Spring naar bijdragen

Versnellingsbak Verhoudingen


throttle happy
 Share

Recommended Posts

Ik heb een half jaar geleden een CJ6 gekocht .

De vorige eigenaar vertelde dat de assen een "korte" 4.27 verhouding hebben.

De moter is de 3.8 6-lijn en de 3bak met dana20 tussenbak.

Banden zijn 31".Moter heeft een spagetti-uitlaat en Weber-carburator op een Clifford inlaatspruitstuk.

Nu met testrijden blijkt dat de 1laag reageert zoals de 1 hoog in mijn andere jeep.

VEEL te snel om er rustig terrein mee te rijden.Kan er eigenlijk geen trail mee rijden. Alhoewel op de openbare weg is de wagen geen snelle wagen.Mede doordat de versnellingen zo kort bij mekaar lijken te liggen.

Is dit normaal?Had er 35"wielen voor gekocht maar ze nu doorverkocht aan een goede vriend.

Weet er iemand de versnellingsbak verhoudingen van JEEP-versnellingsbakken?

Alvast bedankt;

Danny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de CJ6 met 3 versnellingen zit standaard de T90 of T14 versnellingsbak, die verschillen niet veel in de overbrengingsverhouding.(1:2.98/1:3.10)

Waarschijnlijk zit het grote verschil in de tussenbak. Vergeleken met de Dana 300 of Quadratrac heeft die een vrij slome overbrenging.

Dana 20: 1: 2.03

Dana 300: 1:2.62

Quadratrac (met low range): 2.57

Met wat voor andere Jeep (en aandrijving) vergelijk je??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn ervaringen met Jeep zijn altijd eigenbouw kombinaties geweest.

Toen ik 18 was had ik mij een M38a1 gebouwd met Mercedes 5cilinder 3liter met Landrover 4bak/tussenbak met bijgemonteerde overdrive en de orginele 5.38/1 dana 44achteras,Dana25 vooras met 33" mud terrains.

Daarna die Jeep voorzien van de hele aandrijflijn van een Toyota Lj70: assen met airlocker in achteras/detroidlocker in vooras;4.88 verhoudingen.de versnellingsbak had een 3.8 1ste versnelling.de tussenbak een 1.9/1 reductie.

Met de koppelrijke moter kon je zelfs met 35" banden goed terreinrijden/trailen

Nu heb ik een Willy's met Ford 5 liter V8 en AOD Overdrive automaat met 4.88/1 verhoudingen in de assen en 35" wielen

Voor op de weg zijn deze verhoudingen eigenlijk klein.met 100km/u heb je het beste gehad.De moter draaidt naar mijn gevoel dan te hoge toeren om aangenaam met het verkeer mee te gaan.

Ik denk dat 4.10 verhoudingen veel gemoedelijker zal zijn.Alhoewel ik laatst in een moddergat vast kwam te zitten en ik kreeg de moter niet op toeren.De automaat in zijn 1 vast gezet,de tussenbak in z'n laag maar wel de 2sperren op.

Heb ook een Toyota HDJ80 gehad:dat ding heeft 3.73 asverhoudingen maar toch was de 1ste laag met z'n 35"ers laag genoeg om gekontroleerd te rijden.

Heb nu een Dodge Ram 5.9 4x4 voor dagelijks gebruik.Heeft met z'n 33"ers ook een super lage terreinverhouding.

Heb voor andere mensen al talloze wagens opgebouwd maar zo snel die CJ6 van me loopt in z'n 1ste laag heb ik er nog geen meegemaakt.Vandaar dat ik graag de verhoudingen van de versnellingsbak wil weten en uitzoeken welke bak een goed alternatief zou zijn.

Heb er al over nagedacht om een 4literblok met handbak te zoeken maar weet niet welke bak het sterkst is:AX5 Of de 15.Maar mijn honger naar vermogen/prestaties gaat daarmee niet gestild zijn.

Mischien toch iets anders zoeken.

Heb nog een goede 4liter turbo-diesel,3.4turbodiesel of de 5liter injectiemoter wat voor mijn Willy's bedoeld is...

Groeten;Danny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ax 15 is sterker, het is allemaal een kwestie wat je wilt, heb redelijk wt unimog gereden, niks geen vermogen maar het kwam overal, zelfs met 2 ton belading achterop.

Ik zou de tussenbak uitwisselen voor een 4:1 set voor een goeie combi van hoog en laag of een 231/d300 doubler bouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...