Spring naar bijdragen

Jeep Grand Cherokee "bonkend Geluid"


Recommended Posts

Beste Jeep liefhebbers,

Ik ben sinds dik twee jaar in bezit van een Grand Jeep Cherokee 3.1 CRD die inmiddels 223.000 Km heeft gelopen. De auto heeft altijd zijn onderhoudsbeurten gehad en er is het 'nodige' aan vervangen o.a. stuurbekr. pomp, stuurkogel, ophang-/frame rubbers, handremkabel + schoen(en), remsch. + rembl., gereviseerde automaat (vervangen bij 202.000 Km door vorige eig.), homokineethoes, Olie netjes op tijd vervangen etc. etc. Nu rijd ik doorgaands eigenlijk alleen op normale provinciale wegen (heeft met m'n werk te maken) verder 'misbruik' ik de auto niet, laat hem altijd even op temperatuur komen en gebruik hem niet offroad en rij nooit plankgas weg. Nu ik er over nadenk, ben ik dus een vrij conservatieve rijder eigenlijk.

Welnu, laatst met de auto de snelweg op naar Duitsland. Bij een snelheid tot zo'n 115 km/h is er niets aan de hand maar daarboven begint de auto een 'bonkend geluid' te maken. Naanmate je de snelheid opvoerd (zeg tot zo'n 140 km/h wordt dit 'bonkende geluid' erg veel frequenter en wat luider. Het lijkt wel of er iemand met een 'moker gewikkeld in een doek' (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) tegen de onderkant van de auto aanslaat. Het geluid valt te omschrijven als zeg maar 'doffe dreunen', dus geen scherpe metaal geluiden. Nu is het mij opgevallen dat als ik gas geef vanaf zo'n 115 Km/h tot laat ik zeggen 135 km/h het geluid pas te constateren valt indien ik het gas los laat en een zelfde snelheid aanhoud (laat ik zeggen ik rijd daarna continu 130 km/h). De frequentie van het dreunende geluid is dan (lijkt het ) afhankelijk van de hoogte van de snelheid die ik op dat moment aanhou, dus des te hoger de snelheid des te frequenter het dreunen. Pas als ik de snelheid laat zaken tot zo'n 120 km/h houd het 'bonkende geluid' weer op. Wellicht overbodig te vermelden, maar het treed op bij rijden op rechte stukken weg bij bovengenoemde snelheden/omstandigheden, dus niet in bochten.

Verder mankeerd er niets aan mijn Jeep en rijd het zoals een Jeep moet rijden.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om de oorzaak te lokaliseren is het belangrijk om te weten of de frequentie van het geluid afhankelijk is van het toerental of van de snelheid.

Afhankelijk van het toerental: oorzaak tussen motor en automaat

afhankelijk van de snelheid: oorzaak aandrijflijn in of na automaat.

Je kunt dit testen door bv de overdrive in en uit te schakelen bij een snelheid waarbij het gebonk optreedt.

Als ik moet gokken zou ik zeggen de kruisjes of de homokineten.

Ook kan het het de cardanas zijn die tegen de uitlaatdenper bonkt: controleer eens of deze los zit of aanloopsporen vertoont.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ruud,

Bedankt voor je snelle reaktie.

Indien ik de overdrive gebruik bij laat ik zeggen vanaf 80 km/h tot bijv. 110 km/h (de motor schakelt dan naar een lagere versnelling met als resultaat een veel hoger toerental, toch?) hoor je niets geen afwijkend geluid.

Gebruik ik de Overdrive bijvoorbeeld vanaf 110 km/h tot 135 km/h, dan hoor je ook geen typisch 'gebonk'. Het 'afwijkende geluid' treed pas (echt duidelijk) op, op het moment dat je de continue snelheid aanhoud danwel terugzakt in snelheid. Bijvoorbeeld-> ik rij... trap de kickdown in vanaf 115 km/h tot zo'n 130 km/h ......... laat het gas los en de snelheid dus afzaken naar 110 km/h ... dan 'begint' het geluid meteen erg duidelijk bij het loslaten van het gas en stopt bij zo'n 115 km/h en neemt qua frequentie in relatie tot de telkens lager wordende snelheid, dus ook af en stopt bij zo'n 115 km/h.

Redenered op z'n jan-boeren-fluitjes zou het probleem dus niet toerental afhankelijk zijn.

Ik zal sowieso even nalopen of inderdaad de cardanas niet tegen de uitlaatdemper aanloopt en of er aanloopsporen te constateren zijn.

Ik ben geen automonteur of 'sleutelaar' maar met kruisstuk bedoel je die v.d. aandrijfas? zijn die kruisstukken makkelijk te controleren? en hoe kun je constateren dat ze wellicht versleten zijn ?

Zou het wellicht ook een 'baksteun' kunnen zijn (ik heb ook eens wat gelezen.. ^_^ )?

Terzijde: is er iemand met voldoende ervaring (in Friesland omgeving Drachten) die dit voor/met mij eens na wil kijken? Kan ik er dan zelf ook nog wat van leren.

Of uberhaupt iemand die mijn Jeep zo nu en dan kan onderhouden? Garages worden mij simpelweg veel te duur.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je de tussenbak al eens in 4 low gezet de laatste jaren ?

Misschien eens de hendel van 4 alltime naar 4 low zetten een paar keer om zeker te zijn dat hij goed vergrendeld is.

Verder is het ook interessant om weten of het hier om een quadratrac gaat of een quadradrive ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vincent

Bij gaslos bijgeluiden laat de kruisjes als hoofdverdachten.

De aandrijfas naar achteren heeft deze aan de voor en achterkant. Ze verbinden de aandrijfas met hetgeen er voor en achter zit.

De uitgaandeas uit je tussenbak en de as die je cardan in gaat. Er mag geen speling zitten in de beweging van deze assen.maw draai je aan de cardanas dan moet alles zonder speling volgen.

ben je niet zeker ga dan ff bij Nico in Wommels langs, hij zal je zeker geen poot uitdraaien

http://www.jeepparts.nl/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn GC uit 1998 had dit probleem ook. Bleek iets met een homokineet te zijn.

Als je iemand zoekt in de buurt van Drachten, kun je het eens proberen bij Used Jeep Parts in Surhuisterveen.

Deze doet ook reparaties en onderhoud volgens mij.

(is voor jou maar 10 minuten rijden).

Kijk maar eens op www.usedjeepparts.nl

Naar Wommels kan altijd nog. Is toch nog zo,n 50 km rijden. (enkele reis)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Frans en Ruud,

Vriendelijk bedankt voor jullie commentaar.

Ruud: ik Kom net onder de auto vandaan, uitlaat hangt goed in de rubbers en ophanging en loopt op geen enkele wijze tegen de as aan (zit er +/- 5 cm vanaf en zelfs met enige stevige heen-en-weer beweging niet in de buurt te krijgen).

Verder heb ik wat gerommeld aan de Cardan-as maar kan verder geen enkel 'speling' ontdekken. Hoewel ik over enige technische kennis beschik, ben toch wel een 'leek' op auto-sleutel gebied en moet ik verder vermelden

dat de Automaat wel in de (P) parkeerstand staat. Het feit dat ik geen beweging in de cardanas krijg ligt wellicht hieraan ten gronslag omdat deze in de P-stand is vergrendeld? Of kraam ik nu onzin uit...

Frans: ik heb een Quadra-Trac II Drive en zal inderdaad eens proberen om 'hem' in Low te zetten. (Overigens, waarom is het van belang om verder te weten of het om een Quadra-trac of Quadradrive gaat?)

Ik heb inderdaad de Low bijna nog nooit gebruikt, ga ik dus binnenkort even doen.

Heb hieronder nog een stuk je gekopied/paste uit de service manual van mijn Jeep Grand Cherokee 3.1 CRD (WJ)

PROPELLER SHAFT JOINT ANGLE

DESCRIPTION

When two shafts come together at a common joint, the bend that is formed is called the operating angle.

The larger the angle, the larger the amount of angular acceleration and deceleration of the joint. This speeding up and slowing down of the joint must be cancelled to produce a smooth power flow.

OPERATION

This cancellation is done through the phasing of a propeller shaft and ensuring that the proper propeller shaft joint working angles are maintained.

A propeller shaft is properly phased when the yoke ends are in the same plane, or in line. A twisted shaft will make the yokes out of phase and cause a noticeable vibration.

Ideally the driveline system should have;

² Angles that are equal or opposite within 1 degree of each other.

² Have a 3 degree maximum operating angle.

² Have at least a 1/2 degree continuous operating (propeller shaft) angle.

Propeller shaft speed (rpm) is the main factor in determining the maximum allowable operating angle.

As a guide to the maximum normal operating angles

refer to (Fig. 5).

DIAGNOSIS AND TESTING

VIBRATION

Tires that are out-of-round, or wheels that are unbalanced, will cause a low frequency vibration.

Refer to Group 22, Tires and Wheels, for additional information.

Driveline vibration can also result from loose or damaged engine mounts. Refer to Group 9, Engines,

for additional information. Propeller shaft vibration increases as the vehicle speed is increased. A vibration that occurs within aspecific speed range is not usually caused by a propeller

shaft being unbalanced. Defective universal joints, or an incorrect propeller shaft angle, are usually the cause of such a vibration.

UNBALANCE

NOTE: Removing and re-indexing the propeller shaft 180

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens, waarom is het van belang om verder te weten of het om een Quadra-trac of Quadradrive gaat?)

Omdat een quadradrive meer zooi heeft die kapot kan gaan. Die hebben nl. limited slip differentielen en dan heb je extra onderdelen die ook onderhevig kunnen zijn aan slijtage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...