Spring naar bijdragen

Dana 44


wimbo
 Share

Recommended Posts

Zoals enkele onder jullie weten heb ik de CJ van Luc Ampe overgenomen.

Gezien die door Nico is gebouwd rijdt zij super, iedereen is onder de indruk van de stuurkwaliteiten ondanks een SOA.

bij de laatste rit in Frankrijk toch een zwak punt van die SOA ondervonden. Bladveer ingeklapt en kruisje voorste aandrijfas gebroken. Origineel stuurhuis is niet meer zo vlot (Wist ik bij aankoop) maar dit komt door de grote banden.

Daarom wil ik zelf nog enkele aanpassingen gaan doen zoals een AGR stuurhuis en -pomp met een oliekoelertje, bladveren met extra blad military style en aangepaste schommels tegen het inklappen. Dit is mijn winterproject.

Nu wil ik een hypothetische vraag stellen. De D44 assen komen van een scout en de yoke van de voorste pon staat nogal naar beneden. Tot nu toe geen probleem (ook niet bij Luc indertijd), maar indien dit te kwetsbaar zou zijn dacht ik om bij een volgend winterproject die pon aan te passen. Hoe doe ik dat? De as draaien is geen optie gezien de stuurkogels onder een hoek komen en het sturen moeilijker wordt (stuurknokels zijn trouwens al 7° gedraaid dacht ik). Daarom zou ik de asbuizen afslijpen en de pon in een andere hoek terug te bevestigen (lassen).

Wat denken jullie hiervan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is te doen, maar op een Scout as zitten de C's echt vast!! Ze zijn nl ook nog gekrompen op de buizen.

Ik gebruik hier een plasma snijder om de lassen te verwijderen.

De veren van Luc's CJ klapten jaren geleden ook wel eens om als ik mij goed herinner. Andere shackels met een 'omklapbescherming' voorkomen dat.

siert. [mooie CJ trouwens]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de caster (hoek van de as) is bij een scout 0. de enige manier om dit op te lossen is de inner C's (waar de stuurkogels op bevestigd worden) los te slijpen van de asbuis en die een paar graden verdraaien. let op dit is geen klusje dat in 123 gefixt is als je het goed wilt doen.

Ik dacht dat dit al was gedaan, mocht ik problemen ondervinden zou ik nog een andere oposing zoeken om die verder te kantelen.

Let wel dat ik dit niet direct zal uitvoeren, mijn budget voor dit jaar is ruim overschreden.

@Siert,

Thx, ze rijdt als een lier en heeft massa's power. Ben een beetje te bruut geweest met het gas op asfalt en heb kruisje achterste cardan gewoon uit de beugel getrokken. Dure les, maar zal het nooit meer doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...