Spring naar bijdragen

Sensoren / control motormanagement


Recommended Posts

Hallo allemaal, 

Ik wil in de zomer met de Jeep op vakantie naar zuid Europa en ben in dat kader bezig met een lijstje van

zaken die als preventief onderhoud kunnen worden aangepakt of vervangen. De auto heeft bijna 3 ton gelopen 

en ik weet niet wanneer e.e.a. is vervangen. En ik koch 'm met 225000km op de teller. 

Om te beginnen, een lijstje van de sensoren, aangesloten op het motormanagement: 

- TPS: Throttle Position Sensor

- MAPS: Manifold Absolute Pressure Sensor

- CPS: Camshaft Position Sensor

- CPS: Crankshaft Position Sensor

- ECTS: Engine Coolant Temperature Sensor

- IATS: Intake Air Temperature Sensor 

- IACM: Idle Air Control Motor 

- OPS: Oil Pressure Sensor 

Dit is wat ik nu voor ogen heb. Wie kan dit lijstje aanvullen met zaken (sensoren) die ik over het hoofd heb gezien? 

En, de hamvraag; voor welke van deze sensoren heeft het zin om ze preventief te vervangen? Omdat je, bijvoorbeeld, 

stil komt te staan, als 'ie stuk is? 

Verder denk ik nog aan preventief vervangen (of meenemen) van de startmotor, waterpomp en radiatorslangen. 

Dynamo is 2 jaar geleden vervangen, samen met de multiriem; en bougies, rotor en verdelerkap vervang ik binnenkort. 

Verder vraag ik me af hoe lang de oliepomp mee gaat? Is het verstandig die ook preventief te vervangen? 

Misschien zit die er al bijna 3 ton op. 

Ben benieuwd naar jullie reacties en advies? 

Vr.gr.,Jurmic

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga deze zomer met mijn zj naar Spanje.

Ik ga niks preventief vervangen maar ik neem wel onderdelen mee die ik zelf kan verwisselen onderweg.

Dingen als een startmotor kan je zelf vervangen en als je het laat doen onderweg word je vaak genaaid.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door jofer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat van het genept worden, heb ik 2 jaar geleden meegemaakt. Was naar Rome met de auto en de tweede dag daar kreeg ik melding de dynamo te laten checken. Heb de ANWB verzekering gebruikt en die hebben een lokale organisatie ingeschakeld. Ik vroeg alleen om een dynamo, maar hun beleid was dat de auto moest worden weggebracht op een oplegger. Ging zo snel dat ik het me heb laten overkomen en auto was 4 dagen weg, waarna ik een rekening, voor onderdelen en arbeid mocht betalen van 920 euro. Daarom wil ik nu beter voorbereid op weg. Maar goed. Niet preventief vervangen, maar wel onderdelen bij je hebben is natuurlijk ook een goed plan. CPS is dus alvast een onderdeel om mee te hebben. Wat zou nog meer verstandig zijn? 

Wat neem jij nog meer mee, Jofer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gaan dit jaar met de Niner naar Duitsland en Zwitserland. Vorig jaar natuurlijk een aardig avontuur gehad in Italie, maar ik denk niet dat ik veel onderdelen ga meenemen.

Aan een auto kan zoveel kapot, dat je altijd zult zien dat je net niet bij je hebt wat je nodig hebt. Daarnaast is het zo dat heel veel onderdelen van Chrysler goed verkrijgbaar zijn binnen Europa, dus als je met pech komt te staan kun je wellicht ook zelf de benodigde onderdelen kopen. Daarmee voorkom je dat je een auto vol onnodige spullen meeneemt (en van te voren aanschaft) zodat er ook nog ruimte overblijft voor een zwembroek en zonnebrand :P

Wel heb ik altijd wat basis gereedschap en een doppenset bij me. 

 

Nog even als toevoeging over genept worden: Die ervaring heb ik niet.

Het was duidelijk dat we niet meer verder konden (radiator gescheurd, scheur van 10cm), auto en vouwwagen zijn afgevoerd.

Radiator is vervangen tegen een redelijke prijs, ook arbeidsloon (uren) vond ik meevallen. Het had vast en zeker goedkoper gekund als ik zelf een radiator had kunnen regelen en als ik die bij mijn lokale garage thuis had kunnen laten vervangen, maar voelde mij zeker niet opgelicht of zo. Dat was in de buurt van Parma.

bewerkt door Vette73
stukje toegevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem een startmotor mee, een dynamo, een multiriem en misschien nog een homokineet en een kruisje.

Ook voldoende gereedschap uiteraard.

Een kapotte sensor is irritant maar meestal kan je er wel mee door blijven rijden, ik heb nog nooit een kapotte sensor gehad maar mocht er toch 1 kapot gaan dan laat ik hem wel met een express dienst uit Nederland komen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, dank je voor jullie reactie. 

Ik ben ook altijd met alleen gereedschap op vakantie geweest, maar nu twee keer met de Jeep en twee keer pech gehad, waarmee ik niet verder kon, dus ben wat voorzichtiger geworden. Zie wel wat ik mee kan nemen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...