Grand BoJo Geplaatst June 16, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2005 Daar heb je hem weer....ja sorry Ik heb weer een paar vraagjes: -Als ik na het starten de automaat van P naar D trek dan hoor ik een behoorlijke KLOENK en schokt de auto lichtjes vooruit. Is dit normaal? -Bij het motorblok als je ervoor staat aan de rechterkant, zit een stuk hittebescherming ofzo, daar is nu een stuk van afgebroken, kan ik dat gewoon weglaten? -heb ik speciale gereedschap nodig om de rem schijven/blokken te kunnen wisselen? Bedankt voor het beantwoorden en de moeite Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Peter uit Soest Geplaatst June 20, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2005 Niet 100%, maar die kloenk moet niet te hard zijn bij een automaat. Een rukje kan, maar geen TOK. Is die hittebescherming naast de accu ofzo? Bij mijn broer zijn Grand cherokee uit 1997 kon ik de remklauwen met 2 boutjes verwijderen. De remschijven vallen er dan zo af. (schijven zitten tussen het wiel geklemd). Helaas voor mij leek de remzuiger muurvast te zitten waardoor blokken vervangen even niet door ging, normaal remmen deed ie wel) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst June 20, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2005 de klap komt omdat de motor via de pomp/turbine (de automaat koppeling) al vermogen overbrengt bij stationaire toeren (het kruipen als je in de D of R de rem loslaat.) lleen komt die klap omdat je hem tegen houd met de rem. in principe dus niks heel ergs, al onze automaten hebben het ook. de rest van de vragen weet in niet omdat ik Wrangler rij..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 20, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2005 Als je de auto achterwaards parkeerd, de handrem aantrekt en dan de bak in N of P zet, heb je precies de maximale speling op je aandrijflijn te pakken. Zet je de auto nadien in D, komt eerst al die speling eruit en dat voel je! In sommige gevallen kun je het ook horen, maar ik zou me daar niet meteen ernstige zorgen om maken! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grand BoJo Geplaatst June 21, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2005 -Het is echt een metaalachtige klunk wat je hoort, maar zoals 87wrangler al aangeeft, ik parkeer hem idd achteruit in maar ik moet hem dan nog een stukje naar voren rijden dus hij gaat wel even in de D. Maar goed als jullie zeggen dat dat normaal is dan is het goed -remschijven zijn vervangen, dat was eigenlijk best een eitje, alleen is 1 bout afgebroken van de remklauw...ik heb al een nieuwe die er vandaag op gaat. -Dat stuk hitteschild zit aan de rechter kant van het blok als je voor de auto staat, bij het spruitstuk. Het is niet een mega stuk, ik zal hem er wel gewoon uithalen want nu rammelt ie. Weet iemand van jullie ook wat het kan zijn dat tijdens het remmen de wagen schommelt, hij remt perfect maar het vertragen gebeurd in lange schokkende bewegingen? Wat me ook opviel was dat mijn achterste differentieel olie lekt (te zien op parkeerplaats maar ook op het differentieel zelf), ik wil dit graag nog voordat ik op vakantie ga verhelpen (6 Juli). Kan iemand me vertellen wat dat kan kosten? Ik heb een Hayes handboek dus daar zoek ik zelf wel even wat er moet gebeuren. Verder allemaal bedankt voor de antwoorden, ik waardeer het echt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst June 21, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2005 bij mij zijn de remschijven niet echt fris meer, dus ik rem wat "stooterig" wat bedoel je met schommelen? Diff, als het alleen dat rubberen dopje is, 4 euro geloof ik geen idee wat een pakking kost, maar dat zal ook wel niet de hele wereld zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grand BoJo Geplaatst June 21, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2005 Als het de remmen zijn dan kan het alleen nog aan de achterremmen liggen, en wat ik bedoel is: Stel je rijd 100, je moet verderop remmen voor een stoplicht dus je begint met remmen dan voel je van die lange slagen die steeds korter worden naarmate je meer remt en tot stilstand komt. Het is lastig uit te leggen, ik kan ook niet echt voelen waar het psies vandaan komt. Dat achterste differentieel ziet er aan de onderkant echt zwart uit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 21, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2005 Dat slagen zijn volgens mij je trommels die niet meer perfect rond zijn. Er afhalen en laten afdraaien indien nog mogelijk en je bent weer aan het bollen voor enkele euro's. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grand BoJo Geplaatst June 21, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2005 ik dacht dat ik achter schijven had Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst June 21, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2005 die kunnen ook "krom" zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GrandZJ Geplaatst June 21, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2005 Heb je het oliepeil van je automaatbak al eens gepeild? Zou kunnen dat je peil te laag is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grand BoJo Geplaatst June 21, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2005 Originally posted by GrandZJ@Jun 21 2005, 12:44 Heb je het oliepeil van je automaatbak al eens gepeild? Zou kunnen dat je peil te laag is. <div align="right">← Dat is al een tijdje geleden geweest, maar wat kan een te laag olie peil veroorzaken? A ls ik rem moet de bak toch ontkoppelt zijn? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 21, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2005 Is het niet de automaat die aan het terugschakelen is? Dat voel je dus een keer of 3... Laat bij 100km/u eens het gas los, zet de bak in "N" en rem nog eens af tot stilstand, dan weet je zeker dat je bak het wel of niet veroorzaakt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GrandZJ Geplaatst June 22, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 22, 2005 Originally posted by Grand BoJo@Jun 21 2005, 15:01 Dat is al een tijdje geleden geweest, maar wat kan een te laag olie peil veroorzaken? A ls ik rem moet de bak toch ontkoppelt zijn? <div align="right">← Een bak die ontkoppelt bij remmen? Dan heb je wel iets aparts. Een cruise-control ontkoppelt wel als je remt, misschien ben je daar mee in de war? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grand BoJo Geplaatst June 22, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 22, 2005 Ik zei toch al autotechniek kneus Maar olie peil is goed en het is niet het terugschakelen want ik neem aan dat ik ook maar 4 versnellingen heb Het is te vaag om uit te leggen, ik leer er wel mee leven Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grand BoJo Geplaatst June 23, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2005 Ik heb m'n parkeertechniek aangepast en hoor de "kloenk" niet meer. Ik parkeer thuis en op m'n werk altijd achteruit in. Maar wat ik eerst deed was, achteruit in rijden en gelijk op de P. Nu rijd ik achteruit in, ik ga nog een stukje naar voren in D en daarna naar N en dan pas in P. Als ik start dan ga ik van P eerst naar N, rem los, rem in, D en geen "kloenk" meer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 23, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2005 Pfff.... wat een ritueel! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grand BoJo Geplaatst June 28, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2005 Volgende week ga ik op vakantie met de Jeep, hij zal in 1 ruk 1800 km af moeten leggen (snelweg kms). Harder als 140 km/u zal ik waarschijnlijk niet gaan rijden. Ik weet dat bij langdurig door planken de bak het niet zo leuk vind hoe moet ik dit zien als ik Duitsland/Oostenrijk doorkruis? Ik zag dat mijn achter differentieel redelijk lekt ipv zweet, kan dit ernstige dingen opleveren bij een lange rit? (heb nu even geen geld voor reparaties, ik laat er wel een Jeep dealer naar kijken op mijn vakantie adres aangezien ze daar veel lagere arbeidslonen hebben.) Nog iets waar ik op moet letten bij lange ritten met een Jeep en het rijden in gebergte? Tips enzo allemaal welkom Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 28, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2005 Neem in ieder geval diff olie mee... En check vantevoren en halverwege het olieniveau even! Je wilt beslist niet met een vastgelopen diff langs de Duitse snelweg komen te staan..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grand BoJo Geplaatst June 28, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2005 Hmm je hebt gelijk, vrijdag staat ie toch bij de garage voor nieuwe voorbanden, vraag gelijk wel ff of ze ernaar kunnen kijken en bijvullen. Ik hoop heel erg dat alleen dat rubberen afdek dopje lek is, hoewel de onderkant zwart ziet ligt er geen plas op de parkeerplek, paar druppels hoogstens. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst June 28, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2005 als je een tijdje door hebt gereden zet dan iig niet meteen de motor uit, laat na flink rijden de motor even 5 minuten stationair draaien zodat de motor een beetje warmte kwijt kan, als je meteen de motor uit zet koelt ie snel af en heb je kans op scheuren dit is vooral bij een V8 motor belangrijk vanwege de constructiemethode... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 29, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2005 Dit is nog VEEL belangrijker voor motoren met een turbo, de turbo stop niet meteen met draaien wanneer je de motor stillegt, hij moet dus nog uitbollen zonder nog door de olie gesmeerd te worden. Als je weet dat een turbo draait aan snelheden van 100 000t/pm dan is een beetje tekort aan smering genoeg om een lager te laten inlopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grand BoJo Geplaatst June 29, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2005 Zat er maar een turbo op mijn 4.0 6 in lijn (liefst de bi turbo van een Maserati ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grand BoJo Geplaatst June 29, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2005 Ik doop dit topic om naar Grand BoJo's vragen topic Nog eentje : Ik volg het advies van het bijvullen van mijn diff. Kan ik dat het beste laten doen met wat dikkere olie (SAE 75W140) of moet ik gewoon de standaard SAE 75W90 gebruiken? Iets dikkere olie lijkt me logischer want dat loopt er moeilijker uit, toch? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 29, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2005 Iets dikkere olie lijkt me logischer want dat loopt er moeilijker uit, toch? Ja, maar ook moeilijker erin... Zelf houdt ik me het liefst aan de voorgeschreven olie. Zelf heb ik dus ook gewoon 75W90 in m'n diff's zitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.