Spring naar bijdragen

Jeep loopt warm


Barry
 Share

Recommended Posts

Het probleem is, zoals de titel zegt, dat de motor warm loopt. De koelvloeistof kookt in het expansievatje/vulvatje. Compressie van de motor is nagemeten en ok, dus geen probleem aan de cilinderkoppakking. Thermostaat was verwijderd door de vorige eigenaar (ik heb hem nog maar een week), waterpomp draait normaal, geen beschadiging aan de schoepen.

Mogelijks (9 kansen op 10) gaat het hem dus over een verstopte radiator. Ik heb net een nieuwe besteld in Duitsland (139 euro biggrin.gif ).

Ik ben echter net zelf beginnen sleutelen aan mijn jeep(s). Zijn er nog zaken die de overhitting kunnen veroorzaken. Zaken die ik door mijn (beperkte theoretische) kennis over het hoofd heb gezien?

Wat is trouwens een normale werkingstemperatuur voor een cherokee 4.0 automatic?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De normale temperatuur zit ergens rond de 90 graden. net als bij alle andere auto's.

Je radiateur kan heel goed de oorzaak zijn. Maar ook de waterpomp kan het veroorzaken, bij de Wrangler heb je links- en rechts-omdraaiende typen, verwissiling leidt tot problemen!

En dan is er nog een mogelijkheid, dat je kachelradiateur dicht zit! Dat is herkenbaar aan een snel kokende motor en nog relatief koele kachel. Na enige tijd zal dan de thermostaat alsnog openen en de motor koeler worden.

Maar de meeste kans geef ik je toch met de radiateur hoor! yes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by DutchPowerCow@Nov 4 2005, 10:23

Waar heb jij je radiateur besteld?

<div align="right">

http://cgi.ebay.de/Kuehler-Wasserkuehler-J...1QQcmdZViewItem

Momenteel 139 euro + 22 euro verzendkosten

Waar zit je kachelradiateur (en wat bedoel je hiermee?) Sorry, ben een Belg en soms praten we over hetzelfde maar heeft het bij ons een andere naam biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, Mav.... die bedoel ik niet! laugh.gif euhm... ff een passend land voor je zoeken... Waar zijn ze erg eigenwijs? wink.gif

De "kachelradiateur" is de radiateur van de verwarming! Die zit onder je dashboard, uit het zicht, en zorgt dus voor warmte IN de auto! tongue.gif

Hij maakt bij Jeep echter deel uit van de by-pass, zeg maar de koelvloeistofloop bij gesloten thermostaat! Als die verstopt zit, staat de koelvloeistof bij opwarmende motor nagenoeg stil in de motor, en zal de motor dus plaatselijk veel te snel opwarmen en gaan koken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Problem solved biggrin.giflaugh.giflaugh.gif

Bedankt voor de tips ('t was dus de radiator niet) Wat het was weet ik niet. Ik heb terug een thermostaat geplaatst, geprobeerd, en de Jeep loopt niet meer warm. Dus heb ik nog een radiator in reserve biggrin.gif

Volgende week keuring en dan liften, snorkel en deftige bandjes worshippy.gif

Daarna nog winchbumper maken en winch installeren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...