Spring naar bijdragen

Wrangler TJ 2.5L met Lambdasondeprobleem


Recommended Posts

Beste Jeepers,

Heb een redelijk probleem met mijn Wrangler TJ 2.5L. Bouwjaar van de auto is 1997, km stand 70000. Sinds de afgelopen maanden sluiten iedere keer de

lamdasondes kort. Los van het feit dat dit een redelijk prijzig verhaal is m.b.t.

vervanging stijgt ook gelijk het brandstofverbruik naar 1:2,5 bovendien ben ik m'n auto dan weer één of twee weken kwijt.

De auto is al herhaaldelijk naar de dealer geweest, maar deze weet het probleem eigenlijk niet te vinden. Boordcomputer is uitgelezen, maar deze gaf geen bijzondere foutmeldingen. Uiteindelijk worden de lambdasondes dan vervangen, resulterend in een probleemloze auto voor ongeveer 800 km. Hierna staat de auto weer te verzuipen in z'n eigen benzine (door foutieve aansturing vanuit de lambdasondes). Is er iemand die dit probleem herkend en wellicht een oplossing weet? Heb echt geen idee meer wat te doen (zijn nu al 7 of 8 sondes vervangen) & zeker met de zomer in zicht wil ik gewoon weer lekker en probleemloos op vakantie kunnen...

Groetjes,

Robbert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hier al meermaals uitgelegd hoe je lambda-sondes kan uitmeten,

dit is zeer gemakkelijk. Doe maar eens een search hier op lambda sonde dan kom je het wel tegen. Kijk ook eens of de draden van de aansturing niet kort liggen. Jij hebt 2 lambda-sondes, prijs voor lambdasonde in autoshop +/- € 50.00.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jeepers,

Allereerst dank voor jullie reacties. Lambdasondes zijn beiden

kapot (zoals reeds verwacht). De aansturing lijkt nog heel te

zijn, maar wellicht zie ik iets over het hoofd (maw waar precies

op te letten?) Zou het kunnen dat het probleem in de boordcomputer

zit en dat daardoor steeds de sondes kapot gaan? Is het mogelijk

de boordcomputer te controleren op zijn werking of nieuwere software

te loaden? Veel vragen, maar ben dan ook (nog) redelijke klusamateur...

Groetjes,

Robbert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net nog even wat gecheckt aan de hand van de foutcodes,

geeft bij mij foutcode 12 & 51, afgesloten met 55.

Foutcode 12 Direct battery input to PCM was disconnected within the last 50 Key-on cycles.

Foutcode 51 A lean air/fuel mixture has been indicated by an

abnormally rich correction factor.

Kan iemand vertellen wat dit nu eigenlijk inhoudt, m.n. code 12

en wat ik hieraan kan doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Foutcode 51 meld dat je een veel te rijk mengsel hebt gehad gedurende een langere periode, dit kan omdat je sonde kapot is en hier niet meer op afregeld.

Of je injector lekt, er wordt te lang ingespoten, slechte verbranding,...

Meet je lambdasonde na en kijk of ze pendelt tussen 0.2 Volt en 0.8 Volt,

je plaatst gewoon je multimeter op de zwarte draad en op een GOEDE massa.

Hij moet een 3x per seconde pendelen tussen 0.2V "arm mengsel" en 0.8 V "rijk mengsel", pendelt hij minder is hij nog OK maar niet meer in nieuwstaat.

Je hebt ook nog 2 witte draden, hierover staat gewoon 12V en dient voor je verwarming van je sonde, meet ook even of er zeker 12V over staat anders gaat je sonde ook niet goed werken. De grijze draad is de massa.

Je hebt 2 identieke sondes, maar enkel de eerste mag pendelen, de 2e na de katalysator dient enkel om te controleren of je 1e sonde werkt. Dus als je eerste sonde niet werkt gaat de 2e sonde bijvoorbeeld foutcode 51 genereren.

Probeer het gewoon even zelf uit te meten en laat weten wat je vond,

als je sonde's OK zijn kunnen we samen verder zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Wrangler_TJ,

First, bedankt voor je duidelijke uitleg!

Heb de sondes beiden nagekeken, helaas zijn ze ook

allebei kapot. Nu had ik dit op zich wel verwacht, gezien

het verbruik, matige trekkracht en enorme benzinegeur

uit de uitlaat. Grote vraag is en blijft echter hoe het

mogelijk is dat de sondes steeds kapot gaan. De eerste

paar honderd kilometer doen ze het gewoon, maar

daarna zijn ze steeds kapot. Heb de auto nu eventjes

bij een dealer gebracht om de boordcomputer na te laten

kijken (evt. wordt deze vervangen door een ruilcomputer).

Hoop (nou ja, hoop $$$) dat 't probleem daarin zit. Denk

niet dat de injectoren lekken, want dan zou het probleem de

eerste paar honderd kilometer zich ook al moeten presenteren

(of zie ik iets over het hoofd?). Zou het kunnen dat het

probleem in de computer zit, of is dit te ver gezocht? Aan

de kwaliteit van de gebruikte sondes ligt 't niet (origineel

Chrysler). Misschien nog andere mogelijkheden?

In ieder geval alvast bedankt voor al je hulp tot nu toe.

Groetjes, Robbert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tank stations met Ten Have koffie machines zijn beter wink.gif of komt het omdat ik bij ten have werk....

maar om ff on topic te blijven. kleinere merken pompstations zoals BIM haalt de brandstof bij de grote jongens weg. het zou in principe de zelfde kwaliteit moeten zijn..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Wrangler_87 & Pullie,

Dank voor jullie berichtjes! Boordspanning is volgens mij wel ok (auto staat nog even bij de dealer om de boordcomputer te bekijken) het metertje staat naar

mijn weten net over het midden. Controleer tijdens het rijden regelmatig m'n

metertjes (over het algemeen uit sportieve overweging, want heeft me nog nooit

echt iets opgeleverd). Zal het in ieder geval even checken!

Wrangler_87 voor zowel je auto als site worshippy.gif (Diep Respect)

Koffie? Heb toch een beetje het DE gevoel nodig om wakker te worden, noem

't maar sentiment...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Robbert@Jun 20 2005, 02:22

Koffie? Heb toch een beetje het DE gevoel nodig om wakker te worden, noem

't maar sentiment...

<div align="right">

klinkt bij mij t zelfde als een LARO nodig hebben voor het 4x4 gevoel wink.gif . maar ieder z'n eigen smaak. en natuurlijk hopen het probleem een keer gefixed wordt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

LaRo: Best 4x4xFar JEEP: Just Enough Essential Parts.

Hmm, toch fijn dat we allen zulke puristen zijn... wink.gif

Anyway, vandaag even m'n dealer gesproken, zijn er

nog steeds niet uit no.gif

Heeft iemand hier nog enig idee waar 't aan kan liggen?

Zou aan de computer kunnen liggen, is onwijs prijzige gok

alleen... Nieuwe computer kan nl. niet terug worden gebracht

bij de dealer. Nog andere mogelijkheden? (Om de magische

vraag nog eens te stellen...)

Om jullie nog even extra te motiveren; Rij momenteel dus in een

LaRo (van m'n fam. geleend)... (Maar geen zorgen Pullie, deze geeft

zeker GEEN 4x4 gevoel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Robbert@Jun 24 2005, 02:58

PS Voel me wel redelijke amateur tussen alle klushelden hier... worshippy.gif

De één bouwt z'n hele auto uit mekaar, de ander een motorblok,

ben zelf nie veel verder dan een thermostaatje, maar komt nog

wel...  blink.gif <div align="right">

volgens mij zijn we bijna allemaal met een thermostaatje begonnen wink.gif ikke wel in ieder geval

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Robbert, heb je alles uitgemeten zoals ik beschreven heb.

Of heb je het de dealer laten doen? Moet je 2 voedingen zeker uit en kijk ook even of deze NIET aan de massa liggen=rechtstreekse kortsluiting. Meet je massadraden ook effe na en kijk of ze niet onderbroken zijn of dat er een + op komt.

Heb je dit allemaal reeds gedaan dan zoeken we verder, maar eerst moeten we dit allemaal kunnen uitsluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...