Spring naar bijdragen

[Doc] Grand Cherokee 5.9


Recommended Posts

1. hmm...ff wat links bekeken, ik neem aan dat je dat zelf ook hebt gedaan. Misschien staan er nog wat tussen die jij nog niet had.

worldoffroad

stevenhawkins

Hier oud nummer van Autogids te bestellen met test.

on line test

Verder kun je altijd naar andere tijdschriften mailen. De meeste hebben een na-bestel service.

2. Wat heb je al gedaan aan de motor (...is die trouwens nog niet sterk genoeg dan? tongue.gif )

...welkom overigens wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kijk op jeepsunlimited.com, ga daar naar topic speedfreaks:

Dino heeft lijst opgesteld met veel tuning-mogelijkheden voor elk type motor van een jeep.

hierbij wordt onderscheid gemaakt naar externe toevoegingen en intern (in het blok).

succes en laat weten wat je gaat doen en waar je het haalt, want ik wil ook meer vermogen, alleen de markt is niet zo uitgebreid als in VS, wat tot veel zoeken/hoge kosten leidt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog niet zo'n auto gekocht. Dat is wel de bedoeling. In verband met mijn gezinssituatie wil ik mijn snelle alfa verkopen voor zo'n Jeep grand Cherokee 5.9. Ik wil wel graag de snelheidssensatie behouden van mijn Alfa met de gebruiksmogelijkheden van de Jeep. Vandaar ook de documentatie, testen etc. Bedankt trouwens voor het reageren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Erik van Faassen@Oct 15 2003, 23:37

Ik wil wel graag de snelheidssensatie behouden van mijn Alfa met de gebruiksmogelijkheden van de Jeep.

veel sucses, alleen : weet dat snelheid en jeeps niet goed samengaan. hoog zwaartepunt en hoge snelheid = hoge kosten en eventueel een bloedbad.......

ik weet niet wat de reden is voor jouw om een jeep te kopen, maar als je het niet doet omdat je terrein wil of moet gaan rijden, en hem enkel wil voor de ruimte, doe jezelf een plezier en koop een voyager of iets dergelijks...

veel sukses

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De reden is mijn gezinssituatie. Ik heb 3 kinderen en volgens mij kan dat mooi in een Jeep.

Mijn zwager is gek van terreinrijden en zo kan ik ook eens een keer met hem mee.

Ik weet wel dat de Jeep grand Cherokee niet zo goed is in terrein als een land rover.

Heeft iemand ook de folder van deze 5.9? Ik wil de folder ook wel kopen. Misschien heeft iemand een kopie. Vandaag hoorde ik van iemand dat er maar 250 van gemaakt zijn. In Nederland of Europa of wereld? Morgen ga ik in ieder geval een proefritje maken in zo'n 5.9. Ik ben benieuwd. cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Erik van Faassen@Oct 17 2003, 00:01

De reden is mijn gezinssituatie. Ik heb 3 kinderen en volgens mij kan dat mooi in een Jeep.

Mijn zwager is gek van terreinrijden en zo kan ik ook eens een keer met hem mee.

Ik weet wel dat de Jeep grand Cherokee niet zo goed is in terrein als een land rover.

Heeft iemand ook de folder van deze 5.9? Ik wil de folder ook wel kopen. Misschien heeft iemand een kopie. Vandaag hoorde ik van iemand dat er maar 250 van gemaakt zijn. In Nederland of Europa of wereld? Morgen ga ik in ieder geval een proefritje maken in zo'n 5.9. Ik ben benieuwd.  cool.gif

landrover beter? ben ik zo zeker nog niet van. zeker de nieuwe zal het niet halen tegen die GC . de 5.9 is inderdaad een heel beperkte oplage, en ik dacht dat hij zelfs nooit oficieel ingevoert is in europa. hij zal redelijk wat bekijks hebben onder jeepers..... oh ja: als er ooit iets mee gebeurd: ik koop de motor:versnellingsbak, en tussenbak biggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag heb ik een proefrit gemaakt in een 5.9. Wat een ervaring. Veel koppel, veel luxe, en toch ook veel snelheid. Zelfs bij 160 voelde de auto stabiel aan. Dat had ik niet verwacht. En dat geluid. Ik zal wel een griepje krijgen. Ik heb nl. even het raampje open gehad. En toen het gas erop. De kriebels vlogen over de rug. Zo'n auto komt er zeker. Echter nu nog niet.

Overigens, ben ik fantastisch ontvangen door de verkoper. Dat was bij Louwes in Emmen. Een 10+. rolleyes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee niet naar Duitsland geweest. Hier zijn nog genoeg plekken waar je even het gas diep kunt intrappen. We hebben ook mooie zandputten waar je zonder problemen even lekker in kunt uitleven. Ik had geen fototoestel bij me. Helaas.

Louwes is een officiele Jeep dealer. Ik bemerkte aan de verkoper dat hij wist waarover hij praatte. Hij vertelde duidelijk de goede en de zwakke punten van de 5.9. Hij maakte ook totaal geen bezwaar bij de proefrit. Ook deed hij niet uit de hoogte of iets dergelijks. Ik vond het uiterst plezierig om met hem te praten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens staat de auto nog steeds te koop op www.Louwes.nl. Je moet dan 4 keer 4 en vans aanklikken. Dan kun je de auto zien. Hij is echt in topconditie. Alles werkt. Ook is de auto uitgevoerd met open dak en twee airbags. De auto heeft eveneens een cd wisselaar. Een plaatje om te zien, vooral in het echt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja kan er niks anders van zeggen 't is een plaatje.... en die 5.9 he wink.gif

Maar ik schrok toch echt even van die prijs....... blink.gif

Net voor de grap even gekeken op de waardebepaling van Carbase:

verkoop ? 21.200

inkoop ? 16.600

bouwjaar/maand juni 1998 

kilometerstand 150000 km 

Daar moet volgens mij echt nog wel wat afkunnen, accessoires zeggen niks bij tweedehands auto's. Zou ik me niet door laten "afschrikken"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie dat alle Jeep en Grand Cherokee labels er vanaf zijn gehaald... bewust?, of is de auto overgespoten (het is namelijk stervensduur om de auto rondom opnieuw van de originele tags te voorzien). Indien overgespoten, waarom??? 't is nog een vrij jonge ZJ. huh.gif

Even iets anders rechtzetten: van de 5.9 zijn er zeker iets van 11000 van gemaakt, en zeker weten dat ze hier gewoon door de officiele Chrysler/Jeep dealers zijn verkocht. Hoeveel? dat weet ik niet, misschien die boven genoemde 250.

Je wil drie kinderen achterin gaan vervoeren, ik weet niet hoe groot deze al zijn, maar ik vind de ruimte achterin vrij beperkt vooral voor grotere kinderen of volwassenen. Door de electrische voorstoelen is er nagenoeg geen voetenruimte onder de stoelen meer over.

Laatste tip; als je echt een Jeep wilt, koop een dan een echte Jeep. Koop anders een japanse 4wd, goedkoper en betrouwbaarder in zowat alles.

Veel succes ermee, we lezen het nog wel. wink.gif

Fred's ZJ

http://community.webshots.com/s/image1/3/8...21cfJQnI_ph.jpg

P.S. niet meer zeggen dat een Landrover beter is. mad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

P.S. niet meer zeggen dat een Landrover beter is. 
laugh.gif ..lange tenen?

hmm, volgens mij was het iets van dat " de LandRover beter is in het terrein als de GC".

Hoewel dat best waar kan zijn is het natuurlijk koeien met paarden vergelijken. Dat is hetzelfde als de TJ met de GC vergelijken....

Dat van die labels kan best bij de aflevering gebeurd zijn, er zijn zat mensen die dat oerlelijk vinden en bij een nieuwe auto meteen alles eraf laten halen.

Ow ja ZJFred...je linkje werkt niet. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De auto is echt origineel. Ik heb inzage gehad in de papieren. De motorkap is echter wel gespoten. Ik mocht de auto meenemen voor 22000 Euro. Dat is inclusief trekhaak (die zat er nog niet onder), grote beurt (wel belangrijk) en 6 maanden garantie. Dus de prijs valt enigszins mee. De auto is het wel waard. Zo mooi als ie op de foto staat is ie ook. Het interieur is smetteloos.

Wat betreft mijn gezin: jongen van 4, jongen van 3 en een meisje van 8 maanden. Wat mij in de auto aanspreekt is de practische bruikbaarheid. Je kunt makkelijk bij de koffer. In de auto zijn allerlei aflegmogelijkheden. Volgens mij kunnen drie kinderen goed zitten. Mijn Alfa 164 is even breed als de Jeep. En dat gaat goed. Alleen de lage instap van de Alfa en de bruikbaardheid van de ruimte valt tegen. Ik til me een breuk om alles gemakkelijk in de auto te stouwen en er weer uit.

Ik had verder begrepen dat de auto betrouwbaar is. Vooral de modellen na 1996 (nieuwe type) zijn betrouwbaar. Alleen de assen willen nog wel eens zingen. In vind de auto niet te vergelijken met een Japanse trilbak. De auto's hebben een saai interieur; matig uitgerust; rammelen als de ziekte en boven de 100 km p/u dwarrelen de auto's over de weg. Ik spreek uit ervaring dat de Jeep dat niet doet. laugh.gif Ik meen toch dat de grand Cherokee een echte Jeep is. Is dat niet zo?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedere Jeep (let op, Jeep met één hoofdletter) is natuurlijk een echte Jeep. Ik bedoel ermee dat je er iets voor over moet hebben, een Jeep kopen is als een Harley-Davidson. Je koopt een American Icon, een merk, en niet zomaar een auto/motor. Buiten het verbruik kan het onderhoud vrij prijzig worden.

Wat betreft de kofferruimte, kan ik beamen dat de hoge tildrempel ideaal is, ik heb zelf namelijk een zwakke rug.

Nu je het toch over zingende assen hebt, let hier inderdaad op. Ik ben na aanschaf van mijn ZJ bijna één jaar bezig geweest om het door de dealer op te laten lossen. Het kostte hen uiteindelijk meer dan 15000 gulden!!!! Grotendeels hun eigen schuld, hoop onderdelen vervangen wat niet nodig was, waaronder een nieuwe transmissie, 3 voorassen(ik vond dat niet erg, hoor).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk weinig nieuwe info voor je maar dit is zover even wat ik op het web kon vinden.

De motor:

The 360 (5.9L) V8 is an optional engine for the '98 Grand Cherokee. It uses a cast iron block and cylinder head, hydraulic lifters, and 5 main bearings.

5.9L V8    
Bore x Stroke                 4.00" x 3.58"    
Displacement                 360 (5.9L)    
Compression Ratio         8.9:1    
Horsepower (gross)      250@4000    
Torque (gross)               335@3200    
Main Bearings                 5    
Valve Configuration        OHV    
Fuel                                 MPI

De versnellingsbak

The AX-15 is a medium duty five speed transmission with an aluminum case. It is manufactured by Aisin in Japan and, although they are not compatible, the same model transmission is used in some Toyota trucks. In 1994 the clutch slave cylinder was moved to the outside of the bellhousing, so these AX-15s have a different input bearing retainer to accommodate the different throwout bearing. The input shaft is also slightly different, so a different pilot bushing is used. All AX-15s have a 1 1/8" 10 spline input shaft and a 23 spine output shaft.
Usage

The AX-15 was first used in Cherokees (XJ) and Comanches (MJ) with the 4.0L engine. In mid 1989, the AX-15 was used in Wranglers (YJ) with the 4.2L engine and it continued to be used with the 4.0L engine. The first year of the Grand Cherokee (ZJ), the AX-15 was rare option only with the 4.0L engine. The AX-15 is still used in TJs and XJs with the 4.0L engine.

Overbrenging

The NP231 has an aluminum case and it should have a tag on the back saying New Process Gear, Model 231. New versions of the NP231 are refered to as NVG231 or NV231 which stands for New Venture Gear. The tag on the back of the transfer case will reflect the name change. Only the name is different. A NV231 HD model is used in some ZJs. Presumably this is a "heavy duty" version for Jeeps with the big V8s.

There are versions of this chain driven transfer case that take 21 and 23 spline input shafts. The 23 spline version is used behind the AX-15 and the 21 spline is used behind the AX-5 and the BA 10/5. The output for the front driveshaft is on the drivers side. Low range is 2.72 and high is 1.00.

If you own a 21 spline NP231 and you want to swap in a 23 spline transmission, you can either look for a cheap 23 spline NP231 at the junk yard or go to your local Jeep Parts Dealer and order up a new input shaft part #5300-6085. This is the part you need to convert your NP231 to 23 spline input.
Usage

Since 1988, the NP231 has been the "Command Trac" transfer case used in Cherokees (XJ), Comanches (MJ), and Wranglers (YJ). It has been the "Command Trac" transfer case in the Grand Cherokee (ZJ) since its introduction. The new Wrangler (TJ) continues to use the NP231, but the NP231 used in the TJ has a different tail housing that allows the removal of the drive shaft with out losing transfer case fluid.

Both version of the NP231 used in the Wranglers have an over all length that is long for a short wheel base vehicle. This can cause driveline vibration and premature u-joint failure especially for a lifted vehicle. There are kits to convert the tail housing to a standard yoke to allow the use of a longer rear drive shaft. There is also a 4:1 low range reduction kit for the NP231. Wrangler are only available with "Command Trac", so the NP231 or NP207 are the only transfer cases available from the factory in any Wrangler model.

Verder vrees ik dat je toevallig iemand moet tegenkomen met een PDF versie van de Service manual. Ikzelf ben wel opzoek naar de manuals van alle jeeps maar ben deze nog niet tegengekomen.

Daarnaast kun je het natuurlijk in de boeken zoeken:

012_small.jpg

ISBN: 1563923947

Bol.com link

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry dat ik er weer tussendoor kom, Mav ©, maar jouw info over de 5.9 klopt wat betreft de motor wel maar de rest niet. wink.gif

Een 5.9 heeft natuurlijk alleen maar een automaat (zoals bijna alle amerikaanse V8's), namelijk de 46RE (4 speed). ALs tussenbak wordt de NV-249 (Quadra-Trac) gebruikt.

Erik, ik wil de verdere gegevens hiervan best voor je intikken, maar daar moet ik even de tijd voor nemen (ik heb zowat alle boeken waar ZJ's in beschreven worden, behalve de service manual), ik hoor het wel als je het niet op het net kunt vinden. cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...