Spring naar bijdragen

Koppeling blokkeert HEEEELP


YJ91ROOD
 Share

Recommended Posts

Wie kan mij helpen?

Heb een YJ Renegade uit ´91.

Van het ene op het andere moment kan ik mijn koppeling niet meer intrappen, het pedaal blokkeert direkt. As ik meer kracht zet zakt hij heeeeel langzaam iets in. Als ik iets met de zuigerstang rommel vanuit de cabine, wil ik hem nog wel eens in kunnen trappen, maar zodra ik het pedaal loslaat, is het weer feest...

Het symptoom staat niet in de Chilton manual vermeld. Kan het zijn dat de koppelingscillinder niet meer goed is? Het reservoir is nog vol, dus er is geen lek.

Zou het kunnen zijn dat de hele drukgroep niet meer goed is? Als ik hem in z´n achteruit zet, wil de versnellingsbak nog wel eens lawaai maken, ook als ik al even stilsta. De koppeling slipt in ieder geval niet.

Heeft iemand een idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die herrie wanneer je hem in z'n achteruit zet kan veroorzaakt worden door een synchromesh-ring.

De blokkering van de koppeling is lastiger..

Wat voor drukgroep heb je erin zitten? met 3 vingers of een prisma? (soort van ster)

Omdat je aangeeft dat je de koppeling heeel langzaam kan indrukken bij het zetten van veel kracht verw8 ik dat dat toch te maken heeft met de koppelings cylinder..

Hopen dus op meer reacties.

Suc-6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 kansen op 10 dat je koppelingscilinder blijft hangen.

En nu heb je dubbel pech, deze zit bij jouw volgens mij nog aan de binnenkant van de koppelingskom, dus hiervoor moet de volledige boite eraf.

Bij het vervangen moet je ook opletten dat er geen lucht komt op de nieuwe anders heb je weer een boel miserie met deze te onluchten want dat is nog niet zo simpel.

Nu in ieder geval je koppeling zal er zowieso af moeten voor het probleem beter te bijkijken, is het niet je koppelingscilinder, dat zou ik hem toch zeker mee vervangen als hij aan de binnenkant zit. Zit hij aan de buitenkant, dan is er geen enkel probleem om het te vervangen, dan moet de boite er niet volledig af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by YJ91ROOD@Sep 28 2005, 13:13

Wie kan mij helpen?

Heb een YJ Renegade uit ´91.

Van het ene op het andere moment kan ik mijn koppeling niet meer intrappen, het pedaal blokkeert direkt.

Heeft iemand een idee?

<div align="right">

Ik heb hetzelfde probleem gehad, na het vervangen van de koppelingcilinder werkte alles weer goed.

Vervolgens heb ik het (niet te reviseren) exemplaar uit elkaar gehaald. Het probleem bleek veroorzaakt door een afgebroken veer die het zaakje blokkeerde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals je in het eerste postje al schreef, helpt rommelen aan de zuigerstang soms.... Zelf ga ik in dat geval voor een defecte gever cilinder ( bovenaan bij je pedaal)!

1025.10.jpg

1025.12.jpg

Er zijn 2 typen van: een aluminium en een kuststof uitvoering. Let erop dat je het juiste type aanschaft! De werking is gelijk, maar de montagemaat is anders!!!

Wat het kraken van je achteruit betreft.... da's in ieder geval geen synchromesh, want de achteruit is niet gesynchroniseerd tongue.gif

Mogelijk loopt je toplager ietwat zwaar of blijft de koppeling heel iets plakken...

Het probleem zal vooral optreden wanneer de auto in vrij heeft gestaan, even in 1 en dan in achteruit zal waarschijnlijk goed gaan! Mogelijk lost het probleem zichzelf op wanneer de koppeling gerepareerd is....

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...