Spring naar bijdragen

1,2,d


Recommended Posts

Waar de div versnellingen voor zijn en hoe te gebruiken snap ik.

Wat ik me echter, als voorheen volslagen automaat-nono, afvraag is of je tussen 1,2 en D kan/mag schakelen tijdens het rijden, of dat dit enkel stilstaand kan/mag.

 

Groets,

Marco

www.thezeeuw.com

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

van 3000 toeren naar 1 kan geen kwaad, hij zal toch wachten van naar 1 te schakelen totdat het toerental binnen de norm is.

 

Trouwens als je in de bergen rijdt, is het wel handig om te kunnen terugschakelen...

Anders ga je zo bergaf bollen aan 150 km per uur, en zijn je remblokken en schijven na

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus: je kunt gewoon al rijdend heen en weer schakelen tussen 1, 2 en D.

De automaat regelt het juiste moment van daadwerkelijk schakelen afhankelijk van toertental (en snelheid lijkt me, toch?).

Dat je het knoppie van de pook in moet duwen heeft dus eigenlijk geen functie?

 

Groets,

Marco

www.thezeeuw.com

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knopje zorgt ervoor dat je niet zomaar terugschakeld van d naar 1 of van d naar de achteruit. Je moet dus het knopje indrukken om naar de 1 of de achteruit te gaan. (en uit de p ook) Ik kan hem dus tussen de 2, de d en de neutraal vrij bewegen zonder het knopje in te drukken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat knopje op de pook is een plastic beugeltje dat onderaan in de schakelgrid past, omdat je er per ongeluk niet al rijden zou tegen stooten en bijv. van D naar R gaat aan 120/u.  Of dat de hond bijvoorbeeld je versnelling verzet, of een kind , of je passagier die plots stuiptrekt...

 

Dus moet je een knopje induwen, om duidelijk te maken aan de jeep dat je 'wil' schakelen.

 

Het fungeert dus NIET zoals een koppelingspedaal.

 

Een automaat werkt gewoon anders, het is een systeem waarbij de motorkracht via een koppelomvormer met olie op een hydraulisch pomp- en tandwielensysteem wordt gezet.  Dat ding leeft een eigen leven, kun je rustig schakelen van 1-2-3 naar D en omgekeerd.

 

Enkel van D naar R is niet zo gezond ervoor !

 

Oh ja, en van D naar P aan volle snelheid vinden ze ook niet zo leuk... ;)

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Bergop NOOIT in 'D' rijden !

 

Steeds 2 of 1 gebruiken.

 

Tenzij je een helling neemt aan 100/u die bijv. gedurende enkele km lang rustig aan stijgt, maar echt in de bergen als het steil is, ga je in 'D' veel te grote krachten op de overbrenging krijgen, en dat zorgt voor extra slijtage en verbruik.

 

Bekijk het even zoals een fiets:  leg de ketting op het kleinste tandwieltje achteraan, en vooraan op de grootste, en probeer dan maar eens bergop te fietsen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij regelt een automaat zelf in welke versnelling je een berg op rijd, maar bergaf hoeft hij niet te trekken en schakelt dan naar een ( te ) hoge versnelling. door de 2 of bij steile helling af de 1 in te schakelen kun je op de motor afremmen.

het bij een hoge snelheid naar 2 of 1 te schakelen lijkt mij niet raadzaam omdat je de automaat naar een te lage versnelling "dwingt "

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovenstaande klopt niet, Luckyluc.

 

Veel automaten vergeten wel eens terug te schakelen van D naar 2 of 1 en zonder dat de bestuurder het weet, komen er veel te grote krachten op het systeem.  Hangt allemaal af hoe de gaskabel afgesteld staat, en hoe de druksensoren reageren.  Ik zou er maar niet op rekenen.  soms gebeurt het ook dat men al in D aan het rijden is op een vlakke baan, en dat het dan plots begint te stijgen.  Vooraleer je er acht op slaat, ben je de boel al aan het forceren.

 

 

bij een hoge snelheid naar 2 of 1 te schakelen lijkt mij niet raadzaam omdat je de automaat naar een te lage versnelling "dwingt "

Denk ik niet, die automaat zal heus wel wachten hoor, vooraleer ie naar die 1 schakelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovenstaande klopt niet, Luckyluc.

 

Veel automaten vergeten wel eens terug te schakelen van D naar 2 of 1 en zonder dat de bestuurder het weet, komen er veel te grote krachten op het systeem.  Hangt allemaal af hoe de gaskabel afgesteld staat, en hoe de druksensoren reageren.  Ik zou er maar niet op rekenen.  soms gebeurt het ook dat men al in D aan het rijden is op een vlakke baan, en dat het dan plots begint te stijgen.  Vooraleer je er acht op slaat, ben je de boel al aan het forceren.

 

 

Denk ik niet, die automaat zal heus wel wachten hoor, vooraleer ie naar die 1 schakelt.

jeeps zijn soms wijzer dan mensen :P  :D  :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de gebruikershandleiding van de WJ staat:

 

1) Rijden in D: voor normaal verkeer, stad en autosnelweg

2) Rijden in 2: voor druk stadsverkeer en heuvelachtig gebied, lange beklimmingen en remmen op motor bij matige afdalingen.  Niet sneller dan 72 km/u

3) Rijden in 1: Voor zeer steile hellingen, met lage snelheid en remmen op motor bij steile afdalingen, niet sneller dan 40 km/u

 

Er staat ook nog bij: de 'koppelomvormer' --> ... deze speciale functie werd ontworpen om brandstof te besparen enz.... Ik vraag me af welk rukrund besloten heeft om dit in het boekje te zetten, ... :lol:

 

Nu, ze kunnen mij veel wijsmaken, maar dit is nu echt wel dikke stierenkak !  Een koppelomvormer dient om de krachten van de uitgaande motoras over te brengen op de automaatbak, en of die brandstof bespaart, dat zullen de WJ rijders wel weten, .... :no:

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Er zit ook nog een "overdrive uitschakelknopje" op je pook.

dan schakeld je automaat een tandje terug.

dus gewoon dat knopje indrukken en de berg op knallen met die hap.

alleen als je iets zwaars achter je auto hebt hangen (en daar is de Jeep ideal voor) dan zou standen 1,2 nuttig kunnen zijn.

verder alleen voor bergaf omdat je automaat anders naar z'n 5 schakeld en je de berg afstuitert.

 

die handleidingen zijn Amerikaans.

op je zonneklep staat bijvoorbeeld dat je niet te hard mag sturen omdat de auto anders omvalt.

met korreltje zout nemen dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...