Spring naar bijdragen

Witte Wrangler Uit Amsterdam


EmielBruijntjes
 Share

Recommended Posts

Laat ik me ook eens netjes voorstellen. Ik heb nu ruim een maand een Jeep en al zoveel leuke reacties gehad en sympathieke mensen ontmoet, dat ik een ieder hier een kleine groet wil brengen.

 

Misschien een beetje onbescheiden om zo van mezelf te zeggen, maar ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik de laatste jaren altijd in leuke auto's heb mogen rijden. De laatste jaren was dat een BMW Z4. Een witte, want dat is de policy van mijn bedrijf. En met die Z4 heb ik altijd een haat-liefde verhouding gehad. Liefde - omdat het natuurlijk een prachtige auto is: een sportauto, cabrio, snel en toch comfortabel - met geweldige looks. Maar ook haat, al was het maar omdat om de een of andere reden medeweggebruikers continu de neiging hadden om tegen mijn auto aan te rijden. Ik heb daarom meerdere malen bumpers moeten laten vervangen, en ook heb ik eens het stuur moeten laten rechtzetten omdat ik in Bulgarije door een te diepe kuil-in-het-wegdek was gereden. Maar ook ongenoegen omdat de auto me simpelweg niet zo goed paste. Een BMW Z4 is een auto die gekoesterd moet worden, en al helemaal een witte. Je moet hem poetsen en je moet zorgen dat de auto er goed en gelikt uit ziet. Bij zo'n auto hoort een playboy, haartjes netjes gekamd, zonnebril van een duur merk, flaneren op de boulevard - dat soort dingen.

 

Maarja, een Z4 is een Z4, erg cool en bovendien zijn er weinig auto's die leuker zijn dan dat. Een Jeep Wrangler misschien, maar zoiets rijd je natuurlijk niet voor dagelijks gebruik.

 

Tot er iets onverwachts gebeurde. Ik kreeg een vriendin, en ze was (is) nog eens leuk ook. Met een - best wel grote - hond. Ik kreeg dus een vriendin met een hond, en elk weekend reden we daarom naar het strand of naar het bos om daar de hond uit te laten. Dat hele gezelschap (hond, vriendin en ik) paste natuurlijk niet in de Z4 en daarom pakten we elk weekend haar Opeltje. Dat zorgde voor wat (misschien wel gespeelde) ergernis bij mij: heb je zo'n fun-auto als een Z4, staat'ie het hele weekend stil en rijd je in een Opel!

 

Hoe het zo kwam dat weet ik niet meer, maar op een mooie zaterdagmiddag alweer een jaar geleden reden we met hond en Opel ergens in Amsterdam Zuidoost en kwamen we over de auto te spreken. "Zal ik je eens een mooie auto laten zien?". Wij naar de Jeep dealer. De sympathieke verkoper van dienst bood ons direct een proefrit aan in een Wrangler Unlimited, die we een week later hebben gemaakt. Leuk! Helemaal niet zo spartaans als je zou denken, eigenlijk best comfortabel. De Jeep was natuurlijk niet snel - maar wel een stuk sneller dan dat ik dacht dat die zou zijn. En fun-factor had'ie zeker! "Deze auto ga ik zeker rijden," vertelde ik de dealer, "alleen weet ik nog niet wanneer." "Doe maar een voorstel, met inruil van de Z4, dan kijk ik wat ik doe."

 

Ik heb een half jaar lang niks meer gehoord. Uiteindelijk bleek dat aan een mailboxfout te liggen. Misschien ben ik gewoon wel een beetje te veel verwend met auto's. Van de BMW dealer was ik gewend een auto mee te krijgen. Als ik een proefrit maakte gaven ze me de auto een weekend mee, "kijk maar wanneer je hem terugbrengt, volgende week mag ook." Ik ben nog langsgeweest bij een Jeep-dealer een stad verderop, of ik een proefrit kon maken en daarbij mocht proberen of de Wrangler in de parkeergarage van mijn bedrijf paste. Dat mocht niet, een proefrit mag een half uurtje duren, langer niet. "We kunnen die auto's niet aan iedereen meegeven." Ja mensen, het is bepaald niet eenvoudig om een Jeep aan te schaffen.

 

Maarja, als je eenmaal een deur van een Wrangler hebt dichtgeslagen, dan worden alle andere auto's oninteressante muggen. En zo reed ik de laatste maanden in mijn Z4 - mooie auto, maar zonder scharnieren aan de buitenkant, zonder spatborden, zonder treeplank - kortom, al met al eigenlijk maar een stom ding. (Mijn vriendin vond overigens al mijn lyrische praatjes over de Wrangler hoogst overdreven, en bovenal vond ze het idee om in de toekomst in een decadente Jeep te rijden uiterst genant. "Waarom nemen we niet gewoon een Suzuki Jimny?" stelde ze (echt waar) voor. Het hebben van een vriendin heeft vele voordelen - maar je moet ze nooit serieus nemen).

 

Uiteindelijk heb ik samen met de BMW dealer (daar nemen ze me wel serieus) een mooie witte tweedehands jong gebruikte Jeep Wranger Unlmited opgespoord. De vorige eigenaar had er 5300 km mee gereden - geen idee waarom hij er nu alweer vanaf wilde. Een geweldige auto. Uiteindelijk veel te duur gekocht natuurlijk, maar wat leuk! Ik ben er helemaal happy mee.

 

Samen met een vriend ben ik naar Duitsland gereden. Want ja, hij mag dan wel zo-goed-als-nieuw zijn, het is natuurlijk een Jeep en geen museumstuk. Zoiets moet uitgeprobeerd worden. Wij naar Furstenau. Bij een middelmatig wegrestaurant zijn we een schnitzel en een patatje gaan eten, en - oh toeval - op de parkeerplaats stond een andere Wrangler Unlimited met Nederlands kenteken. Zwart, hoger en met grotere branden dan de mijne. Stalen bumpers in plaats van plastic en met een snorkel en een lier. Ik besefte onmiddellijk dat ik met mijn maagdelijk witte exemplaar net uit de fabriek dan wel mocht denken dat ik het voor elkaar had - in werkelijkheid was ik nog niet eens goed en wel begonnen. Toen wij het restaurant binnenstapten, kwamen de andere jeepers net naar buiten. Wat een aardige, leuke, sympathieke, vriendelijke, behulpzame mensen! Meteen een praatje, gaan jullie morgen hier ook rijden? Tips en adviezen, misschien zien we jullie morgen nog wel. Enzovoort, enzovoort. 

 

De volgende ochtend zijn we bij Furstenau het terein opgereden. Karl - want zo heette hij - stond ook bij de ingang met zijn zwarte Wrangler. Hij nam ons helemaal op sleeptouw. Heeft uitgelegd hoe de tussenbak werkte, wat het verschil tussen low gearing en high gearing is, dat de auto veel meer kan dan wij durven, dat je je nergens druk over hoefde te maken. "Als het niet goed gaat, zet je hem gewoon in zijn achteruit en rijd je een stukje terug." Heel erg leuk, en ik kan er nog veel enthousiaster en dankbaarder over vertellen dan ik nu doe. Ik heb zijn hulp - en die van zijn vrouw (of vriendin?) enorm op prijs gesteld.

 

Vorig weekend zijn ik en mijn vriendin bij de startersdag van de Jeepclub geweest. En ook daar hebben we alleen maar leuke, vriendelijke en behulpzame mensen ontmoet. We zaten in een beginnersgroepje geleid door Ronald en Wim. Dat deden ze zo goed en met zoveel zorg, aandacht en verantwoordelijkheidsgevoeld. Ik heb nu al zo veel heftige dingen met de Wrangler gedaan, zonder ook maar een schrammetje of krasje. Op een bepaald moment dacht ik dat het mis zou gaan - te dicht bij een boompje en met een te gladde ondergrond - maar Ronald en Wim wisten precies wat er zou gebeuren en ze sleepten me er (letterlijk!) doorheen. Knap. Daarna hebben we een bolletje-pijltje route gedaan, en ook dat was ontzettend leuk. Leuk parcours, mooie omgeving en aangenaam offroad terrein. Een oprecht compliment aan alle vrijwilligers van de Jeepclub, dat jullie zulke bijzondere dingen organiseren, een parcours uitzetten, zo'n hele dag organiseren, van te voren al die paden uitzetten en achteraf alles weer opruimen. Ik vind het heel erg bijzonder, en ben jullie daar enorm dankbaar voor. Natuurlijk ben ik inmiddels een trots lid van de club, en ik heb de clubsticker direct aangeschaft en achterop mijn Wrangler geplakt. Dat is wel het minste om te doen.

 

Ja, wat kan ik er verder over zeggen? Ik ben intens gelukkig met mijn Wrangler, diep onder de indruk van de Jeepclub, laaiend enthousiast over de vriendelijkheid en behulpzaamheid van andere Jeep rijders (meer dan ik kan beschrijven) - en al met al helemaal een happy Jeeper!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...