Spring naar bijdragen

zomerse koelproblemen.


KZET
 Share

Recommended Posts

Van de zomer op vakantie (auto vol geladen + sleurhut) naar Frankrijk.

Naarmate we het zuiden naderde werd ook de temp van de motor warmer,richting het rood. De electrische ventilator had ik door verbonden en draaide dus constant.

Het scheelde wel als ik de airco uitzette, maar kon niet voorkomen dat tijdens een steile klim een aantal keer de kachel + ventilator vol open moest en de ramen open. blink.gifblink.gif

Tijdens een tankstop (een van de vele laugh.gif ) kwam zelfs de pompbediende vragen of het normaal was dat er zoveel water onder de auto vandaan kwam dry.gif ik nog geprobeerd duidelijk te maken dat dit van de airco kwam totdat mijn schoenen nat werden blink.gif .......jawel tankje vol en overlopen maar.... dopje van de radiator eraf (met ovenwant) en af laten koelen...bijgevuld en verder maar weer.

Voor de vakantie had ik het standaard luchtfilter vervangen door een K&N en tevens een kleine beurt.

Het viel mij al op dat de champion bougies in het onderhouds pakket (B&S) een langere isolatie neus hadden dan de Bosch kaarsjes die er in zaten.

aangezien ik de oude bougies had meegenomen,heb ik deze tijdens de vakantie nog teruggezet ............en inderdaad dat scheelde ook weer een paar graadjes.

Wat wel duidelijk werd is dat het open K&N filter ****hete lucht naar binnen zuigt uit de motorruimte (zonder een bezoek aan beverwijk hou je daar niet je handen bij)

heb ondertussen het orginele filter weer teruggeplaatst maar kan gezien de huidige temp en de afwezigheid van bergen en een sleurhut geen vergelijk maken.

temp is nu wel onder controle te houden.

Iemand een idee ??

Hoorde van de week wel iets piepen onder de motorkap (nee de kat van de buren liep gewoon op straat biggrin.gif ) denk dat het van waterpomp komt....misschien tijd om deze te vervangen ? Iemand enige ervaring met de high flow waterpomp van HESCO ?????? ziet er stuk gelikter uit dan het originele stukje omgevouwen blik.

Van de week een mailtje gestuurd naar USA en kreeg netjes een mailtje terug in het nederlands dry.gif ????? kosten van versturen ongeveer $75 alleen komen daar nog de invoerrechten en de belasting bij.. iemand enig idee hoeveel dit is ?????

Oh ja, heb nog een tankje staan met R12 (zit nog wel in maar weet niet hoeveel),

Maar heb van de zomer mijn Airco om laten bouwen naar 314 , dus niet meer nodig. wie intresse heeft zal een keer deze kant op moeten komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had ook koel problemen met de 5.9 GC.

Maar dit alles verholpen.

-1e nieuwe radiator geplaatst (oude was de onderkant slecht van, kon ik pas zien toen hij eruit ging)

- De nieuwe radiator heb ik gelijk 3 x dik genomen (is normaal twee pijpjes dik)

- Voor de radiator heb ik een ventilator van summit geplaatst. (pusher maar niet nodig met de caravan)(wel goed in het terrein in Spanje)

- Ik heb ook een K&N alleen met een plaat (zie foto)

Dit alles bij elkaar heeft toppie gewerkt dit jaar bij een buiten temp van 36 graden.

In de bergen ook super. En gewoon met 80Km de berg op. (met 2000 kilo er achter)

25-06-04_1031.jpg

Dit is de caravan achter de Jeep zonder probleem.

JeepHobby2005%20(17).JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

KZET,

Heldere en doeltreffende aanpak tijdens je rit cool.gif , lijkt me. Piepen van de waterpomp --> Lager? Kun je horen met ijzeren staaf verbonden aan stetoscoop (of trechter) die je op het lagerhuis houdt.

Ter info:

invoerrechten voor afstandsbediening value $76,50 was euro 15,- en btw euro 15,58. ingevoerd op 15 sept 2005.

Mijn A/C behoeft aanvulling R12, dus wel interesse voor je aanbod. Maar hoe te vullen??

Groet je, Aart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry Aart,

Iemand is je voor geweest met de R12 , binnen no time pb's en mail.

Zal bij mijn "connectie" wel eens vragen of hij nog meer kan leveren.

Zal v/d week eerst even gaan luisteren met een stuk ijzer .

vraag aan JEEPIE , waar heb je de 3 dik radiator gekocht ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by KZET@Oct 12 2005, 22:28

Sorry Aart,

Iemand is je voor geweest met de R12 , binnen no time pb's en mail.

Zal bij mijn "connectie" wel eens vragen of hij nog meer kan leveren.

Zal v/d week eerst even gaan luisteren met een stuk ijzer .

vraag aan JEEPIE , waar heb je de 3 dik radiator gekocht ?

<div align="right">

Gewoon even op deze site.

Kost incl verzenden en invoer minder als hier in Nederland.

En zo nu en dan heb je mazzel en betaal je geen invoer rechten.

radiator.com?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uhmm nu ben ikvrij smpel in technische dingen...

Maar kan je er niet gewoon een andere thermostaat in zetten? Eentje die wat eerder opengaat bijvoorbeeld? Of anders de thermostaat gewoon doorprikken..?

Zo'n ding kost een tientje en je motor blijft lekker koel...

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by RANDOMAN@Oct 13 2005, 18:45

Uhmm nu ben ikvrij smpel in technische dingen...

Maar kan je er niet gewoon een andere thermostaat in zetten? Eentje die wat eerder opengaat bijvoorbeeld? Of anders de thermostaat gewoon doorprikken..?

Zo'n ding kost een tientje en je motor blijft lekker koel...

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

<div align="right">

Zalook uitmaken.

Maar als de radiator 50% meer inhoud heeft als staandaard.

En in de winter blijft het zonder thermostaat winter binnen in de auto.

Normaal zitten in warme landen andere thermostaten in de auto.

Alle beetjes helpen maar geen thermostaat is naar mijn mening geen oplossing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeveel soorten thermostaten zijn er eigenlijk en wat hoort er in ???

wat is de beste manier om het koelsysteem te spoelen ?, heb al eens een busje in mijn handen gehad van dat spoel spul ,maar dan moest de motor 4 uur stationair draaien blink.gif . Leek me niet zo'n goed idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

geen thermostaat is iig niet goed, je motor krijgt dan te veel koeling waardoor er een grote temperatuurverschil is, de motor loopt slechter en ik denk dat je ook eerder last krijgt van gescheurde cilinderkop, utizonderingen zijn er altijd.. ik heb zelf een thermostaat die bij 80 opengaat en bij 70 weer dicht, je kunt je thermostaat gewoon controleren door hem in een pan water op het fornuis te zetten en te controleren bij welke temperatuur hij open gaat en bij welke temperatuur weer dicht als je de warmtebron uit zet..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...