Spring naar bijdragen

Juiste Bandenspanning?


Recommended Posts

Hallo...

Ff voorstellen, mijn naam is Mark en heb sinds een paar weken een Grand Cherokee Zj 5.9 waar ik erg blij mee ben!

Nu ga ik morgen 4 nieuwe BF Goodrich All Terrain's monteren en ben ff nieuwsgierig wat de juiste bandenspanning is... Ik rijd meestal op de weg maar steeds liever offroad ;)

Graag hoor ik het ff van jullie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor bandenspanning te berekenen , waar ik een hobby van gemaakt heb , noem mezelf tegenwoordig bandendruk-specialist, heb ik de volgende gegevens nodig.

Van de auto:   MTA's en MTM ( Maximaal toelaatbare Aslast/Massa) die te vinden is op metaalachtig plaatje op de auto ergens , verplicht sinds ongeveer 1980 in Europa.  Maar ook leeggewicht en de manier waarop je hem normaal belaad ( personen en hun gewicht , en de bagage).

En de maximum snelheid van de auto of de snelheid waar je in jouw gebruik zeker niet overheen gaat.

 

Van de banden : Maximum load of loadindex , en het soort band om de druk nodig voor de maximum load tot 160km/u te bepalen, die ook wel maxloaddruk of referentiedruk genoemd wordt ( verder Pr voor Pressure reference)

Handig is ook wel de snelheidscode in de vorm van een letter tussen J en V , en de exacte maten.

Dan weet ik al omdat het tereinbanden zijn dat die zeer wel mogelijk door de fabrikant te hoog zijn aangegeven in hun draagvermogen, waardoor je voor zelfde gewicht hogere druk moet voeren dan een band voor op de normale weg.

 

Soort band bedoel ik volgende.

Gewone autoband/ standard load  :  Pr meest 2,5 bar met uitzonderingen naar lager in Europa , P max is alleen aangegeven op bandwang van 3 a 3,5 bar.

XL/Extraload/reinforced:   Pr meest 2,9 bar met uitzondering naar 2,8 en 3,0  , Pmax ook weer alleen aangegeven op bandwang.

C-band in C-load/6PR( Plyrating) : Pr 55 psi /3,8 bar

C-band in D-load/8PR : Pr 65psi/4,5 bar of 69/70 psi/3,75/3,8 bar

en zo verder maar die zullen er zeker wel niet op zitten.

Amerikaans systeem loopt iets anders, maar vanaf C- load staat vrijwel altijd de Pr op de band meest in volgende notatie.

" maximum load xxxx kg/lbs  AT yyy psi/kPa ( cold)"  en dat betekent dan de druk gevuld als de inhoud van de band net zo warm is als de buitenlucht , dus niet door rijden of zon op de band warmer , en eigenlijk 18 gr Celcius.

 

Dus geef al deze gegevens en ik reken een laagste druk uit waarbij de banden niet beschadigen door de temperaturen die ontstaan op bepaalde plekken van de band , door het 10 a 20 maal buigen van het rubber tijdens rijden.

 

Ik  verwacht  bij een Jeepachtige auto dat de banden duidelijk meer draagvermogen hebben dan nodig is om de aslasten te dragen, dus dat de drukken vrij laag zullen zijn, en dat is dan gunstig voor tereinrijden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...