thezeeuw Geplaatst May 27, 2013 Rapporteren Share Geplaatst May 27, 2013 Waar de div versnellingen voor zijn en hoe te gebruiken snap ik. Wat ik me echter, als voorheen volslagen automaat-nono, afvraag is of je tussen 1,2 en D kan/mag schakelen tijdens het rijden, of dat dit enkel stilstaand kan/mag. Groets, Marco www.thezeeuw.com Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hermancj5 Geplaatst May 27, 2013 Rapporteren Share Geplaatst May 27, 2013 Laat ik het zo zeggen: Ik doe het wel eens. Uiteraard je toeren in de gaten houden. Dus niet van 3000 toeren in D ineens naar 1. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst May 28, 2013 Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2013 (bewerkt) van 3000 toeren naar 1 kan geen kwaad, hij zal toch wachten van naar 1 te schakelen totdat het toerental binnen de norm is. Trouwens als je in de bergen rijdt, is het wel handig om te kunnen terugschakelen... Anders ga je zo bergaf bollen aan 150 km per uur, en zijn je remblokken en schijven na May 28, 2013 bewerkt door fransdemers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst May 29, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2013 dus: je kunt gewoon al rijdend heen en weer schakelen tussen 1, 2 en D. De automaat regelt het juiste moment van daadwerkelijk schakelen afhankelijk van toertental (en snelheid lijkt me, toch?). Dat je het knoppie van de pook in moet duwen heeft dus eigenlijk geen functie? Groets, Marco www.thezeeuw.com Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hermancj5 Geplaatst May 29, 2013 Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2013 Knopje zorgt ervoor dat je niet zomaar terugschakeld van d naar 1 of van d naar de achteruit. Je moet dus het knopje indrukken om naar de 1 of de achteruit te gaan. (en uit de p ook) Ik kan hem dus tussen de 2, de d en de neutraal vrij bewegen zonder het knopje in te drukken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst May 30, 2013 Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2013 (bewerkt) Dat knopje op de pook is een plastic beugeltje dat onderaan in de schakelgrid past, omdat je er per ongeluk niet al rijden zou tegen stooten en bijv. van D naar R gaat aan 120/u. Of dat de hond bijvoorbeeld je versnelling verzet, of een kind , of je passagier die plots stuiptrekt... Dus moet je een knopje induwen, om duidelijk te maken aan de jeep dat je 'wil' schakelen. Het fungeert dus NIET zoals een koppelingspedaal. Een automaat werkt gewoon anders, het is een systeem waarbij de motorkracht via een koppelomvormer met olie op een hydraulisch pomp- en tandwielensysteem wordt gezet. Dat ding leeft een eigen leven, kun je rustig schakelen van 1-2-3 naar D en omgekeerd. Enkel van D naar R is niet zo gezond ervoor ! Oh ja, en van D naar P aan volle snelheid vinden ze ook niet zo leuk... May 30, 2013 bewerkt door fransdemers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst May 31, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2013 Thanx allen, helemaal duidelijk! Groets, Marco Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst July 11, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2013 Toch nog 1 klein aanvullend vraagje: Heeft het zin om bergop niet in D te rijden maar in 2 of zelfs 1? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst July 24, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 24, 2013 Bergop NOOIT in 'D' rijden ! Steeds 2 of 1 gebruiken. Tenzij je een helling neemt aan 100/u die bijv. gedurende enkele km lang rustig aan stijgt, maar echt in de bergen als het steil is, ga je in 'D' veel te grote krachten op de overbrenging krijgen, en dat zorgt voor extra slijtage en verbruik. Bekijk het even zoals een fiets: leg de ketting op het kleinste tandwieltje achteraan, en vooraan op de grootste, en probeer dan maar eens bergop te fietsen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cherokee 86 Geplaatst July 24, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 24, 2013 volgens mij regelt een automaat zelf in welke versnelling je een berg op rijd, maar bergaf hoeft hij niet te trekken en schakelt dan naar een ( te ) hoge versnelling. door de 2 of bij steile helling af de 1 in te schakelen kun je op de motor afremmen. het bij een hoge snelheid naar 2 of 1 te schakelen lijkt mij niet raadzaam omdat je de automaat naar een te lage versnelling "dwingt " Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst July 26, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 26, 2013 Bovenstaande klopt niet, Luckyluc. Veel automaten vergeten wel eens terug te schakelen van D naar 2 of 1 en zonder dat de bestuurder het weet, komen er veel te grote krachten op het systeem. Hangt allemaal af hoe de gaskabel afgesteld staat, en hoe de druksensoren reageren. Ik zou er maar niet op rekenen. soms gebeurt het ook dat men al in D aan het rijden is op een vlakke baan, en dat het dan plots begint te stijgen. Vooraleer je er acht op slaat, ben je de boel al aan het forceren. bij een hoge snelheid naar 2 of 1 te schakelen lijkt mij niet raadzaam omdat je de automaat naar een te lage versnelling "dwingt " Denk ik niet, die automaat zal heus wel wachten hoor, vooraleer ie naar die 1 schakelt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst July 26, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 26, 2013 de eerste drie versnellinge voor de d versnelling. gebruikte ik alleen in het terrein en in de bergen de fulltime samen met de motor rem die apart kon worden in geschakelt werkt perfeckt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cherokee 86 Geplaatst July 26, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 26, 2013 Oh, weer wat bijgeleerd. ( heb zelf geen automaat ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst July 26, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 26, 2013 Bovenstaande klopt niet, Luckyluc. Veel automaten vergeten wel eens terug te schakelen van D naar 2 of 1 en zonder dat de bestuurder het weet, komen er veel te grote krachten op het systeem. Hangt allemaal af hoe de gaskabel afgesteld staat, en hoe de druksensoren reageren. Ik zou er maar niet op rekenen. soms gebeurt het ook dat men al in D aan het rijden is op een vlakke baan, en dat het dan plots begint te stijgen. Vooraleer je er acht op slaat, ben je de boel al aan het forceren. Denk ik niet, die automaat zal heus wel wachten hoor, vooraleer ie naar die 1 schakelt. jeeps zijn soms wijzer dan mensen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst July 30, 2013 Rapporteren Share Geplaatst July 30, 2013 (bewerkt) In de gebruikershandleiding van de WJ staat: 1) Rijden in D: voor normaal verkeer, stad en autosnelweg 2) Rijden in 2: voor druk stadsverkeer en heuvelachtig gebied, lange beklimmingen en remmen op motor bij matige afdalingen. Niet sneller dan 72 km/u 3) Rijden in 1: Voor zeer steile hellingen, met lage snelheid en remmen op motor bij steile afdalingen, niet sneller dan 40 km/u Er staat ook nog bij: de 'koppelomvormer' --> ... deze speciale functie werd ontworpen om brandstof te besparen enz.... Ik vraag me af welk rukrund besloten heeft om dit in het boekje te zetten, ... Nu, ze kunnen mij veel wijsmaken, maar dit is nu echt wel dikke stierenkak ! Een koppelomvormer dient om de krachten van de uitgaande motoras over te brengen op de automaatbak, en of die brandstof bespaart, dat zullen de WJ rijders wel weten, .... July 30, 2013 bewerkt door fransdemers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Berrie Geplaatst October 1, 2013 Rapporteren Share Geplaatst October 1, 2013 Er zit ook nog een "overdrive uitschakelknopje" op je pook. dan schakeld je automaat een tandje terug. dus gewoon dat knopje indrukken en de berg op knallen met die hap. alleen als je iets zwaars achter je auto hebt hangen (en daar is de Jeep ideal voor) dan zou standen 1,2 nuttig kunnen zijn. verder alleen voor bergaf omdat je automaat anders naar z'n 5 schakeld en je de berg afstuitert. die handleidingen zijn Amerikaans. op je zonneklep staat bijvoorbeeld dat je niet te hard mag sturen omdat de auto anders omvalt. met korreltje zout nemen dus. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.