Spring naar bijdragen

reservewiel


JD TJ
 Share

Recommended Posts

Onder mijn (niet verhoogde) TJ zitten 31 banden. Mijn reservewiel is echter "standaard". Kan het kwaad om bij een evt lekke band het (kleinere) reservewiel te gebruiken om thuis te komen of beschadig ik daar de aandrijflijn o.i.d. mee (of is het niet rijdbaar door het hoogte verschil).

Is het evt mogelijk om een 31-er reservewiel te monteren op de standaard houder, of wordt dit te zwaar.

Alvast bedankt voor de reacties.

Jelle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31er op de standaard houder wordt al snel te zwaar voor de scharnieren van je achterklep. Maar met de standaard band kun je best een stukkie rijden hoor, vergelijk het maar met een "thuiskomertje" zoals in vele auto's aanwezig is.

Houd wel rekening met scheeftrekken bij remmen e.d.!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

denk dat je makkelijk een 31 er achterop kunt hangen maar misschien gaat je achterruit van de hardtop dan niet meer open.

ik heb 33x13,50x25 maar ga een 33x 9,5 achterophangen die is niet zo zwaar.

Als je lek rijd kun je beter de kleinere band voor zetten en in de aandrijflijn 2 dezelfde banden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by JD TJ@Aug 13 2005, 17:11

Kan het kwaad om bij een evt lekke band het (kleinere) reservewiel te gebruiken om thuis te komen of beschadig ik daar de aandrijflijn o.i.d. mee (of is het niet rijdbaar door het hoogte verschil).

<div align="right">

Men heeft op mijn werk ooit eens 2 nieuwe banden op de aandrijfas van een

daf xf gemonteerd terwijl er aan de andere kant van de as 2 half versleten banden

zaten.

Profiel verschil was +/- 2cm. dry.gif

het gevolg hiervan was heel simpel:

er moest gewoon een nieuw differentieel onder!! ohmy.gif

nou rijdt een vrachtwagen wel wat meer kilometers dat een jeep,maar toch.

Ik zou zelf het risico niet willen nemen.

De omtrek van de banden zijn niet gelijk.

Dwz: het ene wiel maakt bv. 1 meter per omwenteling en het andere wiel bv 95 cm per omwenteling.

Je kan zelf wel een voorstelling maken van wat er in je differentieel gebeurd.

Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je lek rijd kun je beter de kleinere band voor zetten en in de aandrijflijn 2 dezelfde banden

Maakt bij een TJ weinig uit, Dez... Beide diff's draaien daar altijd mee, al wordt de voorste natuurlijk niet belast.

En aangezien 75% van het remmen middels de vooras plaatsvind,en ook je stuurgedrag daar wordt bepaalt zou ik, als ik de keus had, liever achter verschillende maten wielen hebben....

Bij een YJ heb je, voor wat betreft de aandrijving, echter helemaal gelijk. Maar ook daarbij blijft remmen en sturen belangrijk, dus.... ik zou 'm achter leggen wanneer ik wat verder moest rijden yes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Aug 13 2005, 21:33

Maakt bij een TJ weinig uit, Dez... Beide diff's draaien daar altijd mee, al wordt de voorste natuurlijk niet belast.

En aangezien 75% van het remmen middels de vooras plaatsvind,en ook je stuurgedrag daar wordt bepaalt zou ik, als ik de keus had, liever achter verschillende maten wielen hebben....

Bij een YJ heb je, voor wat betreft de aandrijving, echter helemaal gelijk. Maar ook daarbij blijft remmen en sturen belangrijk, dus....  ik zou 'm achter leggen wanneer ik wat verder moest rijden yes.gif <div align="right">

ah ok TJ sorry dacht dat alleen in terrein voorste dif mee deed.

Meest verstandige is toch zelfde reserve wiel achterop

Tyrecarrier is goedkoper dan een dif revisie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by JD TJ@Aug 13 2005, 17:11

Is het evt mogelijk om een 31-er reservewiel te monteren op de standaard houder, of wordt dit te zwaar.

<div align="right">

Hallo Jelle,

Op mijn TJ zitten 33x12,5 MTR banden, op het reservewiel heb ik een 33x10,5 AT gemonteerd, die is wat lichter. Het reservewiel zit met de standaardbevestiging aan de achterklep vast. Geen problemen tot nu toe hiermee. Als je het goed wilt oplossen zou ik idd een heavy duty tire carrier bar monteren.

Groeten bye1.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...