Spring naar bijdragen

Stotteren / Afslaan 4.0 Ho


mcx61
 Share

Recommended Posts

M'n Jeep met een 4.0 HO motor ('95) op gas. (orgineel bouwjaar 1980)

De laatste week stottert de Jeep na 5 minuten rijden en slaat af bij het stoplicht (zowel gas als benzine). Starten gaat goed en stationair loopt de auto soepel (gas en benzine)

Vannacht was het feest, een paar honderd meter voor m'n huis kreeg ik 'm niet meer aan. Dan is een Jeep een zware auto om even te duwen.

- Bougies (nieuw)

- Bougiekabels (nieuw)

Op het forum staat dit probleem vaker en gevraagd wordt naar een foutcode:

Foutcode: 12 33 52 55

12: Direct battery input to PCM was disconnected within the last 50 Key-on cycles.

33: An open or shorted condition detected in the duty cycle purge solenoid circuit

52: A rich air/fuel mixture has been indicated by an abnormally rich correction factor.

Zo te zien veroorzaakt code 52 het probleem.

Klinkt iemand dit bekend, waar moet ik het zoeken / vervangen / reinigen?

Alvast bedankt.

Cees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

XJ of YJ? Het blok is later ingebouwd en ik kan geen motornummer ontdekken. Ik zal maandag de vorige eigenaar vragen (Roberto uit Helmond). Hij heeft een 4x4 garage, maar ik kan daar niet heen, straks sta ik halverwege stil.

Code 33 is het "A/C clutch relay circuit", dat zal het niet zijn.

Injectors die lekken.... kan het zijn dat er dan benzine/gas ontsnapt? Want dat ruik ik de laatste tijd wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als een injector lekt, krijg je een te rijk mengsel, geen idee of je dat ook ruikt.

Doe eens de PCM resetten, krijg je dan nog steeds deze storing, of start hij weer?

Oja, probeer eerst de motor weer goed op benzine lopend te krijgen, daarna pas weer op gas proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie...

Vanmorgen ging het starten weer goed, ik heb 'm 10 minuten laten draaien op benzine en gas, de motor loopt soepel. Wel een flinke rookwolk de eerste 5 minuten en hangt wel een benzinelucht.

Probleem is rijden. Na 5 minuten begint het gestotter en slaat af bij een stoplicht. Eerder deze week kreeg ik 'm nog wel gestart (alleen op gas)maar gisterenavond kon ik gaan duwen.

PCM-resetten: wat ik heb gelezen.... 30 minuten de minpool van de accu af. Ga ik doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PCM gereset, code: 123355

Even laten lopen:

Motor op benzine stottert en engine-lampje gaat branden.

Code: 12332755

27: Injector 3, and/or 4, and/or 5, and/or 6 output driver does not respond properly to the control signal.

Ik bel morgen de ANWB wel op en laat 'm naar de garage slepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of iemand dit topic nog volgt weet ik niet maar waarschijnlijk is de oorzaak gevonden.

Vanmiddag Roberto, de vorige eigenaar gebeld en het eerste wat hij zei was "koelvloeistof bijvullen".

Gechecked en er ging bijna 5 liter koelvloeistof in :wacko: Testrit gemaakt en de motor loopt soepel. Komend weekend uitgebreid testen.

5 liter lijkt me best veel dus misschien zit er wel ergens een lekkage. In ieder geval een punt om elke maand te controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das idd wel erg veel......

Kan wel verklaren dat hij het op gas zo slecht doet, bij te weinig koelvloeistof kan een luchtbel in de gasverdamper ontstaan, met alle gevolgen voor het gasmengsel vandien.

Bij te weinig koelvloestof zit je verdamper zonder.

Als 't goed is zit die vrijwel bovenin onder de motorkap en krijgt die dus geen water meer

waardoor hij helemaal dicht vriest door 't verdampen van 't gas.

Was je kachel de laatste tijd ook al slecht?

Meestal als je zoveel koelvloeistof kwijt bent houd je kachel er ook mee op.

Hoop dan wel voor je dat je motor niet te warm is geweest!

Doet je temperatuur meter 't wel?

Gr.Karel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen weekend een paar honderd kilometer gereden en de auto loopt weer heerlijk. Direct starten op benzine, overschakelen naar gas zonder problemen. Gewoon stom van me dat ik dat niet gecontroleerd hebt. De auto is naar de garage en gasspecialist in de buurt geweest en ook zij wisten het niet, dat valt me wel tegen, is een Jeep zo speciaal qua motor? De gasinstallatie schijnt wel apart te zijn en is bedoelt voor een vrachtwagen.

@Karel

Kachel... die gebruik ik nooit, rij ook altijd met een raam open, ik kan niet wachten tot de hardtop eraf kan :)

De temp-meter doet het gewoon. de vorige eigenaar zei dat gas sneller reageert dan de metertjes. De motor werd wel een stuk warmer want die stond na het rijden minuten lang na te blazen, dat is nu hooguit 10 seconde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...