Jeroen36 Geplaatst June 6, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2016 Hallo, Sinds vorige week de trotse eigenaar van een Grand Cherokee 4.7 V8 van 2000 Nu heb ik helaas het volgende probleem: Mijn kachelventilator draait prima en reageert ook wel op de bedieningsknop hard/zacht blazen, er komt alleen geen lucht het interieur binnen. Iemand een idee waar dit aan ligt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst June 6, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2016 Aan de kleppen in de kachelunit, die staan er bekend om bij dit model. Flinke klus, het hele dashboard moet eruit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 6, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2016 (bewerkt) zoek maar eens in dit forum bij de WJ modellen naar alle topics in verband met 'blend doors'... Ziet er niet goed uit, en meestal bij de tweedehandse WJ's uit die periode altijd een probleem. 2000 modellen hebben bijna altijd prijs. Je had beter iemand meegenomen die dit wist, want waarschijnlijk heeft de verkoper heel handig dit probleem verzwegen ? (meestal wel, omdat de reparatie nogal duur is) Je kunt de errorcodes van de clima unit uitlezen, en dan weet je onmiddellijk wat er aan de hand is: klik hier Die plastic kleppen van de unit zijn na al die jaren broos geworden, en het metalen asje erin, draait gewoon door, zodat de kleppen niet meer heen en weer kunnen. Er is een fix, die via een gat dat je zaagt in het handschoenenkastje, de kleppen kan vervangen, zonder gans het dashboard te slopen, (want dan lig je aan een factuur van véél spaarvarkenunits... ) en dat voor een paar plastic klepjes... Maar ja, door dat gat in het handschoenenkastje is het goedkoper te doen, maar dat is zo'n beetje alsof je je gang gaat schilderen door de brievenbus... Sorry voor dit slechte nieuws, als je nog meer info wilt, kunnen ze je hier wel helpen. Alvast gefeliciteerd met je aankoop. June 6, 2016 bewerkt door fransdemers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst June 6, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2016 Reparatie door een te gat zagen in het kachelhuis is prima te doen, laat je niet bang maken. Ik heb het zelf gedaan, zonder veel kosten. Ooit nieuwe kleppen gekocht, die liggen nog nieuw in de doos. Truc is om het asje dat de kracht van de stappenmotor op de kleppen overbrengt te voorzien van een stalen pennetje, dat als aanslag dient. Daarmee voorkom je dat de volle kracht van de stappenmotor op de klep komt. De kapotte klep kun je dan eenvoudig met wat kneedbare lijm (Pattex) repareren. Pennetje is een spijkertje dat ik warm gemaakt heb en in het nylon asje ingebracht. Nokje voor de aanslag zit standaard op het kachelhuis. De voorste klep is voor de bestuurderskant, de achterste voor de bijrijder. Eventueel kun je ze aan elkaar vast maken, dan bedien je beide kanten met de knop voor links. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst June 6, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2016 Ik heb het weleens gevolgd hoe het opgelost moet worden op de 'nette' manier, dus zonder gaten te boren. Het is even werk, maar vooral tijdrovend, niet echt ingewikkeld. Ik geloof dat het in een volle dag te doen is. Geen ramp dus, ongeveer net zoveel werk als het vervangen van een kachelradiator. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vette73 Geplaatst June 7, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 7, 2016 12 hours ago, Masis said: ongeveer net zoveel werk als het vervangen van een kachelradiator. Dan zou je dus bijna zeggen dat je die gelijk meeneemt als je toch het hele dashboard eruit hebt liggen........ En de airco unit die daar zit ook. Beiden zijn namelijk ook ruim 15 jaar oud, dus als ze niet al stuk zijn kan dat nooit heel lang meer duren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeroen36 Geplaatst June 8, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2016 Pff, ok.. Ik was er al ene klein beetje bang voor na een beetje Googlen.. Het leek erop dat tijdens de kachel nog wel iets deed, maar tijdens de rit naar huis steeds minder werd. Ik zal er dit weekend eens mee aan de slag gaan.. Waar kan ik eventueel die kleppen het beste bestellen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 8, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2016 Zou je aub. eerst de errorcodes willen uitlezen op de clima unit ? Dat is dan al een begin van de diagnose... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeroen36 Geplaatst June 8, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2016 Dat ga ik vanavond eerst doen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeroen36 Geplaatst June 8, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2016 Ik heb de diagnose gedaan en ik krijg fout code 52 te zien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 9, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2016 (bewerkt) Code 52 betekent: AI (Recirc) door travel range too large, dus bij de recirculation klep draait de as door wil dit zeggen, en de klep staat waarschijnlijk verkeerd, zodat de lucht niet kan passeren. Jammer, je gaat toch de zaak moeten opengooien vrees ik... Hier zie je een voorbeeld van wat er aan de hand is: Hieronder ter info nog eens alle foutcodes: AZC fault codes Input faults 01 = IR thermister circuit open 02 = IR thermister circuit shorted 03 = Fan pot shorted 04 = Fan pot open 05 = Mode pot shorted 06 = Mode pot open 07 = IR sensor delta too large 08 = Reserved 09 = Reserved 10 = One of four motor drivers has drive "A" shorted to ground 11 = Engine air intake temperature bus message missing 12 = Country code bus message missing System faults 13 = Mode motor not responding 14 = AI (Recirc) motor not responding 15 = Left temperature door not responding 16 = Right temperature door not responding 17 = Mode door travel range too small 18 = Mode door travel range too large 19 = AI (Recirc) door travel too small 20 = AI (Recirc) door travel too large 21 = Left temperature door travel too small 22 = Left temperature door travel too large 23 = Right temperature door travel too small 24 = Right temperature door travel too large 25 = Calibration check sum error 26 = Engine coolant temp bus message missing 27 = Vehicle speed bus message missing 28 = Engine RPM bus message missing 29 = OAT bus message missing 30 = Display intensity bus message missing 31 = VIN number bus message missing 32 = Raw OAT buss message missing Input faults 33 = IR thermister circuit was open 34 = IR thermister circuit was shorted 35 = Fan pot was shorted 36 = Fan pot was open 37 = Mode pot was shorted 38 = Mode pot was open 39 = IR sensor delta was too large 40 = Reserved 41 = Reserved 42 = One of four motor drivers had drive 9A9 shorted to ground 43 = Engine air intake temperature bus message missing 44 = Country code buss message missing System faults 45 = Mode motor was not responding 46 = AI (Recirc) motor was not responding 47 = Left temperature door was not responding 48 = Right temperature door was not responding 49 = Mode door travel range too small 50 = Mode door travel range too large 51 = AI (Recirc) door travel range too small 52 = AI (Recirc) door travel range too large 53 = Left temperature door travel too small 54 = Left temperature door travel too large 55 = Right temperature door travel too small 56 = Right temperature door travel too large 57 = Calibration check sum error 58 = Engine coolant temp bus message missing 59 = Vehicle speed bus message missing 60 = Engine RPM bus message missing 61 = OAT bus message missing 62 = Display intensity bus message missing 63 = VIN number bus message missing 64 = Raw OAT bus message was missing 65 = Reserved 66 = Reserved 67 = Reserved June 9, 2016 bewerkt door fransdemers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeroen36 Geplaatst June 9, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2016 Ok dank je wel! Ik ga zaterdag maar eens een opening maken om te kijken of dit de oorzaak is. Dan nog oplossen.. Waar kan ik het beste (lees goedkoopste) deze kleppen kopen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst June 9, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2016 even googlen, ofwel de oplossing van ours alpin gebruiken (zie hierboven in dit topic...) ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst August 7, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 7, 2016 Bij mij waren de blend doors en recirculatieklep ook kapot, deze heb ik met een tywrap vastgezet dus die staat altijd open..En de blend doors heb ik in Amerika besteld, goedkoop en goed zelf te doen wanneer je een beetje handig bent. En achteraf zie je er helemaal niks meer van. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 8, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2016 de 36ste jeroen horen we precies niet meer... Wel vervelend, we zitten hier nu al sinds juni op op onze nagels te bijten (ondertussen geen nagels meer, bijten al in het vlees) om te vernemen hoe het verhaal afloopt... Jammer dat we er niks meer van vernemen..... 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst August 9, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2016 haha misschien een hele lange vakantie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 9, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2016 Of gestikt in zijn Jeep, door onvoldoende ventilatie.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.