Spring naar bijdragen

Massaschakelaar Tbv Lier Bedienen Op Dashboard


Recommended Posts

Ik heb in mijn wrangler een mooie massaschakelaar (rode schakelaar) onder de motorkap zitten, hiermee kan ik de lier voorzien van stroom.

Het werkt allemaal prima het enige nadeel is dat je voordat je het terrein ingaat de schakelaar moet omzetten. Nadien moet je ook niet vergeten om het weer uit te zetten (ben ik al een paar keer vergeten... Oeps..)

Nu ben ik een beetje aan het surfen geweest op het web en hier op het forum naar een oplossing om vanaf het dashboard de lier aan te zetten.

Ik kwam op een Warn Power Interrupter uit, ik kan alleen geen bedrijf vinden in NL die deze verkoopt.

Ik wil deze eigenlijk niet in de US bestellen voor $80 en dan ook nog eens een klein vermogen aan verzend kosten te betalen.

Is er daarom iemand die weet waar deze power interrupter in NL verkrijgbaar is?

Of is er ook een andere oplossing met een universele relais?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan heb je niet goed gezocht als je ze niet kan vinden, heb er namelijk 2 op voorraad liggen.

Deze warn power interupt mag je hebben voor 95,- incl btw

Nico

www.jeepparts.nl

Sorry Nico,

Maar op jouw site zie ik hem ook niet staan (of kijk ik met mijn ogen dicht).

Kun jij mij vertellen hoeveel ampere deze Interrupter continu kan hebben? en hoeveel maximaal?

alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik weet niet hoeveel deze kan hebben. Ik gebruik 'm nu al een jaar of 2. Ik zou 'm alleen in geval van nood onder last uitzetten; bij het schakelmoment krijgt het relais natuurlijk het meest op z'n donder. Verder heb ik niet getest wat de minimale spanning is voor dit relais (als je veel gaat lieren zakt je spanning v.d. accu en er is een punt waarbij het relais niet meer zal werken). Maar voor 'dagelijks' gebruik een prima ding: massa en schakeldraad naar de schakelaar en klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een massa schakelaar in het dashbordkastje van mijn CJ gebouwd. Dus korte kabel van de accu naar de schakelaar en een lange naar de lier. De lange kabel heb ik in een koelwaterslang zitten om hem te beschermen tegen doorslijten als hij ergens tegen aan ligt te schuren.

Ik dacht van hella.

Mocht je bang zijn dat je hem vergeet uit te zetten, kun je er altijd een controle lampje bij aansluiten.

Op deze manier is je hele lier incl alle relais spanningsloos als je de sleutel van de massaschakelaar er uit hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een massa schakelaar in het dashbordkastje van mijn CJ gebouwd. Dus korte kabel van de accu naar de schakelaar en een lange naar de lier. De lange kabel heb ik in een koelwaterslang zitten om hem te beschermen tegen doorslijten als hij ergens tegen aan ligt te schuren.

Ik dacht van hella.

Mocht je bang zijn dat je hem vergeet uit te zetten, kun je er altijd een controle lampje bij aansluiten.

Op deze manier is je hele lier incl alle relais spanningsloos als je de sleutel van de massaschakelaar er uit hebt.

Dit is inderdaad ook een oplossing maar niet de oplossing die ik in mijn jeep wil.

Het handschoenen vakje van de wrangler is niet al te groot en om daar dan ook nog een massaschakelaar in te bouwen houd je helemaal geen ruimte meer over. Daarnaast wil ik met die dikke stroomkabels niet te dicht bij het dashboard komen.

Het liefst wil ik gewoon een klein schakelaartje op het dash.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedenk me in eens dat ik nog een reserve (gebruikte) relais van mijn lier heb liggen.

Deze kan ik natuurlijk ook gebruiken aangezien deze van de lier af komt hoef ik ook niet bang te zijn dat het relais " te licht" is.

Alleen heeft deze lier 4 grote aansluit punten. Ik kan deze aansluit punten per 2 met elkaar verbinden of niet?

En dan schakelen met een klein schakelaartje in de auto incl een controle lampje.

Het lijkt mij het beste om dit relais is een lasdoos (of iets vergelijkbaars) te monteren om heb te beschermen tegen al het vocht en zand.

Dit lijkt mij de correcte manier, indien iemand opmerkingen of tips hoor ik deze graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ours alpin......ipv voorop bij de lier (de domst denkbare plaats, mijns inziens)

Mee eens! Ga dat zelf ook nog aanpassen.

Heb destijds zelf destijds het dashbordkastje maar opgeofferd voor de zekeringenkast en de massaschakelaar. In het kastje paste toch al bijna niks, nu nog iets minder. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb destijds de zwarte 'warn'-kast met relais direct naast de accu onder de motorkap geplaatst (TJ). Langere kabels van de relaiskast naar de lier heb ik op maat laten maken, kostte geloof ik 2 tientjes.

Zo heeft de topic starter het nu ook zitten, hier wil hij juist van af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo heeft de topic starter het nu ook zitten, hier wil hij juist van af.

Ik heb mij relais kast (voor in en uitlieren) op de lier zitten (ingebouwd in het frame boven op de lier). Hier heb ik nog nooit problemen mee gehad. Ik duik met de Jeep ook niet zover het water in dat mijn lier onder water staat. En als ik toch problemen krijg dan kan ik die relais kast altijd nog droog in de motorruimte weg werken.

Waar het mij om gaat is om de spanning naar het relasikastje te onder breken, daar zit nu een massa sleutel maar die wil ik vervangen voor een relais

Dus huidige situatie:

Accu>>massaschakelaar>>relaiskast v/d lier>>lier

en ik wil:

Accu>>relais (met schakelaar in de auto>>relasikast v/d lier>>lier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marc,

Staan inderdaad niet op de site, maar daar staat ook maar een fractie op van wat ik op voorraad heb.

Zoeken is niet alleen internet...

Er staat bij de beschrijving niets van amp. oid. maar omdat warn deze relais bij lieren levert ga ik er vanuit dat daar

over nagedacht is en het relais de juiste spanning kan verdragen.

Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan kom je uit op de warn interupt.

Klein schakelaartje in de auto en klaar.

Bij mijn jeep heb ik een schakel paneel gemaakt.

De laatste 2 zijn voor de lier.

In en Uit en een schakelaar naar het relais om de stroom te onderbreken.

[post-601-0-47522700-1305392490_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vandaag even rond gebeld en als het goed is kan ik morgen een relais ophalen wat continu 150A kan hebben en een max van 800A voor 5 sec.

Als ik deze heb kan ik de massa schakelaar er tussen uit halen (massa schakelaar laat ik wel in de auto liggen voor het geval dat) en het relais er tussen zetten.

Het relais wil ik schakelen met een kleine schakelaar met LED (heb al meerder van deze dus wil graag een eenheid er in houden).

Ik heb afgelopen weekend al een schakelaar voor het in en uitlieren in de auto gemaakt (aluminium hoek profiel tegen het middenconsole) hier wil ik dan ook de schakelaar voor het relais (massaschakelaar) bij zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mij relais kast (voor in en uitlieren) op de lier zitten (ingebouwd in het frame boven op de lier). Hier heb ik nog nooit problemen mee gehad. Ik duik met de Jeep ook niet zover het water in dat mijn lier onder water staat. En als ik toch problemen krijg dan kan ik die relais kast altijd nog droog in de motorruimte weg werken.

Waar het mij om gaat is om de spanning naar het relasikastje te onder breken, daar zit nu een massa sleutel maar die wil ik vervangen voor een relais

Dus huidige situatie:

Accu>>massaschakelaar>>relaiskast v/d lier>>lier

en ik wil:

Accu>>relais (met schakelaar in de auto>>relasikast v/d lier>>lier.

Waarom wil je de spanning naar de relaiskast eigenlijk onderbreken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom wil je de spanning naar de relaiskast eigenlijk onderbreken?

Voor de veiligheid.

Als de lier onverwachts blijft inlieren dan kan de stroom er af.

Dan is een schakelaar op het dashboard (naar het relais als massaschakelaar) makkelijker te bereiken dan de massaschakelaar die ik nu op de accu heb zitten in de motorruimte (motorkap is met extra slot vergrendeld).

Daarnaast is er de mogelijkheid dat men met een elektrische kabel de contact punten van de afstandsbediening (op de lier waar de relais zijn ingebouwd) doorverbind. Hierdoor zouden ze de lier af kunnen rollen en overal aan vast maken (bijvoorbeeld over de auto en aan de trekhaak) en weer inlieren met alle gevolgen van dien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou de lier onverwachts blijven inlieren?

De veiligheid is op zich al geborgd door de relaiskast.

Bedienen van buitenaf kun je voorkomen door de relaiskast in de motorruimte te plaatsen, die je dan natuurlijk wel moet afsluiten :whistle:

Voor mijn gevoel zoek je zekerheid op zekerheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...