Spring naar bijdragen

geen ontsteking meer na nutter bypass??? of toeval


andretr
 Share

Recommended Posts

Ik heb weer een probleem, zucht....

ik heb afgelopen zondag de computer bypass gedaan (Nutter bypass http://www.4x4wire.com/jeep/tech/electrical/jn-ignition99/ )

het leek allemaal goed gegaan te zijn, doorgekipt, gestart, afgesteld... helemaal goed. naar huis gereden was niet ver maar wel een kilomer of 10 denk ik. eenmaal thuis heb ik de auto weggezet en de volgende ochtend niet meer aan te krijgen sad.gifsad.gif hij start wel maar slaat niet aan. zo te ruiken krijgt hij benzine zat dus dat is wel oke.

*@#$^& wat is dat nou!! dan maar op de fiets naar mn werk.

'S avonds gekeken of ik het kon vinden, ik dacht eerst dat hij misschien niet goed optijd was gezet maarja ik heb geen lamp dus dat kan ik niet controleren... dan toch maar kijken of hij vonkt want er gebeurde helemaal niets. Er is dus ook geen vonk??

Op de gele draad van de bobine staat ook maar 3.6 tot 4 volt, dat is toch te weinig? (ik heb het niet kunnen vinden in het haynes boek)

--- is dat toeval of heb ik iets over het hoofd gezien?? heeft de computer daar iets mee te maken?

--- kan ik "gewoon" een +12v pakken van de accu en dan op de gele van de bobine zetten om te testen of er dan een vonk is of sloop ik dan dingen?

--- zit er iets van een zekering tussen die gele draad? rare vraag omdat er wel 4v op komt maar de draad is ook gesplitst naar iets (na ik gelezen heb een verwarmingselement ofzo) op mijn carb. dus misschien dat daar nog iets spanning van af komt ofzo?! ik verbaas me nergens meer over blink.gif

alvast bedankt weer!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

net dus maar "gewoon" geprobeerd om er 12v op te zetten maar hij vonkt nog steeds niet mad.gif

ik heb de bobine door gemeten en volgens mij is ie stuk( de primaire kant is wel goed qwa weerstand maar de secundaire kant is veel te laag 8k ohm ipv 75-92k) kan dat zomaar stuk zijn?? ik ben nog naar huis gereden zonder problemen???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan toevallig zijn.... maar vreemd blijft het...

Overigens had ik bij m'n 4.2 ook een Bypass... die was echter niet al te vakkundig uigevoerd, en dat heeft me een ontstekingsmodule gekost... Ook bij mij zat er een aftakking vanaf de voeding van de bobine naar de verwarming van de carburateur... maar da's niet helemaal juist. Het is goed mogelijk dat de lage bobinespanning hierdoor veroorzaakt wordt, aangezien de verwarming ook de draadweerstand voor de bobine belast.

Eventueel heb ik nog wel een paar "storingszoek diagrammen" liggen (digitaal). Roep maar als je er belangstelling voor hebt!

Enne... hoe heb je die bobine doorgemeten? En waar heb je die waarden opgedoken?

Voor zover ik kan zien: Primair 1,13-1,23 OHM Secundair 7700-9300 OHM.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn baypass is ook niet vakkundig uitgevoerd, dat heb ik zelf gedaan tongue.gif

kan ik die verwarming van de carburateur los halen om te testen of.., o nee dat maakt denk ik niet uit, ik heb al 12v van de accu op de bobine gezet....

wat kan ik met die "storingszoek diagrammen"?? als het nuttig is (voor mij als amateur) ben ik zeker geinteresseerd!

ik heb de bobine doorgemeten zoals in het Haynes boek staat, waar ik ook de waardes uit gehaald heb....

ik heb de stekker van de bobine gehaald, daarna op die twee pootjes gemeten en dat was goed, daarna de kabel van de "uitgang"van de bobine er af gehaald en dussen het rechter pootje en de uitgang gemeten en dat was maar iets van 8k ohm, wat volgens mij (Haynes boek natuurlijk, ik weet dat niet ph34r.gif ) te laag is

als ik die draadjes nou weer aan elkaar verbind van die bypass zodat de computer weer mee helpt?? zou dat helpen?? of heb ik het nu al verkl**t?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

biggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gif

hij doet ut weer... ik heb de draadjes van de computer weer aangesloten en nu geeft ie wel weer een vonk en uiteraard start ie dan ook weer.

ik snap alleen nog steeds niet waarom hij dan wel heeft kunnen starten enzo nadat ik die bypass had gedaan?!?!? dat ga ik toch een keer uitzoeken.

toch iets niet helemaal goed gedaan ofzo

en wat ook "vreemd" is dat is dat de bobine dus wel goed is ook al heeft die andere waarden dan in het Haynes boek?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je ook een extra draad getrokken, btw? Die is nl wel nodig... Ook je ontsteking moet, na de by-pass, heel anders worden afgesteld!

En als je alles weer maakt zoals het zat, zou hij weer moeten lopen als voorheen.... tenzij... sad.gif

Hier is de link naar de eerder besproken ducumenten:

-klik-

Edit:

'k lees net dattie het weer doet.... dan heb je toch iets verkeerd gedaan met die by-pass... wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die extra draad, betreft de paarse:

Voor de by-pass:

ign1.gif

Na de by-pass:

ign2.gif

Zoals je ziet moet de eerst niet gebruikte paarse draad van de module, nu verbonden worden met de hall-gever in je stroomverdeler! Da's dus de extra draad die ik bedoel!

Overigens is het aan te raden om de by-pass toch een keer uit te voeren. De motor pakt daardoor veel lekkerder op en loopt ook mooier bij hogere toerentallen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oow die draad, ja die had ik er wel bij zitten, het schema klopt met wat ik gedaan heb (of andersom wink.gif ) ik heb van hetzelfde plaatje gespiekt....

Ik ga het zeker nog eens proberen, maar dan eerst goed (beter???) lezen hoe ik dat moet doen dan?

mocht het ooit lukken laat ik het zeker weten, en natuurlijk ook wat ik anders gedaan heb

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...