niet genoeg in, of zit er al te lang in. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Remcog Geplaatst November 10, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2005 Hoi Kameel, Bedankt voor de tip ik zal de olie meenemen in de winter beurt van November. Remco Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 10, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2005 Enne... kijk even onder de pook! Daar zit een zachte kunststof ring, die bij mij kompleet vergaan was! Ook dat heeft moeilijk schakelen als gevolg! Om de ring te bereiken moet wel ff je pook eraf, maar da's een bajonetsluiting en dus goed te doen! Als ´ie vergaan is wordt het wat lastiger... ik heb er een tijdje naar moeten zoeken... Hieronder zie je waar hij zit: Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst November 10, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2005 Dus bij hoge toeren is het schakelen moeilijk, dan lijkt mij dit eerder een probleem met de syncro-messen te zijn. Zij zorgen ervoor dat de 2 koppelende assen aan dezelfde sneheid gaan draaien om mooi in elkaar te kunnen pakken. Dus je éné as draait veel toeren en je syncro-mes kan dit niet direct opvangen, je wacht even en je ingaande as gaat afnemen in toerental en je te koppelen as gaat toenemen in toerental, waardoor dan toch de koppeling tot stand gebracht kan worden. Dit is misschien niet direct het probleem, maar afgaande op je beschrijving geef ik het toch wel een grote kans. Vervangen syncro-messen zou ik toch overlaten aan gevorderde mechaniciens, indien je het toch zelf wil proberen: zorg voor een propere overzichtelijke werkbank, werk proper, noteer op een blad waar alles zit, zie dat je zeker circlips-tangen ter beschikking hebt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 10, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 10, 2005 Dat klopt, klinkt als synchromesh ringen! Maar... oude olie in een AX15 heeft als effect dat die synchronisatie als eerste moeilijk gaat doen! En die oplossende ring, waar ik het over had, werkt 2 kanten op: - de olie vervuild sterk door de opgeloste ring - de pook komt dieper in de bak te liggen, waardoor de schakelvorken anders bediend worden. 2 oorzaken van moeillijk schakelen/niet synchroniseren dus.... Maar als het niet helpt, en de bak moet uit elkaar: ---> specialist! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Remcog Geplaatst November 30, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2005 Hoi bedankt voor jullie reactie. Ben even naar de chrysler dealer gegaan hier in Munchen en die vertelde mij dat hij niet stroef schakelt. Wellicht ben ik er niet aan gewend omdat ik meestal in nieuwe auto´s rijdt. Hij heeft de olie bijgevult en jeepinho schakelt weer heerlijk. Maar ik zal deze opmerkingen opslaan wie weet (hoop het niet) moet ik er in de toekomst gebruik van maken. Olie wissel vertelde de meester chef me dat is nog niet nodig. Groetjes, Remco Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.