Jurjen Geplaatst December 16, 2017 Rapporteren Share Geplaatst December 16, 2017 Omdat ik een geluid hoorde afkomstig van de elektrische ventilator en het net leek alsof deze 'iets' raakte (een soort snel tikkend geluid) en ik nitets kon zien/vinden de auto naar de Jeep garage gebracht. Voordat hier in NL Jeep garages verdacht worden : het volgende verhaal vond plaats in Zuid Afrika maar het gaat om de toedracht en vervolg. Ik heb de service medewerker uitdrukkelijk gevraagd om goed naar de ventilator te kijken vanwege dat geluid. Zou men doen. Als ook het terugbrengen van het stationair toerental van ong. 800 naar 500 (zoals voor de afstelling van de kickdown kabel). Na ophalen van de auto direct gevraagd naar de toestand van m.n. dat tikkende gluid. Antwoord : we hebben 1 bout die weg was weer teruggeplaatst en een andere vervangen en het is nu 100% in orde. Echt? Ja, de auto is in prima conditie. Waarvan akte. Echter na een kleine 50 km gereden te hebben was het geluid weer terug maar in veel minder volume en ook onregelmatig (dan weer wel en dan heel lang niet). Wegens net weekeinde geen aktie kunnen laten ondernemen en later was het geluid weg. Echter, na ong. 650 km een harde knal en binnen notime oververhitting van het koelsysteem. Direct motor uit, verwarming aan en in the middle of nowhere wachten op hulp. Die snel kwam, want zo zijn de Afrikaners. Terug bij de garage een enorme discussie maar men weet het uit elkaar vliegen van de ventilator aan 'ouderdom van de auto en dus de kunststof onderdelen' w.o. dus de ventilator. Afijn : om een héél lang verhaal iets in te korten : het kostte weer een kleine 700 euries van het vakantie budget voor een nieuwe fan en radiator en nog wat klein gerei. Mijn vraag is (kon hem nog niet stellen aan een Jeep werkplaats hier dichtbij) : kan dit zo zijn? En zo ja : waarom is daar nergens enig iets over te vinden/lezen? Ik zelf denk dat ze gewoon onvoldoende hebben gezocht naar de oorzaak van het geluid of dat er toch een bout losgekomen is en in de fan terecht is gekomen. Al met al een bizar gedoe en dan heb ik nog niet verteld over de onvoorstelbare arrogantie van het personeel aldaar. Zelfs onze 80-jarige oom die al bijna zijn hele leven in ZA woont had zoiets nog nooit meegemaakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst January 6, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2018 Omdat er geen reacties op dit onderwerp/vraag komen ga ik maar van uit dat ik met een héél bijzonder probleem te maken heb gehad dat in principe dus niet voorkomt bij de WJ. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vette73 Geplaatst January 15, 2018 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2018 Ik heb alleen ervaring met de electrische fan van de '98 ZJ. Wat ik daarvan hoor (en zelf meegemaakt heb) is dat de elektromotor het begeeft. Dat de fan zelf spontaan uit elkaar klapt lijkt mij idd een niet veel voorkomend probleem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst January 15, 2018 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2018 Inderdaad, zo'n e-fan kan na 300.000km last hebben van versleten koolborstels waardoor deze niet mee wilt draaien. Revisie of vervanging van de fan motor is dan de oplossing, maar ook dat kost geen 700 euro. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vette73 Geplaatst January 16, 2018 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2018 Ik begrijp uit zijn verhaal dat de fan zelf uit elkaar gevlogen is, dus de bladen en niet de elektromotor. (en als de km-stand van mijn eerste Niner klopt dan is die motor er bij mij bij 175.000 km mee gestopt) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst January 24, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2018 @Vette : het klopt dat de kunstsoffen ventilator eraf is gevlogen. De elektromotor draaide nog heel vrolijk rond...Delen daarvan zijn door de motorruimte rondgevlogen en hebben dus de zaak vernield. In de draaiende ventilatormotor was geen tik meer te horen......De (omgerekend en ongeveer dus) €700 was voor een nieuwe fan-radiator-koelvloeistof-radiatoromhuizing en wat klein spul. Toen we thuis kwamen heb ik eerst hier en daar eens nagevraagd over dit 'probleem' maar geen enkele dealer wist er van. Dus toen een klacht richting HQ van Jeep SA maar tot op heden nog geen antwoord. Zal er eens achteraan mailen. Een jaar garantie op een reparatie is een jaar garantie. Toch? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vette73 Geplaatst January 25, 2018 Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2018 Garantie op een reparatie vind ik lastig....... (en ik ben consument, geen eigenaar van of werkzaam bij een garage). Jij bent met een klacht naar de garage gegaan en men zegt de klacht te hebben opgelost. Dat lijkt niet het geval geweest gezien het tikkende geluid terugkwam. Vervolgens vliegt de ventilator van de motor af en richt schade aan. Wat is er nu gebeurd....... - Het oorspronkelijke probleem is helemaal niet opgelost geweest (kun je dan spreken van garantie?) - Het oorspronkelijke probleem was wel opgelost, maar is teruggekomen met uiteindelijk de beschreven gevolgen (in dit geval zou je van garantie kunnen spreken) - Het oorspronkelijke probleem en het uit elkaar spatten van de fan zijn twee ongerelateerde problemen (van garantie lijkt mij dan geen sprake) Zeg het maar....... Zelf zou ik denk ik accepteren dat ik pech heb gehad. Wij rijden in auto's van 15+ jaar oud, daar gebeuren dingen mee en die kosten geld. Vervelend, maar zo is het nu eenmaal. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst January 26, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2018 In Zuid Afrika geven ze een vol jaar garantie op gedane rearaties/onderhoud. Staat ook nadrukkelijk op de rekening. Ik wacht wel eens af of het hoofdkantoor nog antwoord gaat geven. Ter zijde : als je daar een nieuwe auto koopt krijg je vaak minimaal 3 jaar garantie en minimaal 3 jaar gratis onderhoud. Dat betekent dat je helemaal NIKS betaald als je je auto naar de gfarage brengt voor regulier onderhoud of als er ietrs kapot gaat. Deze garantie en service is overdraagbaar want het hoort bij de auto en niet bij de koper. Er zijn merken die met die contracten tot 7 jaar en 150.000 km gaan....En de auto's zijn daar véél en véél goedkoper dan hier. Wat ik hier nog doe ? Tja.....gelukkig hebben we de foto's nog. Maar terzake : ik weet wel dat we in een oude auto rijden die wat meer onderhoud vergt (in 2015 nog de gehele ophanging + schokbrekers vernieuwd omdat het zaakje versleten was) dus dat weet je. Maar als je specifiek vraagt naar een probleem goed te kijken en men zegt het gerepareerd te hebben en de zaak is 100% 'no problem' dan verandert er m.i. wel iets. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.