Barry Geplaatst November 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2005 Het probleem is, zoals de titel zegt, dat de motor warm loopt. De koelvloeistof kookt in het expansievatje/vulvatje. Compressie van de motor is nagemeten en ok, dus geen probleem aan de cilinderkoppakking. Thermostaat was verwijderd door de vorige eigenaar (ik heb hem nog maar een week), waterpomp draait normaal, geen beschadiging aan de schoepen. Mogelijks (9 kansen op 10) gaat het hem dus over een verstopte radiator. Ik heb net een nieuwe besteld in Duitsland (139 euro ). Ik ben echter net zelf beginnen sleutelen aan mijn jeep(s). Zijn er nog zaken die de overhitting kunnen veroorzaken. Zaken die ik door mijn (beperkte theoretische) kennis over het hoofd heb gezien? Wat is trouwens een normale werkingstemperatuur voor een cherokee 4.0 automatic? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2005 De normale temperatuur zit ergens rond de 90 graden. net als bij alle andere auto's. Je radiateur kan heel goed de oorzaak zijn. Maar ook de waterpomp kan het veroorzaken, bij de Wrangler heb je links- en rechts-omdraaiende typen, verwissiling leidt tot problemen! En dan is er nog een mogelijkheid, dat je kachelradiateur dicht zit! Dat is herkenbaar aan een snel kokende motor en nog relatief koele kachel. Na enige tijd zal dan de thermostaat alsnog openen en de motor koeler worden. Maar de meeste kans geef ik je toch met de radiateur hoor! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchPowerCow Geplaatst November 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2005 En heb je de radiateur wel eens goed bekeken? Daar horen tussen de kanalen dunne lamellen te zitten. Die zijn bij mij dus bijna allemaal door de jaren heen vertrokken. Koelt ook niet meer optimaal :-) Waar heb jij je radiateur besteld? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2005 Originally posted by DutchPowerCowDie zijn bij mij dus bijna allemaal door de jaren heen vertrokken. Koelt ook niet meer optimaal :-) Owwww.... Daarom ga je naar de sneeuwrijke gebieden! sorry... beetje off-dingus! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Barry Geplaatst November 4, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2005 Originally posted by DutchPowerCow@Nov 4 2005, 10:23 Waar heb jij je radiateur besteld? <div align="right">← http://cgi.ebay.de/Kuehler-Wasserkuehler-J...1QQcmdZViewItem Momenteel 139 euro + 22 euro verzendkosten Waar zit je kachelradiateur (en wat bedoel je hiermee?) Sorry, ben een Belg en soms praten we over hetzelfde maar heeft het bij ons een andere naam Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst November 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2005 Originally posted by Barry@Nov 4 2005, 10:40 Sorry, ben een Belg <div align="right">← We snappen dat je het daar moeilijk mee hebt, maar je hoef je er hier echt niet voor te verontschuldigen Maar hij bedoeld gewoon de radiator voor in de neus van je Jeep Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Barry Geplaatst November 4, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2005 LOL Ok, dus, gewoon de radiator Ik vermoedde dat de radiator de boosdoener was omdat zowel de darm die er in loopt als diegene die er uit komt bijna even warm aanvoelen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2005 Nee, Mav.... die bedoel ik niet! euhm... ff een passend land voor je zoeken... Waar zijn ze erg eigenwijs? De "kachelradiateur" is de radiateur van de verwarming! Die zit onder je dashboard, uit het zicht, en zorgt dus voor warmte IN de auto! Hij maakt bij Jeep echter deel uit van de by-pass, zeg maar de koelvloeistofloop bij gesloten thermostaat! Als die verstopt zit, staat de koelvloeistof bij opwarmende motor nagenoeg stil in de motor, en zal de motor dus plaatselijk veel te snel opwarmen en gaan koken! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Barry Geplaatst November 4, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2005 Ah zo, dat wist ik niet. Straks eens nakijken, bedankt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchPowerCow Geplaatst November 5, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2005 Originally posted by 87wrangler@Nov 4 2005, 10:26 Owwww.... Daarom ga je naar de sneeuwrijke gebieden! sorry... beetje off-dingus! <div align="right">← Je moet keuzes maken in het leven, een nieuwe radiateur of verkassen....... De rad leek mij de duurste van de twee, dussss........ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ludo Geplaatst November 6, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 6, 2005 controleer ook even of je ventilatoren aanslaan, een xj heeft er 2. ik heb het zelf ook gehad dat er eentje niet werkte, de temp loopt dan ook op tot boven de 100 graden gr. Ludo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Barry Geplaatst November 6, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 6, 2005 ja hoor, beiden werken, diegene met de visco draait onmiddelijk mee (natuurlijk ) en de elektrische slaat aan op ± 95 graden. Maandag komt de radiator toe, en zal ik die zelf proberen te plaatsen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 6, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 6, 2005 Gaat je lukken!! Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Barry Geplaatst November 9, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 9, 2005 Problem solved Bedankt voor de tips ('t was dus de radiator niet) Wat het was weet ik niet. Ik heb terug een thermostaat geplaatst, geprobeerd, en de Jeep loopt niet meer warm. Dus heb ik nog een radiator in reserve Volgende week keuring en dan liften, snorkel en deftige bandjes Daarna nog winchbumper maken en winch installeren Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.