Spring naar bijdragen

Wringen Voorwielen Scherpe Bochten (Wj)


Recommended Posts

Nog niet zolang geleden een WJ (2001, 195.000km) aangeschaft. Een normale D beurt op laten uitvoeren, dus ook diff olie en transmissieolie laten vervangen met de juiste LS olie.

Zowel bij linksom als rechtsom treedt er soms (meestal) bij een scherpe bocht wat wringen van de voorwielen op, dit gaat gepaard met wat grommend geluid. Als de auto wat warmer wordt lijkt het minder te zijn. Is dit een versleten tussenbak of diff probleem en zo ja hoelang kan je hier mee doorrijden ?

Tweede vraag; is het nodig om de PCV klep te vervangen (is niet gebeurd) of zou je dat ding ook kunnen schoonmaken ?

Alvast dank voor uw response.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank. PCV klep is gereinigd (geweekt in benzine) en de motor loopt weer vlak bij hogere toerentallen.

Ik had me wat betreft het wringen niet goed ingelezen. Dit is natuurlijk een bekend probleem van de NV247 tussenbak. Tip voor toekomstige kopers van een WJ; altijd achtjes cq rondjes rijden tijdens de proefrit :-)

Topic gesloten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Toch effe reageren nog. Als het een Quadra-drive is, zou ik voor je nieuwe tussenbakken etc begint te plaatsen, eerst eens de olie uit de differentielen halen, en vervangen door het goede spul. Ik durf te stellen dat meer dan de helft van de wat oudere quadra drives ofwel met de foutieve 75W90 olie gevuld zijn , ofwel met de juiste 85W140 , maar dat er dan ofwel geen limited slip-additief bijzit (en enkel dat van MOPAr origineel werkt zoals het hoort), ofwel dat deze olie er nog van bij de geboorte opzit en dus niks meer kan bijbrengen aan de werking van de differentielen, en meer precies de werking van de Limited slip/gerotor koppeling die erin zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Advies Jeep 75W90 met LS zou toch in principe goed moeten zijn ? Ik kan begrijpen als er oude olie in zit of geen LS dat het probleem zich voor doet.

85W140 is bij heavy duty maar bij normaal gebruik zou de 75W90 voldoende moeten zijn.

Ik hoor nl (niet altijd) bij achteruit rijden (en dan alleen bij links om) na ongeveer 3m een geluid of de banden aanlopen. Vooruit kan ik draaien wat ik wil maar hoor het geluid (bijna) nooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens een collega van mij die al jaren Jeep rijd is het de gerotor hydraulic pump en komt dit vaker voor.

Het zit in je tussenbak. Ik heb al eens eerder iets op het forum hierover gelezen dacht ik. ;)

Zijn Jeep doet het ook en kan volgens hem niet veel kwaad. Ik heb echter geen idee of het kwaad kan. Deze pomp zorgt voor de kracht verdeling over de wielen.

Je zou eens op Youtube kunnen zoeken mogelijk laten ze hierover iets zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Advies Jeep 75W90 met LS zou toch in principe goed moeten zijn ? Ik kan begrijpen als er oude olie in zit of geen LS dat het probleem zich voor doet.

85W140 is bij heavy duty maar bij normaal gebruik zou de 75W90 voldoende moeten zijn

Als het een quadra drive is , weet ik niet wie bij Jeep je dat advies geeft, maar dan is het gewoon fout, in een quadra drive moet ALTIJD 85W140...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...