Spring naar bijdragen

Achter differentieel wordt warm/heet


Recommended Posts

Het achterste diff wordt behoorlijk warm/heet.

Bij het voelen met de hand moet je deze er na 5 seconden of halen.

Ook hoor ik een loeiend en bij lagere snelheid een schavend geluid.

Olie gecontroleerd. Deze is een beetje grijzig en STINKT behoorlijk.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn. ?

PS.

Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft maar bij het scherp draaien van bochten (volledige stuuruitslag) lijkt het wel of het achterste (binnen) wiel slipt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

85W140 gaat er in je diff. (staat vaak ook Gear-Oil op de verpakking maar let ff op de exacte waarden)

In de bak gaat 75W90 is een slagje dunner. (staat ook vaak Gear-Oil op dus verwar ze niet!)

De additieven waar je het over hebt zijn alleen van toepassing bij differentiëlen met een limited slip. Kun je herkennen door de aanduiding "LS" op het typeplaatje op het diff, maar kijk voor de zekerheid ook even ín je diff of je daar een rijtje plaatjes ziet zitten, dan weet je het zeker smile.gif

(Als je de originele achteras / diff nog hebt dan heb jij een LS diff)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb diezelfde vraag aan Kroon oil gesteld, dit was het antwoord:

Jeep schrijft voor de standaard achteras van een Grand Cherokee 4.0 een SAE 75W90 olie voor met API GL-5 kwaliteit. Dit voorschrift geldt voor normaal weggebruik op de openbare weg. Indien er veelvuldig met een zware aanhangwagen wordt gereden en/of in het terrein dan adviseert Jeep een dikkere SAE 75W140 olie te gebruiken met API GL-5 kwaliteit. Deze voorschriften gelden voor de standaard achterassen zonder sperwerking. Dus voor normaal straatgebruik is Transmission Oil SP 1011 het juiste product, hierbij is het geen probleem als u eens incidenteel met een aanhangwagen op stap gaat of als u eens het terrein op zoekt. Hangt u regelmatig een zware aanhangwagen achter uw Jeep of rijdt u regelmatig met de auto in zwaar terrein dan is het verstandiger de dikkere SAE 75W140 te gebruiken. Hiervoor hebben wij helaas geen alternatief in ons assortiment. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

(let wel: ik heb een GC uit 93)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een GC van 97 en weet niet wat voor diff ik heb.

Er zit nl. geen plaatje op bij mij.

Er zijn wel wat nummers in geslagen maar dit is niet meer leesbaar.

Het enige wat nog leesbaar is in DANA

Weet iemand wat voor diff er op een GC uit 97 zit.? ( ik ga er vanuit dat hij niet vervangen is voor een andere)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Originally posted by ZJ Johnny@Jun 5 2005, 10:53

Ik heb een GC van 97 en weet niet wat voor diff ik heb.

Er zit nl. geen plaatje op bij mij.

Er zijn wel wat nummers in geslagen maar dit is niet meer leesbaar.

Het enige wat nog leesbaar is in DANA

Weet iemand wat voor diff er op een GC uit 97 zit.? ( ik ga er vanuit dat hij niet vervangen is voor een andere)

<div align="right">

Mijn broer heeft een 97 5,2 v8 met constante 4wd en die heeft geen sper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by ZJ Johnny@Jun 1 2005, 17:28

Het achterste diff wordt behoorlijk warm/heet.

Bij het voelen met de hand moet je deze er na 5 seconden of halen.

Ook hoor ik een loeiend en bij lagere snelheid een schavend geluid.

Olie gecontroleerd. Deze is een beetje grijzig en STINKT behoorlijk.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn. ?

PS.

Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft maar bij het scherp draaien van bochten (volledige stuuruitslag) lijkt het wel of het achterste (binnen) wiel slipt.

<div align="right">

Ik ben bang dat je toe bent aan een revisie van het differentieel, de mijne staat nu bij B&S in Tiel voor deze kwaal. Ga maar vast sparen als het zo is, want dit is geen goedkope reparatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Bouwhelm@Jun 5 2005, 10:20

Ik heb diezelfde vraag aan Kroon oil gesteld, dit was het antwoord:

Jeep schrijft voor de standaard achteras van een Grand Cherokee 4.0 een SAE 75W90 olie voor met API GL-5 kwaliteit. Dit voorschrift geldt voor normaal weggebruik op de openbare weg. Indien er veelvuldig met een zware aanhangwagen wordt gereden en/of in het terrein dan adviseert Jeep een dikkere SAE 75W140 olie te gebruiken met API GL-5 kwaliteit. Deze voorschriften gelden voor de standaard achterassen zonder sperwerking. Dus voor normaal straatgebruik is Transmission Oil SP 1011 het juiste product, hierbij is het geen probleem als u eens incidenteel met een aanhangwagen op stap gaat of als u eens het terrein op zoekt. Hangt u regelmatig een zware aanhangwagen achter uw Jeep of rijdt u regelmatig met de auto in zwaar terrein dan is het verstandiger de dikkere SAE 75W140 te gebruiken. Hiervoor hebben wij helaas geen alternatief in ons assortiment. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

(let wel: ik heb een GC uit 93)

<div align="right">

Ik ben er dus nog niet helemaal uit welke olie er nu precies in de standaard DANA35 achterdiff mét LSD moet.... unsure.gif

Hij zal helemaal geen terrein doen maar wel heel af en toe een aanhangertje hebben van 2t over afstandjes van 300km.

Iemand raad?

De Haynes schrijft nu weer 15w140 api GL-5 voor, nu ben ik helemààl van slag....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...