kleine hans Geplaatst October 20, 2013 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2013 Zo te lezen zitten hier best wel handige heren. Kan iemand mij vertellen wat er loos is als een nekaf, bij gewoon weggebruik, opeens niet meer kan schakelen? het mechanisme gaat wel heen en weer, maar wij krijgen alleen het tandenpoetsen geluid. Kortom we krijgen de boel niet vrij, ontkoppeld. Best wel een tegenvaller na een zomer probleemloos sturen, en wij hebben totaal geen gevoel waar eerst te zoeken. Autotje deed het gewoon goed, geen slippende koppelingsplaten of andere krakende geluiden. Wie help ons weer op weg? vriendelijke groet Hans Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 20, 2013 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2013 Hij ontkoppeld dus niet meer..... Stangetje los geschoten wellicht? Dat is makkelijk controleren. Ook zou je de inspectie deksel op het koppelingshuis er even af kunnen pakken om de werking te controleren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kleine hans Geplaatst October 21, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2013 Hoi Ab, bedankt voor je snelle reactie, zo blijft de gang erin. het kost wat schroefwerk maar de twee platen en het inspectieluikje zijn eraf. Nu kunnen we mooi bij de koppelingsplaten kijken en wat blijkt er zit een losse blauwe veer in. Dit betekend niet veel goeds. het mechanisme werkt, de hevel drukt goed tegen het druklager, maar ja die veer zit ertussen dus geen vrijloop. Einde koppelingsplaat en dus de volgende vraag wat is de juist procedure? motor eruit of versnellingsbakken eronderuit? wat is makkelijker? En hoe krijg je een foto bij deze tekst? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 21, 2013 Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2013 Tussenbak er af, bak er af, koppelingshuis er af. Een potkrik om het blok te steunen, en rolkrikje om het deel te steunen wat je er af gaat halen. Zo heb ik het gedaan. Gewoon thuis op de straat...... Fototje ergens uploaden, bv bij Flickr of Mijnalbum.nl, dan de foto-link plaatsen m.b.v. het "Image" knopje. Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kleine hans Geplaatst October 30, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 30, 2013 mensen van het nekaf forum, Na de boel even bekeken te hebben maar geprobeerd om de versnellingsbakken met het frame er tussen uit te halen. Minder boutjes zeg maar. Dat is gelukt. Nu de boosdoener eruit gehaald, er was een veer uit de koppelingsplaat gebroken. wie maakt het mee? Kan je zonder veel gedoe de pookjes eraf halen? Nu alles los ligt is het zo makkelijk schoonmaken. volgende stap spullen bestellen en alles weer in de omgekeerde volgorde monteren, maar dan met nieuwe plaat, drukgroep. Nog adviezen? vr gr hans Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 30, 2013 Rapporteren Share Geplaatst October 30, 2013 .......er was een veer uit de koppelingsplaat gebroken. wie maakt het mee? Lol..... ik had het ook. :-) Poken van de bak en tussenbak kan je er zo afpakken, dat monteert makkelijker. Zie foto. Tip; laat de bakken nu leeg lopen, en voorzie ze straks (als ze gemonteerd zijn) van nieuwe olie. Besteed ook even aandacht aan het druklager en het pris Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mutt Geplaatst January 15, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2014 Nog een tip. Mocht je om wat van reden dan ook besluiten om het prise as lager te vervangen houd er wel rekening mee dat dit meer werk is dan verwacht door dat de prise as niet een komplete as is die door de bak heen loopt maar bestaat uit twee delen. Aan de achterkant van de prise as is deze hol van binnen waar de achterste as weer in draagt en daar met dertien rolletjes gelagerd is, die wanneer je de prise as er uit haalt meestal door de zwaarte kracht onder in de bak vallen. Wat de prise as lagers betreft, er zijn twee verschillende lagers in de handel n.l met negen en met dertien kogels, deze laatste genieten bij mij de voorkeur omdat deze een kleinere spelingtolorantie hebben en daar door is de kans kleiner dat op den duur door de leeftijd uit de tweede en derde versnelling schiet. Succes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kleine hans Geplaatst January 31, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2014 heren van het jeepforum. de nekaf is weer inzetbaar, we kunnen dit topic sluiten. heel erg bedankt voor jullie raad. toch een goed gevoel dat je nog ergens op terug kan vallen als goedwillende hobbyist. het heeft even geduurd, maar de nieuwe set van drukgroep en plaat is gemonteerd. in het proces alles netjes schoongemaakt en van legergroen voorzien. verse olie, pakkingen en een likje vet aan de priseas, hij moet het weer jaren kunnen doen. het was leuk om te doen, boutjes borstelen, onderdelen zoeken, verven, tobben om het weer op zijn plaats te krijgen...........je kent het wel. wat bij mij echter nog niet wil wennen is de andere maat sleutels, en het moeilijk kunnen vinden van bv UNF moertjes. maar alles doet het weer, dus ik zou zeggen wanneer en waar is het eerste evenement om het een en ander te testen? gr hans eijgenraam Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepfan42 Geplaatst February 1, 2014 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2014 Mooi Hans dat je alles weer onder controle hebt en dan ook nog h Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.