Spring naar bijdragen

Stoel vervangen ?


Recommended Posts

Hallo

Mijn GC uit 2000 heeft een klein probleem met de elct. stoelen. De rugleuning gaat niet meer zover omhoog. (waarom was deze plat dan ?) laugh.gif

Aangezien ik nog garantie heb op deze auto (niet bij een dealer) willen ze dit op een dealtje gooien. Ze hebben het erover dat de gehele stoel vervangen moet worden. Iets met een wormwiel ?

Een dealer gebeld met deze vraag. Deze meldt mij dat hun er een nieuw mechanisme onder doen. kosten 400 - 500 euri !!!

Vraag :

is dit makkelijk zelf te doen. Dan sluit ik wel een finc. deal met de garage,

of moet er idd een nieuw mechanisme cq stoel onder ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmm.....goeie vraag...

waneer je een nieuw mechanisme eronder moet zetten, dan moet de stoel eruit (toch?)

geen idee wat Bastings vraagt voor een stoel maar is het niet handiger om dan gewoon een andere stoel er in te zetten dan?

lijkt mij handiger ...... stoel eruit uit......andere er weer in....maar ligt natuurlijk ook aan de kosten van die andere stoel

ps

ja vertel eens wrom lag die plat? tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedoel je met niet zo ver omhoog, dattie ineens stopt (alsof het z'n uiterste stand is) of gaattie dan protesteren (raar geluid maken ofzo)?

Ik weet van mijn ZJ ('96) dat er een beveiliging op iedere beweging van de stoel zit. Dat wil zeggen, mocht de stoel om een af andere reden ergens tegen aanlopen (te veel weerstand krijgen), dan stopt het motortje en wordt deze stand in het geheugen opgeslagen als de uiterste stand. Stoel wordt dan dus beperkt in deze beweging, tot de geheugen module wordt gereset. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by ejg@Aug 3 2005, 16:42

Hallo

Mijn GC  uit 2000 heeft een klein probleem met de elct. stoelen. De rugleuning gaat niet meer zover omhoog. (waarom was deze plat dan ?)  laugh.gif

Aangezien ik nog garantie heb op deze auto (niet bij een dealer) willen ze dit op een dealtje gooien. Ze hebben het erover dat de gehele stoel vervangen moet worden. Iets met een wormwiel ?

Een dealer gebeld met deze vraag. Deze meldt mij dat hun er een nieuw mechanisme onder doen. kosten 400 - 500 euri !!!

Vraag :

is dit makkelijk zelf te doen. Dan sluit ik wel een finc. deal met de garage,

of moet er idd een nieuw mechanisme  cq stoel onder ?

<div align="right">

Hoi, je hebt bij de Bastings in Maasmechelen een complete lederen interieur voor 500 euri incl . deurpanelen etc. en electr.stoelen

Staat op marktplaats.nl /onderdelen jeep. Is ook vrij simpel te doen

Gr. J.G.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by ZJFred@Aug 4 2005, 21:28

Bedoel je met niet zo ver omhoog, dattie ineens stopt (alsof het z'n uiterste stand is) of gaattie dan protesteren (raar geluid maken ofzo)?

inderdaad, dat geluid, maar ook dat het de uiterste stand is (lijkt te zijn)

Even met de hand verzetten en een klein beetje "helpen"en de stoel gaat weer verder.

Dus een reset is dus toch de moeite waard ?

Kan ik dat zelf, of moet dit bij een dealer gebeuren ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Resetten kan je zelf doen, zie onderstaande TSB betreffende "Memory power seat - travel range" van een 1996 ZJ.

Memory Power Seat - Travel Range

NO: 08-44-98

GROUP: Electrical

DATE: Dec. 11, 1998

SUBJECT:

Memory Power Seat

Travel Range

MODELS:

1996-1999 (NS) Town & Country

1996-1999 (GS) Chrysler Voyager

1996-1998 (ZJ) Grand Cherokee

1996-1998 (ZG) Grand Cherokee (International Market)

DISCUSSION:

The Memory Seat/Mirror Module (MSMM) (on ZJ/ZG the module is for the seat only) detects and remembers where the end of seat travel (called "soft stop") is in each direction. A soft stop is set in MSMM memory when the position sensing feedback voltage, controlled by a potentiometer on the motor end, fails to change. The feedback voltage potentiometers vary the position sensing feedback voltage based on seat position/movement (no movement, no change in position sensing feedback voltage). The seat motor automatically stops at the soft stop on any subsequent movement so the motor does not run into a stall condition (end of travel).

The soft stop limits will be updated any time the MSMM senses a mechanical stall (such as when something is stuck under or behind the seat that causes the seat to stop moving). These soft stops can prevent the seat from being able to have memory positions set over the full range of travel. Also, positions that were previously programmed to locations beyond an updated soft stop limit will not be recalled as they are "out of range."

When a new MSMM or seat track is installed into a vehicle, the soft stops must be programmed into the MSMM memory for proper operation, the last paragraph of this TSB explains the procedure to properly set soft stops. Failure to properly set soft stops could result in intermittent memory seat operation.

There are two potential reasons for intermittent memory functioning of the seats. The first possibility is the soft stops learned by the MSMM may need to be reset. New soft stops are learned by the MSMM any time movement is restricted. (This could be as simple as hitting an obstruction in the seat's path or a person shifting their body while a power seat motor is in operation.)

The second reason only applies to NS/GS-vehicles, intermittent operation of the memory seat can be caused by a poor connection at pin 23 of the P34 connector which is located near the right side of the steering column. This circuit is used to communicate and control the seat module. This circuit "locks out" movement when the vehicle is not in park and also causes seat position recall when used with the Remote Keyless Entry (RKE) feature. The P34 connector should be inspected for fully seated and clean contacts.

To check and reset the soft stop limits in memory, use the control switches on the side of the seat to move the seat in one direction to the end of travel, then energize the seat again in the same direction until it stops and for three additional seconds after it stops. The amount that the seat moved upon the second energizing is the amount the soft stop has been reprogrammed. Repeat this procedure for each of the directions of movement (one at a time).

NOTE :IF THE SEAT TRACK ASSEMBLY OR MSMM HAVE NOT BEEN REPLACED, THIS METHOD OF SOFT STOP RESET LEAVES THE CUSTOMER'S SETTINGS PROGRAMMED IN THE MSMM (AS OPPOSED TO USING DIAGNOSTIC MODES 1 AND 2 DESCRIBED IN THE SERVICE MANUAL).

In het kort dus : laat de rugleuning omhoog komen tot deze stopt. Knopje loslaten. Laat de stoel weer omhooggaan (met hetzelfde knopje) tot hij weer stopt (waarschijnlijk gelijk weer). En houdt het knopje nu minstens 3 seconden vast in deze positie. Dit zou de "soft stop" moeten resetten.

Ik hoop dat het ook werkt voor jouw WJ, scheelt weer een hoop werk (en geld). wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probeer alle stekkers van de stoel eens los te trekken, zodat de geheugen module een tijd zonder stroom komt te staan (zit bij mij onder de stoel). Dan stekkers er weer in, de stoel even helemaal door alle posities heen laten gaan (is nodig voor het computertje). Zelf nooit geprobeerd, maar misschien helpt het. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by ejg@Aug 7 2005, 19:07

nog niet helemaal gelukt.

nu blijkt dat bij mijn vriendin haar ab  de stoel soms hellemaal plat staat!

ik zit toch te denken om de geheugens te "wissen "

is dit mogelijk ?

en kan ik dat zelf ?

<div align="right">

Ge heugen wissen ?? dry.gifrolleyes.gifrolleyes.gif

huh.gifsmile.gif uhh ;gewoon blond vervuh wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by ejg@Aug 7 2005, 18:07

nog niet helemaal gelukt.

nu blijkt dat bij mijn vriendin haar ab  de stoel soms hellemaal plat staat!

ik zit toch te denken om de geheugens te "wissen "

is dit mogelijk ?

en kan ik dat zelf ?

<div align="right">

Als het goed is zijn je beide afstandbedieningen genummerd, 1 en 2, deze nummers corresponderen met je geheugenknoppen 1 en 2 van je stoelgeheugen.

Als je dus bijv. afstandbediening 2 gebruikt veranderen alle instellingen zoals je die vastgezet hebt op geheugenplaats 2. Als iemand zo lollig is geweest om op geheugenplaats 2 de bijrijdersstoel plat te zetten dan gebeurt dat elke keer als je die bewuste afstandbediening gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@grandzj

Dit is me duidelijk

maar dit is het probleem niet.

zij zegt dat als ze de auto opent (met haar ab) dat de stoel dan al plat ligt unsure.gif

zelf heb ik dit met mijn AB niet, en heb dit ook nog niet gezien

helaas rij ik zelf niet veel in deze auto , dus ik ga uit van haar verhaal.

vandaar de vraag of ik alles wat met de stoel en het geheugen te maken heeft te resetten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou moet je voor de aardigheid eens de afstandbediening van je vriendin nemen, bij de auto gaan staan en de stoel in de gaten houden, en dan ontgrendelen met die afstandbediening. Als het goed is zie je de stoel vanzelf plat gaan, omdat dat in het geheugen van de 2e handzender is ingesteld. Hoe je dit kan veranderen?

Ikzelf heb een ZJ, maar neem aan dat dat niet zoveel afwijkt. In de bekleding van het portier aan de stuurkant zitten 3 knopjes, de 1, de 2 en SET. Als je de stoelen (en spiegels) precies zo hebt ingesteld zoals ze moeten staan druk je op SET. In deze knop gaat een lampje knipperen voor enkele seconden, je moet dus meteen daarna knop 2 indrukken. Dit kan alleen als de auto stil staat. Maar als het goed is is je probleem dan verholpen. Ik ben uitgegaan van knop 2, omdat ik dacht dat de afstandbediening van je vriendin nr. 2 was, maar dat kun je aan de achterkant zien van de a.b..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ GrandZJ

Dit is dus eigenlijk NIET wat ik bedoel unsure.gif

Hoe ik de stoelen moet prog is wel duidelijk.

Nu gaat het erom, dat als zij de auto afsluit en dus later terugkomt, de stoel dus plat gaat blink.gif

Vandaar de vraag of ik alles kan resetten.

Zelfde als bij een PC

een harde en een zachte reset.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik wil weer ff simpel denken ohmy.gifbiggrin.gif , probleem met de stoel treedt alleen op wanneer je vriendin met haar ab de auto opent? Niet wanneer jij met jouw ab dit doet, begrijp ik hieruit. Dan kan het toch niet aan de stoel of aan het geheugen liggen? Wanneer het proggen van de ab niets uithaalt, moet, mijns inziens, het probleem bij de ab liggen. Deze moet dan opnieuw worden ingelezen.

Of is dit te eenvoudig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...