Spring naar bijdragen

Ik heb weer een aantal vragen...


Recommended Posts

Daar heb je hem weer....ja sorry unsure.gif

Ik heb weer een paar vraagjes:

-Als ik na het starten de automaat van P naar D trek dan hoor ik een behoorlijke KLOENK en schokt de auto lichtjes vooruit. Is dit normaal?

-Bij het motorblok als je ervoor staat aan de rechterkant, zit een stuk hittebescherming ofzo, daar is nu een stuk van afgebroken, kan ik dat gewoon weglaten?

-heb ik speciale gereedschap nodig om de rem schijven/blokken te kunnen wisselen?

Bedankt voor het beantwoorden en de moeite biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet 100%, maar die kloenk moet niet te hard zijn bij een automaat. Een rukje kan, maar geen TOK.

Is die hittebescherming naast de accu ofzo?

Bij mijn broer zijn Grand cherokee uit 1997 kon ik de remklauwen met 2 boutjes verwijderen. De remschijven vallen er dan zo af. (schijven zitten tussen het wiel geklemd). Helaas voor mij leek de remzuiger muurvast te zitten waardoor blokken vervangen even niet door ging, normaal remmen deed ie wel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de klap komt omdat de motor via de pomp/turbine (de automaat koppeling) al vermogen overbrengt bij stationaire toeren (het kruipen als je in de D of R de rem loslaat.) lleen komt die klap omdat je hem tegen houd met de rem. in principe dus niks heel ergs, al onze automaten hebben het ook. de rest van de vragen weet in niet omdat ik Wrangler rij.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de auto achterwaards parkeerd, de handrem aantrekt en dan de bak in N of P zet, heb je precies de maximale speling op je aandrijflijn te pakken. Zet je de auto nadien in D, komt eerst al die speling eruit en dat voel je! In sommige gevallen kun je het ook horen, maar ik zou me daar niet meteen ernstige zorgen om maken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

-Het is echt een metaalachtige klunk wat je hoort, maar zoals 87wrangler al aangeeft, ik parkeer hem idd achteruit in maar ik moet hem dan nog een stukje naar voren rijden dus hij gaat wel even in de D. Maar goed als jullie zeggen dat dat normaal is dan is het goed biggrin.gif

-remschijven zijn vervangen, dat was eigenlijk best een eitje, alleen is 1 bout afgebroken van de remklauw...ik heb al een nieuwe die er vandaag op gaat.

-Dat stuk hitteschild zit aan de rechter kant van het blok als je voor de auto staat, bij het spruitstuk. Het is niet een mega stuk, ik zal hem er wel gewoon uithalen want nu rammelt ie.

Weet iemand van jullie ook wat het kan zijn dat tijdens het remmen de wagen schommelt, hij remt perfect maar het vertragen gebeurd in lange schokkende bewegingen?

Wat me ook opviel was dat mijn achterste differentieel olie lekt (te zien op parkeerplaats maar ook op het differentieel zelf), ik wil dit graag nog voordat ik op vakantie ga verhelpen (6 Juli). Kan iemand me vertellen wat dat kan kosten? Ik heb een Hayes handboek dus daar zoek ik zelf wel even wat er moet gebeuren.

Verder allemaal bedankt voor de antwoorden, ik waardeer het echt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het de remmen zijn dan kan het alleen nog aan de achterremmen liggen, en wat ik bedoel is:

Stel je rijd 100, je moet verderop remmen voor een stoplicht dus je begint met remmen dan voel je van die lange slagen die steeds korter worden naarmate je meer remt en tot stilstand komt. Het is lastig uit te leggen, ik kan ook niet echt voelen waar het psies vandaan komt.

Dat achterste differentieel ziet er aan de onderkant echt zwart uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Grand BoJo@Jun 21 2005, 15:01

Dat is al een tijdje geleden geweest, maar wat kan een te laag olie peil veroorzaken? A ohmy.gif ls ik rem moet de bak toch ontkoppelt zijn?  ohmy.gif <div align="right">

Een bak die ontkoppelt bij remmen? Dan heb je wel iets aparts. Een cruise-control ontkoppelt wel als je remt, misschien ben je daar mee in de war?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb m'n parkeertechniek aangepast en hoor de "kloenk" niet meer.

Ik parkeer thuis en op m'n werk altijd achteruit in. Maar wat ik eerst deed was, achteruit in rijden en gelijk op de P.

Nu rijd ik achteruit in, ik ga nog een stukje naar voren in D en daarna naar N en dan pas in P. Als ik start dan ga ik van P eerst naar N, rem los, rem in, D en geen "kloenk" meer. biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgende week ga ik op vakantie met de Jeep, hij zal in 1 ruk 1800 km af moeten leggen (snelweg kms). Harder als 140 km/u zal ik waarschijnlijk niet gaan rijden.

Ik weet dat bij langdurig door planken de bak het niet zo leuk vind hoe moet ik dit zien als ik Duitsland/Oostenrijk doorkruis?

Ik zag dat mijn achter differentieel redelijk lekt ipv zweet, kan dit ernstige dingen opleveren bij een lange rit? (heb nu even geen geld voor reparaties, ik laat er wel een Jeep dealer naar kijken op mijn vakantie adres aangezien ze daar veel lagere arbeidslonen hebben.)

Nog iets waar ik op moet letten bij lange ritten met een Jeep en het rijden in gebergte? Tips enzo allemaal welkom smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je een tijdje door hebt gereden zet dan iig niet meteen de motor uit, laat na flink rijden de motor even 5 minuten stationair draaien zodat de motor een beetje warmte kwijt kan, als je meteen de motor uit zet koelt ie snel af en heb je kans op scheuren dit is vooral bij een V8 motor belangrijk vanwege de constructiemethode...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is nog VEEL belangrijker voor motoren met een turbo, de turbo stop niet meteen met draaien wanneer je de motor stillegt, hij moet dus nog uitbollen zonder nog door de olie gesmeerd te worden.

Als je weet dat een turbo draait aan snelheden van 100 000t/pm dan is een beetje tekort aan smering genoeg om een lager te laten inlopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doop dit topic om naar Grand BoJo's vragen topic tongue.gif

Nog eentje :

Ik volg het advies van het bijvullen van mijn diff. Kan ik dat het beste laten doen met wat dikkere olie (SAE 75W140) of moet ik gewoon de standaard SAE 75W90 gebruiken?

Iets dikkere olie lijkt me logischer want dat loopt er moeilijker uit, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...