Spring naar bijdragen

Zekering nr 7


dree
 Share

Recommended Posts

Zekering nr 7 is kapot , van mijn 89 XJ. Kan de kortsluiting niet vinden in de lichtschakelaar, niet achter het dashbord, niet in de achterlichten.....

Heeft iemand ervaring met deze zekeringsgroep en welke voorziening maakte dan kortsluiting ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zit erg veel op deze zekering. Alle dasboardverlichting, achterlichten, paarkeerlichten....

Maar ook de verlichtingsaansluitingen van de trekhaak, als je die hebt... In ieder geval is de aansluitdoos van de (eventuele) trekhaak altijd verdacht bij sluitingen in het verlichtingssysteem.

Klapt de zekering er onmiddelijk na het inschakelen van de verlichting eruit, of duurt het even?

Als je de dashboardvelichting "laag" zet middels de dimmer, blijft de zekering dan langer heel? Als dat het geval is, zit de fout vrijwel zeker in je dashboard. Anders zul je even alle stadslichtlampjes en achterlichtlampjes eruit moeten halen en dan nog eens proberen....

Gewoon logisch blijven denken en uitsluiten wat niet de oorzaak is....

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Jul 12 2005, 18:41

Er zit erg veel op deze zekering. Alle dasboardverlichting, achterlichten, paarkeerlichten....

Maar ook de verlichtingsaansluitingen van de trekhaak, als je die hebt... In ieder geval is de aansluitdoos van de (eventuele) trekhaak altijd verdacht bij sluitingen in het verlichtingssysteem.

Klapt de zekering er onmiddelijk na het inschakelen van de verlichting eruit, of duurt het even?

Als je de dashboardvelichting "laag" zet middels de dimmer, blijft de zekering dan langer heel? Als dat het geval is,  zit de fout vrijwel zeker in je dashboard. Anders zul je even alle stadslichtlampjes  en achterlichtlampjes eruit moeten halen en dan nog eens proberen....

Gewoon logisch blijven denken en uitsluiten wat niet de oorzaak is....

Succes!

<div align="right">

Ik ben niet goed in logisch denken, zeker niet qua elektronica.

Maar na lang doormeten, knippen en weer terug solderen kom ik op de volgende mogelijkheden:

Het moet in de buurt van de lichtschakelaar misgaan, want de kortsluiting treedt op bij standje stadslicht. In die stand gaat dashboardverlichting , stadslicht en achterlicht branden.

Gezien vanuit de lichtschakelaar zijn de connecties:

oranje-zwart: dashbordlicht

2x blauw: instrumenten licht bij klok en vent., de andere blauwe gaat naar zekeringkast.

verder zitten er nog de rood-blauwe draad op de schakelaar, een dikke rooie en een dikke lichtbruine.

de zekering springt zodra ik de blauwe draad aansluit. De blauwe maakt met een weerstand van 0.8 tot 1.1 kortsluiting met massa. Geen idee waar, ergens tussen stekker lichtschakelaar en motorruimte.

WAT ZOU ER OP DE BLAUWE DRAAD AANGESLOTEN MOETEN ZITTEN ??? (ik heb geen manual/schema, alleen van GC en da's anders)

EN: HOE WORDEN DE ACHTERLICHTEN IN BEIDE STANDEN VAN DE LICHTSCHAKELAAR AANGESTUURD (welke uitgaande draden op de lichtschak.?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het schema van een XJ88 overeenkomt met jouw XJ dan gaat volgens dit schema de Blauwe draad naar verlichting van:

-clock

-verlichting achterzijde

-aansluitdoos trekhaak (indien aanwezig)

-nummerplaat verlichting

-parkeer verlichting voorzijde

-markeer verlichting

-audio signaalunit

Al deze verlichting wordt in beide standen van de schakelaar via deze blauwe draden aangestuurd.

Dat je een lage weerstand meet is niet vreemd omdat je de gloeidraden van de lampjes meet.

Als er een trekhaak gemonteerd is als eerste de stekker naar deze loskoppelen of de draden in de aansluitdoos losmaken ( en isoleren)

Daarna kan je alle lampjes verwijderen, of de stekker verbindingen losmaken.

Daarna de blauwe draad meten is de verbinding laagohmig dan zit de kortsluiting ergens in de Blauwe bedrading en zit er niets anders op de bedrading op strategische punten te onderbreken ( voorzijde - achterzijde ) en naar de schakelaar toewerken.

Is de verbinding hoogohmig dan lampje voor lampje terug zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Groentje@Jul 18 2005, 21:43

Als het schema van een XJ88 overeenkomt met jouw XJ dan gaat volgens dit schema de Blauwe draad naar verlichting van:

-clock

-verlichting achterzijde

-aansluitdoos trekhaak (indien aanwezig)

-nummerplaat verlichting

-parkeer verlichting voorzijde

-markeer verlichting

-audio signaalunit

Al deze verlichting wordt in beide standen van de schakelaar via deze blauwe draden aangestuurd.

Dat je een lage weerstand meet is niet vreemd omdat je de gloeidraden van de lampjes meet.

Als er een trekhaak gemonteerd is als eerste de stekker naar deze loskoppelen  of de draden in de aansluitdoos losmaken ( en isoleren)

Daarna kan je alle lampjes verwijderen, of de stekker verbindingen losmaken.

Daarna de blauwe draad meten is de verbinding laagohmig dan zit de kortsluiting ergens in de Blauwe bedrading en zit er niets anders op de bedrading op strategische punten te onderbreken ( voorzijde - achterzijde ) en naar de schakelaar toewerken.

Is de verbinding hoogohmig dan lampje voor lampje terug zetten.

<div align="right">

EINDELIJK GEVONDEN ! laugh.gif achteraf is het zoeken zo makkelijk he ?! wink.gif

Ik ben gaan zoeken vanaf de bron naar alle vertakkingen. Omdat ik bij de bron (de lichtschakelaar) een kortsluiting met massa meette, dacht ik dat daar de oorzaak zat. Maar groentje heeft gelijk, ik moet eerst alle vertakkingen afkoppelen. Als de kortsluiting nog bestaat zit de fout daar, als die is opgeheven dan zit de kortsluiting in één van de vertakkingen. Bij mij zat de kortsluiting in de vertakking naar de nummerplaatverlichting. Ik had de draden niet goed gevolgd, want ik zag vanaf de lichtschakelaar alleen verbinding met de stadlichten vóór en achterlichten en clock en dashbordverlichting.

Toch wel handig zo'n schema... (heeft iemand nog een boek of CD van de cherokee 89?) (of een scan van de elektrische schema's?)

Toch nog een vraagje aan groentje :

Wat is verschil tussen :

-parkeer verlichting voorzijde en -markeer verlichting ? en hoe worden deze aangestuurd ? Allemaal via de blauwe draad ?

En wat is de -audio signaalunit ?

En na een hoop stekkers te hbben losgekoppeld, ben ik kwiijt waarvoor ze dienen:

Linksvoor bij luchtfilter heb ik 3 dezelfde stekkers:

1 voor de thermostaat radiateur

1 voor de elektrisch fan

1 voor .... (mistlampen?)

met de kleuren

1 geel en grijs-zwart

1 rood en zwart

1 rood en zwart

WAT IS WAT ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Beest@Jul 20 2005, 12:47

1988 Factory Service Manual

1993 Factory Service Manual

2000 Factory Service Manual

zal vast niet zoveel verschillen

<div align="right">

GOED MAN , helemaal opgesplitst in hoofdstukken, de elektrische schema's en veel meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die manuals had je al eerder kunnen vinden via de link in mijn eerste reply wink.gif

Verschil parkeer verlichting voorzijde en -markeer verlichting zie pagina 633 van 1528 ( = 8w-90-9) van manual 00xj

Deze worden inderdaad allemaal via de blauwe draad aangestuurd.

De audio signaalunit is de pieper die je hoort als je de verlichting hebt aangedaan en dan je deur open doet.

Die stekkers kan je nu hoop ik zelf vinden met behulp van pagina 633 en de eerst volgende pagina's eventueel in combinatie met de draadkleuren te vinden in het schema van manual XJ88.

succes. smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Groentje@Jul 20 2005, 17:55

Die manuals had je al eerder kunnen vinden via de link in mijn eerste reply wink.gif

Verschil parkeer verlichting voorzijde en -markeer verlichting zie pagina 633 van 1528 (  = 8w-90-9) van manual 00xj

Deze worden inderdaad allemaal via de blauwe draad aangestuurd.

De audio signaalunit is de pieper die je hoort als je de verlichting hebt aangedaan en dan je deur open doet.

Die stekkers kan je nu hoop ik zelf vinden met behulp van pagina 633 en de eerst volgende pagina's eventueel in combinatie met de draadkleuren te vinden in het schema van manual XJ88.

succes. smile.gif <div align="right">

zoals ik zei: goed man ! Ik was al bang me op de vrijdagmiddag te moeten vervelen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...