Spring naar bijdragen

R12


jeepierre
 Share

Recommended Posts

Heb er wel oren naar, alleen................

Hoe krijg je het systeem dan gevuld??? M.a.w. wie heeft er nog de apparatuur om de airco te vullen??

Groeten Marcel.

Originally posted by Pullie@Aug 28 2005, 18:45

als het goed is staat er op de compressor wel een typeplaatje waarop het type koudemiddel staat aangegeven

<div align="right">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, hmm cfk`s hfk`s ik dacht dat R12 allang niet meer gebruikt mag worden, maar ja wat mot je als je een R12 koeling in je Jeep hebt...

Gewoon vullen dus maar wel op een milieu vriendelijke manier!!

Maar volgens mij gaat dit wel lukken met Jeepierre !! tongue.giftongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

We hebbe wel trek in wat koelmiddel, Alleen is het dan niet voor ons jeepie. (die tocht al genoeg hahaha).

Nee het is voor onze andere 4X4, een John Deere tracktor. Deze loopt in Aalten (nabij Doetinchem). Hebben jullie ook een mobiel vul station?

Mail anders effe naar marcel.mariet@wanadoo.nl.

groetjes Marcel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by jeepierre@Aug 27 2005, 19:54

Hoi Jeepers

Ik heb vandaag 7 kilo r 12 kunnen bemachtigen!!!!!

Dus als er iemand nog een keer r 12 nodigt heeft laat het me dan even weten.

Ben je in ieder geval goedkoper uit dan je systeem om laten bouwen en vullen bij de dealer.

Ik hoor het wel GREETZ FROM THE EAST JEEPIERRE biggrin.gif   smile.gif   tongue.gif <div align="right">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Hoi,

Wil niet veel zeggen mare volgens mij zijn er zat alternatieven voor R12 ik noem een R413a dit is een rechtstreekse vervanger voor R12 en past ook in een autoinstallatie en zo zijn er nog een paar.

Bij rechtstreekse vervangers hoef je volgens mij niet te retrofitten want de standaard rubbers en olie zijn ook goed te gebruiken voor het nieuwe koudemiddel.

Het enige nadeel is dat je niet kan bijvullen met een alternatief als je een R12 systeem hebt moet eerst het systeem leeg dus vacumeren en nieuw koudemiddel erin omdat je niet kan/mag mengen..........

DUS R12 BEWAREN VOOR BIJVULLEN !!!!!!!!

In een autosysteem gaat zo rond de kilo koudemiddel dus als hij helemaal leeg is kan je hem beter vullen met een alternatief en de R12 bewaren voor r12 systemen die iets bijgevuld moeten worden.

Heb trouwens gehoord dat er in belgie en frankrijk nog zat R12 te krijgen is (onofficieel).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een paar verloopnippels krijg je de R 134a er best in, en koelen doet 'ie ook wel. ( Wel met iets minder koelend vermogen overigens)

Maar....

De reden van het vervangen van keerringen, "o" ringen en rubber slangen zit hem in het feit dat de r12 installatie een minerale olie gebruikt en een r134a een syntetische olie die de oude rubberdelen gaat aantasten. Bovendien loopt een systeem met r134a nog eerder leeg, heeft iets te maken met de molecuulgrootte ofzo. De reden waarom de r12 is weggelekt moet dus extra grondig worden uitgezocht!

Retrofitten is dus zeker aan te raden! Al is het verwijderen van de oude olie ook nog een heel gepruts!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

R12 gebruikt 1/4 schraderventieltje(tenmiste dat zat in mijn explorer,mijn GC heeft een R134a installatie) en dat zit op mijn vulset ook dus geen verloopnipppel nodig.

Klopt verder helemaal alleen ik had het over R 413 zelfde letters ander gas......daar heb je geen andere rubbers en dergelijke bij nodig ,olie is ook hetzelfde.

Is ook geschikt gemaakt voor auto's dus loopt niet sneller leeg dan normaal. tongue.gif

R413a is ook kouder dan R134a -35 graden tegen -26 graden

Ik gebruik toevallig R 413 maar als ik bij mijn leverancier in de lijst kijk staan er wel meer vervangers die geschikt zijn voor autoinstallaties.

Het nadeel van R413a is dat het ook weer gaat verdwijnen R134a trouwens ook in alle koelkasten zit tegenwoordig al R600a dat is een milieuvriendelijk gas met 1 nadeel het is SUPER brandbaar als dan een slangetje in je auto afbreekt heb je denk ik wel een plofje ph34r.gif .

In 2011 mag er geen R134a meer in nieuwe auto's gebruikt worden ze gaan waarschijnlijk over op CO2 (R744) instalaties die onder een behoorlijk hoge druk werken.

Ach ja das nog 5 jaar verder misschien zijn auto's dan wel verboden ......je weet maar nooit sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...