Spring naar bijdragen

Trillende Meter


smelt
 Share

Recommended Posts

Heb alle meters aangesloten en vanmiddag stuk gereden. Het valt me op dat de naald van de bezninemeter voortdurend heen en weer gaat. Is dat normaal? Komt dat omdat de benzine in de tank klotst?

2. In de linker achterste wielkast zit een stalen plaat om de bedrading van de achterlichten te beschermen. Die plaat zit rechts achter niet. Waarom niet?

3. De ruitenwissers werken via druk in de brandstofpomp. Heeft dat ook te maken met het druksysteem van het onderwater rijden? Met andere woorden: als je het leidingsysteem van de waterdichtheid niet werkend hebt, doen je ruitenwissers het dan ook niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kees,

1) De electrische meters zijn heel gevoelig voor een slechte massa.

Verstandig is de massa van de meters met elkaar door te lussen en te verbinden met een goed massapunt achter het dashbord.

Ook de benzinetank moet over een goede massaverbinding beschikken.

2) Het is juist dat de plaat alleen in de linker achterste wielkast zit, zie ORD9 SNL G-758, page 362. 1x Guard,tail light and trailer connection,w/weld nuts (welded) part#8329976.

Wat let je om rechts ook zo'n plaat te maken, de losse weld nuts 1/4-20NC kan ik je leveren.

3) Het onderwatersysteem werkt met overdruk dat door de motor wordt opgebouwd. Voor de werking zie TH9-345, vanaf blz.305 en VTH9-1345/1, vanaf blz.171.

De ruitenwissers werken op vacuum. Het vacuum ontstaat bij draaiende motor in het vacuumdeel van de fuel/vacuumpomp die in serie geschakeld is met de inlaat van de motor, zie TH9-345,

blz.306 en 307 en afb.127 blz.313.

LET OP: In het T-stuk(24) van afb.127 is de 1/4" leiding(25) geschroefd en een kort gebogen stukje 1/4" leiding(31) waarop de rubber slang van de ruitenwissers geschoven wordt.

In de vrije opening van het T-stuk wordt een speciale verloopnippel geschroefd waarop de 3/16" leiding(23) wordt aangesloten.

Het speciale verloopnippel is voorzien van een gaatje .040" = 1,0 mm en dient ervoor dat de ruitenwissers over voldoende vacuum kunnen beschikken voor een goede werking.

Deze nippel staat in ORD9 SNL G-758, page 87 omschreven als: Connector,flared tube,inverted,br,3/16 in.(distributor vent tube to tee) part#7348568.

Groet, Chris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

post-9380-0-09416700-1349625865_thumb.jppost-9380-0-38874200-1349625875_thumb.jppost-9380-0-19166100-1349625880_thumb.jp

Mijne heren,

Vandaag bezig geweest met de ruitenwissers. Bijgevoegd 2 foto's van een vermoedelijk replica exemplaar dat bij de Nekaf zat toen ik hem kocht. "Made in France" staat er in. De derde foto is van het (vermoedelijk) origineel exemplaar boven de bestuurdersplaats..

De replica ziet er splinternieuw uit. De originele ziet er van buiten ook wel goed uit. In ieder geval zien alle pakkingen er netjes dicht uit en zitten nergens verbuigingen of scheuren. Ik heb dus beide ruitenwissers nog niet open gemaakt.

Op basis van de antwoorden die ik van jullie heb gekregen ben ik vanmorgen het systeem nagegaan. Ik weet alleen niet wat ik moet meten of testen. Ik heb gedaan wat Chris zei met de boeken er bij. Over afb. 127 in TH9-345 het volgende:

leiding 25 zit vast aan de brandstofpomp. Aan 25 zit koppel T-stuk 24 met zoals het hoort het verloopstuk naar de rubber leiding van de ruitenwisser. Aan de andere kant van het T stuk zit inderdaad het verloopnippeltje naar leiding 23. Daarin zit een gaatje van 1 mm. Dat was schoon en heb ik nog schoner gemaakt. Dat zit dus zeker niet verstopt. Leiding 23 zit aan de andere kant zoals het hoort aan de stroomverdeler vast.

De rubber slang zit vast aan de luchtregelklep (J) en de rest van de slangen heb ik( volgens mij) zoals het hoort aan de ruitenwissermotoren vast gemaakt. Het enige wat ik niet heb is een koperen leiding van de ene ruitenwissermotor naar de andere. Dat doe ik (voorlopig) met rubber slang.

Nu mijn vragen:

1. Is de replica wel geschikt voor de Nekaf (zie foto's)

2. Hoe werkt die luchtregelklep?

3. heb ik de rubber slang goed aangesloten op de ruitenwissermotoren? (zie foto,s)

4. Waarvoor is de luchtuitlaat op de originele ruitenwissermotor? ( (schuifdeksel Q VTH9-1345/2)

5. Als ik de bakkelieten schakelaar heen en weer beweeg op de replica motor die aan de rechterzijde is gemonteerd, dan hoor ik lucht (blaas) geluiden uit schuifdeksel Q die links gemonteerd is. Kennelijk zit daar een verbinding. Klopt dat?

6. Nog steeds de vraag: is er verbinding tussen het vacu

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Kees, dat zijn heel wat vragen.

Punt 7. Wat moet ik nu als eerste testen?

Het vacuum van de motor en de vacuumpomp! Hoe doe je dat?

Kijk op www.jeepfan42.nl onder Helpdesk daarna "vraag & antwoord",

daar zal ik vanavond een handleiding plaatsen voor o.a het meten van het vacuum.

Als dat in orde is dan pas volgende stappen ondernemen.

Dus nog geen wissermotor demonteren, hoewel dat heel verleidelijk is!

Chris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. Is de replica wel geschikt voor de Nekaf (zie foto's)

Deze motor kan gebruikt worden, het principe is gelijk aan de originele.

De originele heeft een lange metalen handel voor handbediening, de replica een bakelieten handel.

2. Hoe werkt die luchtregelklep? Welke klep bedoel je.

3. heb ik de rubber slang goed aangesloten op de ruitenwissermotoren? (zie foto,s)

De originele is goed aangesloten. Als op de replica 1 aansluiting zit dan kan het niet missen zijn het 2 dan even proberen.

Denk eraan dat je de juiste slang gebruikt, de inwendige maat moet zijn 7/32"(5,56mm) part.# 33-T-233.

Heb je het juiste Y-stukje gebruikt, deze moet een inwendige maat hebben van 3/16"(4,76mm)

4. Waarvoor is de luchtuitlaat op de originele ruitenwissermotor? ( (schuifdeksel Q VTH9-1345/2)

Dient voor aan/afvoer van lucht uit de kamer van de wissermotor die op het moment van werking geen verbinding heeft met het vacuum.

Bij elke slag wisselt het vacuum van kamer dmv een mechanisme in het voorste ovale deel.

5. Als ik de bakkelieten schakelaar heen en weer beweeg op de replica motor die aan de rechterzijde is gemonteerd, dan hoor ik lucht (blaas) geluiden uit schuifdeksel Q die links gemonteerd is. Kennelijk zit daar een verbinding. Klopt dat?

Dat is het geluid van de aanzuigende en uitblazende lucht, zie 4.

6. Nog steeds de vraag: is er verbinding tussen het vacu

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...