josk Geplaatst October 11, 2014 Rapporteren Share Geplaatst October 11, 2014 Hallo, Na 2 jaar probleemloos rijden hoor ik de laatste tijd weer rare geluiden vanachter komen. Vandaag was het alleen super erg geworden. Als ik over een drempel rijd of door een bocht ga, dan hoor ik achter een gekraak en een beetje bonken. Als ik gewoon rechtdoor rijd hoor je niets, maar vooral een klein hobbelig straatje met een drempel afslaan of inrijden hoor je weer herrie. Kan dit de schokbrekers zijn? Heb echt het idee dat het bij de wielen zit. Heb nog even vanachter in de achterbak heel hard op en neer geduwd, maar dan hoor je niets. Het kruisje van de dikke middenas is vorig jaar vervangen ook die van de voorwielen. Ik had toen wel een soort gelijke klachten. Kan het toch weer zijn dat het kruisje achter/midden alweer versleten is? Ik heb geen kruisjes bij de achterwielen kunnen ontdekken klopt dat die zitten daar toch niet? Heeft iemand nog tips/idee voordat ik de garage opzoek? Alvast bedankt. Groet, Jos Jeep Cherokee 1991 HO 4 liter benzine Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst October 11, 2014 Rapporteren Share Geplaatst October 11, 2014 Beste Jos, dit is een zeer vage omschrijving van je probleem. Trilt de auto of is het alleen een geluid? Ik denk dat je inderdaad beter even langs de garage kunt gaan voor een diagnose.. Of eens even verder op zoek gaan, ga eens onder de auto kijken, of er iets los zit of speling heeft. Kan iets simpels zijn een loshangende uitlaat of een wiel dat losgelopen is. Kruisjes ga je inderdaad niet vinden in de achteras. Een schokbreker lijkt me niet de eerste verdachte. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
josk Geplaatst October 11, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 11, 2014 Ik heb er al onder gelegen, maar kon zo gauw niet iets vinden wat los zat. Heb nog niet aan de uitlaat getrokken, want die was heet. (uitlaat is wel paar maanden geleden vernieuwd.) Ga morgen meteen even de wielen en de uitlaat checken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
josk Geplaatst October 12, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 12, 2014 Hallo, Vandaag er weer ondergelegen en dacht eerst dat de wielen los zaten. Ik kreeg ze echter niet vaster. Ook was er een beugel van de bladveren losgeroest. Wegenwacht erbij wielen eraf en weer erop test gereden en het gekraak bleef. Weer zoeken en wat bleek en van de bladveren (ra) was gewoon afgebroken achter aan het eind waar hij omkrult daar schoof hij bij een bocht tegen een ijzere rand van de ophanging. Wegenwacht zij dat ik wel nog kon rijden naar een garage ( voor mij ongeveer 50 km) Klopt dit kan je er nog gewoon een stuk mee rijden? Nog een paar vraagjes: Moet ik nu wel beide kanten vervangen? Ik kan toch gewoon 2ehands bladverenset kopen bij boris (cherokeeparts)? Hoeven toch geen nieuwe te zijn? Heb ook nog hulpveren eronder zitten. Hoe lang is een garage ongeveer bezig met het vervangen van de bladveren? (Beide kanten) Alvast bedankt. Jos Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst October 12, 2014 Rapporteren Share Geplaatst October 12, 2014 Jos, Hoe je nu moet handelen ligt natuurlijk aan wat je wilt bereiken. Mijn ervaring is dat het resultaat alleen bevredigend is als je het grondig aanpakt. zo te horen heb je (nog) niet veel inzicht op de techniek in , op en onder de jeep. Het is erg belangrijk dat je zicht krijgt op de staat waarin de jeep zich bevindt Laat een garage (jeep specialist) bepalen wat er allemaal mis is met je xj op het gebied van veiligheid (da's wat in ieder geval in orde dient te zijn). Laat tevens kijken naar de algehele staat van de wagen , roest kan bv gewoon het einde van je jeep zijn. (economisch)gezien en bij een xj uit 91 zeker niet ondenkbaar) bepaal aan de hand van wat de garage bevonden heeft wat je gaat doen. Dure nieuwe onderdelen op een wrak monteren is gewoon weggegooid geld...het volgende (kostbare) probleem staat echt al klaar om zich aan je voor te stellen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst October 12, 2014 Rapporteren Share Geplaatst October 12, 2014 of je moet een vet spaar varken hebben :P Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst October 12, 2014 Rapporteren Share Geplaatst October 12, 2014 Nou Jos, dat valt best mee een afgebroken bladveer, je kunt voorzichtig naar de garage rijden. Tweedehands of nieuw kan allebei, vraag even of Boris wat heeft liggen. De bladveren vervangen is geen moeilijke klus, maar de veerstroppen en bouten kunnen behoorlijk vast zitten. Als je naar de garage gaat is het raadzaam om ook een set bouten mee te nemen, als de boel heel erg vastgerot zit kunnen ze de oude gewoon doorslijpen en nieuwe bouten monteren, dat scheelt tijd en dus geld. Ik denk tussen de twee en vier uur voor het vervangen van beide bladveren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
josk Geplaatst October 12, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 12, 2014 Oke dan, Ik heb al wel het een en ander laten doen en inderdaad zijn er nieuwe stukken bodemplaat (roest)ingelast. Uitlaat heb ik dit jaar ook vervangen. Het vervangen van een paar bladveren is toch niet super duur lijkt mij. Ik ga morgen maar eens rondbellen en hoop dat hij weer snel gerepareerd kan worden. Wil er nog wel wat jaren in blijven rijden. Bedankt voor de reacties. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.