Spring naar bijdragen

lawaai op de bak (27mc)


ozzy
 Share

Recommended Posts

Originally posted by maurice@Oct 12 2005, 22:14

hij raast enorm  (als je de motor uit zet ,is de bak mooi rustig)

(en kun je elkaar goed verstaan )

<div align="right">

Was vroeger ook wel eens zo met radio,s ,fluiten dus.

wil wel eens helpen om stroom direct van accu te pakken ,anders eens soort diode ertussen kon nogal eens de oplossing zijn,

Is een storing in zgn freqeuntie huh.gifhuh.gifohmy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem dus aan dat je met "raast enorm", ruisen/kraken bedoeld.

De meeste problemen daarbij worden veroorzaakt door/via de massa! Zorg dat je bak de min via de massa krijgt, liefst zo dicht mogelijk bij de bak! Daarnaast is het aan te bevelen om je motorkap middels een draad met de rest van de carrosserie te verbinden.

Zorg ook voor een "schone" plusdraad: rechtstreeks vanaf de accu bijv. (wel meteen na de accu een zekering monteren!!!)

Nog een massa probleem kun je bij de antenne hebben. Die moet ook GOED aarde maken! Eigenlijk moet 'ie ook een "afstraalvlak" hebben: Zeg maar een metalen, geaarde, plaat van 50x50 cm onder de antenne. Al is dat vaak wat lastig te realiseren.. sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by maurice@Oct 12 2005, 22:27

ik zal er morgen eens een diode tussen zetten

(hopelijk helpt het )

bedankt 

                      grt ozzy

<div align="right">

your welcome wink.gifwink.gif

Hoop dat het helpt toch,, you never know

Greetz John LaGrand cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by maurice@Oct 12 2005, 22:05

hoi jepers

kan iemand mij wegwijs maken hoe ik het storen van de motor

op mijn bakkie kan verhelpen (de bak reageerd op de motor ) sad.gif

als ik gas geef , biggrin.gif kan ik aan het bakkie horen hoeveel gas ik geef

alvast bedankt rolleyes.gif

                      grt ozzy

<div align="right">

Hallo,

Het geluid wordt veroorzaakt door storing van de bobine. Het laat zich niet weghalen door een diode. Wat je moet doen is de (+) bekabeling voorzien van een hoog frequent sperfilter. Voor dit doel kan je een zogenaamde Ferrietkraal gebruiken (zogenaamd varkensneusje), en die een paar keer met koperdraad wikkelen en in serie opnemen met de stroomvoorziening. Als de massa elders vandaan komt, moet je die ook op die manier filteren.

Onderdelen zijn verkrijgbaar bij een electronica zaak, anders naar een autozaak en vragen om een filter voor dit doel.

Succes ermee, en "houd de gepoetste kant boven"

Greets, JanKra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

John, het is toch een forum? bye1.gif

Hier een artikel van een ander forum over hetzelfde probleem (storing op de speaker): http://www.motor-forum.nl/forum/topic/94207

En zo'n varkensneusje wordt zo genoemd omdat de ferrietkraal er op lijkt biggrin.gif

Ook wel artikelen over te vinden: http://www.veron.a63.org/cqfrwden/jrg14/jun-00/hftrafo.htm of

http://www.xs4all.nl/~barendh/Catned/Cat_ferriet.htm

Sorry, ik ben nu eenmaal van huis uit een "vonken trekker"

En dat van het poetsen is een 27Mc term ....

Affijn, na wat gedoe met koperdraad en een stukje "Ferriet" kan de storing verdwijnen, en daar gaat het om.

Greets, JPK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by SS J10@Oct 14 2005, 22:39

dat ie eerst mot worde afgesteld..

<div align="right">

Hoi SS,

Afstellen valt wel mee hoor ... Als je een standaard 1/8 golf antenne hebt (11 meter / 8), dan kan de lengte afgesteld worden middels het uit/in schuiven van de antenne tip.

Om dat optimaal af te stellen, heb je een zogenaamde staande golf meter nodig.

(Die heb ik, echter ik zit niet in jouw buurt.)

De antenne heeft "ground" nodig, dwz voldoen metaal rondom de voet. Op een kunstof ondergrond zou je in theorie een 1/4 golf antenne moeten gebruiken. Bij 27mc is dit 2,75 meter dus een beetje lang voor op de auto. sad.gif

Verder is het van belang coax te gebruiken van goede kwaliteit (RG58/U) en niet van te veel (over-)lengte.

Tenslotte als jouw 27 Mc Transceiver een Powermeter heeft, kan deze ook een aardig indicatie geven als jouw antenne of kabel slecht is. De meter slaat dan maximaal uit, en valt terug naar een lagere waarde. unsure.gif

Groet, JanKra

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by jankra@Oct 14 2005, 20:22

John, het is toch een forum? bye1.gif

Hier een artikel van een ander forum over hetzelfde probleem (storing op de speaker): http://www.motor-forum.nl/forum/topic/94207

En zo'n varkensneusje wordt zo genoemd omdat de ferrietkraal er op lijkt  biggrin.gif

Ook wel artikelen over te vinden: http://www.veron.a63.org/cqfrwden/jrg14/jun-00/hftrafo.htm of

http://www.xs4all.nl/~barendh/Catned/Cat_ferriet.htm

Sorry, ik ben nu eenmaal van huis uit een "vonken trekker"

En dat van het poetsen is een 27Mc term ....

Affijn, na wat gedoe met koperdraad en een stukje "Ferriet" kan de storing verdwijnen, en daar gaat het om.

Greets, JPK

<div align="right">

Klopt idd , biggrin.gif daarom mag er ook zalig gelachen worden in dees steeds meer verloederde wereld tongue.gifdry.gif Tja, heb voor pastoor geleerd ooit wink.gif in een vorig leven wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by SS J10@Oct 16 2005, 19:19

maar ik kan mijn antenne dus niet in- of uitschuiven..

en toen??

<div align="right">

Beste Sverre,

Kabel OK

Antenne kan ik geen gegevens over vinden op Internet.

De "ground" is niet optimaal, het gaat namelijk om een geleidende oppervlakte rond de voet van de antenne. Vandaar dat er in USA antennes gebruikt worden van een 1/4 golf (2,75 meter). Deze worden dan op de bumper gemonteerd.

Als jouw Midland voldoende vermogen heeft, maakt een kwalitatieve antenne voornamelijk verschil voor ontvangst.

Meten in deze is weten, m.a.w. een staande golf meter geeft jou zicht op de afstelling. Heb je nog naar de power meter gekeken van de Midland?

Als je goede verbinding hebt, en geen "stuiterende" powermeter, zou ik me maar niet al te druk maken over de gehele keten.

Groet, JPK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by SS J10@Oct 16 2005, 21:25

btw..de antenne is 160cm..

en hoe kan ik hem beter "grounde" blink.gif <div align="right">

Niet dus in deze positie ... Vandaar dat ik eerder schreef over de 1/4 golf.

De beste plaats is midden op het dak (metaal). Dat wil je niet altijd, dus is de rest een compromis.

1001Z%20large.jpg

Iedere CB transceiver heeft wel iets van een power meter. Deze Midland heeft die in de vorm van 5 LEDs. De onderste schaal is het vermogen (rood = 4 watt).

Als deze bij het zenden niet aangaat, dan heb je een probleem in de keten van zender, coaxkabel of antenne.

Gr, JPK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by jankra@Oct 16 2005, 21:36

Niet dus in deze positie ... Vandaar dat ik eerder schreef over de 1/4 golf.

De beste plaats is midden op het dak (metaal). Dat wil je niet altijd, dus is de rest een compromis.

<div align="right">

YJ's hebben een kunststof dak, dat gaat dus niet werken, ik heb de mijne een tijdje op het spatbord naast de motorkap gehad, (was een kortere antenne) maar dat deed het prima,

andere optie is misschien een stuk plaatstaal op je dag popnagelen wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Pullie@Oct 16 2005, 21:44

YJ's hebben een kunststof dak, dat gaat dus niet werken, ik heb de mijne een tijdje op het spatbord naast de motorkap gehad, (was een kortere antenne) maar dat deed het prima,

andere optie is misschien een stuk plaatstaal op je dag popnagelen wink.gif <div align="right">

Euhhh, Als je plaatstaal op kunststof monteerd maakt plaat dan wel aarde op kunststof huh.gifhuh.gif ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...