Spring naar bijdragen

Kachelradiator Kapot


Ronizz
 Share

Recommended Posts

Van de zomer begon de ellende; temp liep op en gaf aan 'check gauches'. Geen koelvloeistof meer in het reservoir. Tijdelijk bijgevuld met water en in NL nr de garage. Temperatuurmeter vervangen maar na een week liep de motor weer warm en gutste de vloeistof onder de motor eruit. Wat bleek: lekke koppakking. Deze is nu vervangen maar nu blijkt dat de kachelradiator verstopt zit en dat dit de oorzaak is van alle ellende (?). Nu van alles geprobeerd maar hij loopt niet door. Nu moet deze ook vervangen worden en dit gaat erg in de papieren oplopen ben ik bang.

 

Kan dit idd de oorzaak zijn en hoe komt het dat een kachelradiator verstopt raakt? Ook niet geheel onbelangrijk, hoe voorkom je zoiets?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat kan best als hij overhit is geweest. Ligt er een plas koelvloeistof binnen bij de passagiers kant onder? Dat is een teken dat hij verstopt zit. Anders even de slangen die door de firewall checken, deze zouden beide warm moeten zijn, als er 1 koud is is het ook een teken van een verstopping. Maar goed, als het zo is dan eerst proberen te "flushen" voordat je het hele dashboard openhaalt en hem moet vervangen. Ik heb hier een beschrijving van hoe je de "heater core" vervangt bij een XJ en dat is nogal een werk. Hier is een stappenplan voor als je hem wilt vervangen, http://www.datafilehost.com/d/151aabe2

bewerkt door Adebisi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat kan best als hij overhit is geweest. Ligt er een plas koelvloeistof binnen bij de passagiers kant onder? Dat is een teken dat hij verstopt zit. Anders even de slangen die door de firewall checken, deze zouden beide warm moeten zijn, als er 1 koud is is het ook een teken van een verstopping. Maar goed, als het zo is dan eerst proberen te "flushen" voordat je het hele dashboard openhaalt en hem moet vervangen. Ik heb hier een beschrijving van hoe je de "heater core" vervangt bij een XJ en dat is nogal een werk. Hier is een stappenplan voor als je hem wilt vervangen, https://www.scribd.com/doc/176480289/Jeep-XJ-Heater-Core-and-Evaporator-Replacement

flushen is al geprobeerd, met diverse middelen, druk, stoom, vloeistof maar hij is nog steeds verstopt (sijpelt een klein beetje maar niet voldoende).

Bedankt voor het stappenplan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Ronizz,

 

Bij aanschaf van mijn XJ deed de kachel het niet. Na wat zoeken op youtube ondekte ik een filmpje

 met uitleg over het "backflushen" van je heater core..... dus niet flushen, maar backflushen. Je spoelt dan tegen de stroom richting in. immers, de juiste stroom richting is verstopt. Ik heb dit uitgevoerd, en plop, daar spoot een prop drab uit. slangen weer aangesloten en de kachel deed het weer. Ik had dus weer doorstroming. Het is wel te adviseren dat je daarna je hele koel systeem nog eens spoelt, en je koelvloeistof vervangt.

 

Oorzaak: er heeft waarschijnlijk ooit water in het koelsysteem gezeten, wat corrosie heeft veroorzaakt in het gietstalen motorblok en andere delen. Koelvloeistof tot bijvoorbeeld -38

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...