Spring naar bijdragen

[Wj] Remmen Vast Na Vervangen Blokken En Schijf


Recommended Posts

hoi

er zijn twee vaak voorkomende oorzaken:

de geleiding van de remblokken is zodanig ingesleten dat de blokken worden gelocked

(gebeurt omdat de schijf en blokken nu dikker zijn en bij het remmen de blokken in de uitgesleten "putten " vallen.

remedie: oplassen geleidingen

De zuigers van de klauwen worden verder naar binnen gedrukt. Aanslag op de zuigers zorgt er nu voor dat de passing te krap wordt.

remedie: remklauw revisie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na het vervangen van mijn schijven en blokken L/R voor blijven de remmen hangen.

Na een tijdje rijden komen ze wel weer los maar na een keer weer remmen zitten ze meteen weer vast.

Wie weet raad?

... en als je de remcilinders wilt 'smeren' waarmee kan je dat dan het beste doen, en waarmee vooral niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi

er zijn twee vaak voorkomende oorzaken:

de geleiding van de remblokken is zodanig ingesleten dat de blokken worden gelocked

(gebeurt omdat de schijf en blokken nu dikker zijn en bij het remmen de blokken in de uitgesleten "putten " vallen.

remedie: oplassen geleidingen

De zuigers van de klauwen worden verder naar binnen gedrukt. Aanslag op de zuigers zorgt er nu voor dat de passing te krap wordt.

remedie: remklauw revisie

Ruud,

Bedankt voor je snelle reactie.

Nog een paar vraagjes:

- als ik de cilinders verwijder, kan ik dan die aanslag zien en moeten er dan perse nieuwe cilinders in of is het ook anders te verhelpen (schoonmaken?)

- ergens las ik dat als je de remleiding van de klauw verwijderd dat je dan moet zorgen dat er niet teveel remvloeistof uitloopt omdat het ontluchten dan een heel probleem wordt. Hoe zorg ik daarvoor, er werd iets gezegd over afklemmen?

- revisie-setjes zijn er voor 'Teves' en 'Akebono' remklauwen, hoe zie ik welke ik heb?

- als ik revisie-setjes ga bestellen waar kan ik dat dan het beste doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is een recall geweest op de remklauwen.

Dacht dat de nieuwe type, de zilver kleurige zijn met dubbele zuigers / plunjers.

Het blijven hangen van de klauw was toen een klacht.

Smeren doe ik met remmenvet, te halen bij een automaterialen zaak. Ken ook jeepers dit het doen met remolie.

Plunjers kan je eruit halen en licht opschuren, maar ik zou voor nieuw gaan.

Afklemmen van de remslang kan als je een rubberen remslang hebt, wel voorzichtig doen!

Daarna moet je nog wel ontluchten, maar dat is dan maar een klein beetje.

Ga voorzichtig te werk, het zijn wel je remmen.

Hier wat meer leesvoer, KLIK en http://www.jeepforum...romme-schijven/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zorg er voor dat je blokgeleidingen in orde zijn anders is al het werk voor niets!

Je ziet de geleidingen zo zitten als alles nog gemonteerd zit (wel zonder velg natuurlijk)

de nokkjes aan weerszijde van je remblokken (boven en onder) grijpen in op de geleiding. als je remt glijden ze hier overheen.

deze geleidingen moeten vlak zijn en in iedergeval zonder putten .

Deze geleidingen dien je ook te vetten.

bestellen bij bv Nico wommels ? of B&S tiel

Kijk ook een op ebay (de of com) vaak bieden ze remklauwen aan voor weinig.

Het beste kan je natuurlijk de dubbel zuiger types nemen.

verder volgens Ejg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de teves remklauwen hebben maar 1 zuiger

en de akebono heeft een dubbele zuiger dit zijn de recall remklauwen

en zijn dus beter,als je de enkele zuiger variant op je grand heb zitten zou ik ze

upgraden naar de akebono remmen

Ik heb de versie met twee zuigers maar ... zowel Teves als Akebono hebben remklauwen met 2 zuigers (klik).

Het verschil zou hem zitten in de "metal wire retaining clip".

Die clip zit er bij mij ook op maar de remklauw is niet zilver kleurig, gewoon roest bruin, voor de rest lijkt hij er wel een beetje op.

Hoe weet ik of dit de "verbeterde" remklauw is?

Remklauw(1).jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de remmen maar eens helemaal los gehaald.

Eerst bij de autoboer langs geweest om een klemmetje te halen om de remslang dicht te knijpen, scheelt later weer een boel ontluchten.

Na het verwijderen van de stofkappen kon ik met een grote tang de zuigers verwijderen en daarna de oliekeerring.

Ook zonder oliekeerring gaan de zuigers er niet echt gemakelijk in, zeker niet geheel. Na een poosje voorzichtig schuren met heel fijn schuurpapier wordt het al beter. Na het opnieuw plaatsen en verwijderen kun je ongeveer zien waar het nog klemt.

Oliekeerring weer geplaatst, zuigers erin, stofkappen er op, klaar is kees. (Oja, de ontluchtnippel even gangbaar gemaakt voor straks bij het ontluchten)

Daarna de geleiding van de remblokken eens goed bekeken. Kon geen slijtage vinden maar voor de zekerheid de zoetvijl er maar even tegenaan gehouden.

Daarna de boel weer gemonteerd, op de juiste plekjes een beetje kopervet en ontlucht.

Een testrit gemaakt om te zien of het allemaal zijn nut heeft gehad.

Tot nu toe gaat het goed ....

Iedereen bedankt voor zijn reactie, ik heb weer een boel geleerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat je ook kan doen, is beetje perslucht op de klauw zetten.

Dan hoef je niet met een tang de plunjers te beschadigen.

Let er wel op dat ze er vrij hard uit komen.

Ja die gedachte had ik ook naar dan moet je er eigenlijk een nippel of zo opzetten .... en die liggen natuurlijk niet voor het oprapen :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...