Spring naar bijdragen

Noodstop ? Op M'n Xj'88


Recommended Posts

Beste, we gaan van het ene probleem naar het andere, tja de Cherokee is nu ook net 25 jaar geworden. Ik heb momenteel het volgende voor ... zo 1 op 5 ritten dat ik maak zowel op gas als benzine ... dan houdt hij plots in, schakelt naar tweede versnelling, gaat niet boven de 1200 toeren en 50 km/u ... ik mag gas geven en gaat niet harder.

 

Zet in neutraal en kan gas geven en hoge teoren maken ... zet terug in drive en blijft onder de 1200 toeren ... zo kan ik blijven overgaan van neutraal naar drive.

 

Wanneer ik aan kant ga en h'm stil leg ... na zo 20 seconden kan ik starten en rijdt hij terug normaal ?? Wat zou dit kunnen zijn, welke sensor zou defect kunnen zijn ??

Ik weet ... misschien een spelt in een hooiberg ...

 

Groeten,

David

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt erop dat het signaal van gasklepsensor naar de TCM verstoord raakt.

Geen problemen met vocht in de auto?

Neen ... de XJ staat volledig (poeder) droog onder en afgesloten carport (is enkel open langs voren -> hmmm motors kant) . Hij had het tijdens afgelopen zomer soms ook al ...

Waar staat die gasklepsensor ? En wat is een TCM ?

 

Groeten,

David

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gasklep sensor (TPS) zit op het gasklep huis. Deze geeft de stand van je gaspedaal door aan de PCM (motor management) en naar de TCM ( Transmision Control Module)  Uit jou verhaal op te maken lijkt de storing samen te hangen met het gas geven en de stand van de automaat.

 

Zelf heb ik een keer een storing in dit circuit gehad, dit werd veroorzaakt door lekkage bij de voorruit. Vandaar mijn vraag.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ab stelt een juiste vraag: die  TPS houdt niet van vocht. (probleem hebben we hier als we een rivier door gaan haha).

Die TPS is zeer nauw betrokken bij de manier waarop je automatische versnelling schakelt en moet zeker in een vroeg stadium van versnellings problemen geverifieerd worden.als je wilt, kan ik je de test procedure sturen.

 

Als je transmissie op speelt, kan je op de volgende manier kijken of het meer een mechanisch probleem is of dat het probleemm 'electrisch" is, dus bijv meer TCM.

(Ontkoppel de TCM  en) Schakel 'handmatig' door de versnellingen: als dit geen probleem geeft, is er mechnisch niets verkeerd met de AW4 en ligt het probleem waarschijnlijk in de aansturing/sensor afdeling.

 

Check overigens altijd of je ATF level and kwaliteit van de vloeistof (rood-roze) goed is: te laag of slechte/zwarte/verbrande ATF kan gekke dingen doen...

bewerkt door Roler
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...