ZJ Johnny Geplaatst June 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2005 Het achterste diff wordt behoorlijk warm/heet. Bij het voelen met de hand moet je deze er na 5 seconden of halen. Ook hoor ik een loeiend en bij lagere snelheid een schavend geluid. Olie gecontroleerd. Deze is een beetje grijzig en STINKT behoorlijk. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn. ? PS. Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft maar bij het scherp draaien van bochten (volledige stuuruitslag) lijkt het wel of het achterste (binnen) wiel slipt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2005 Stinken is normaal voor diff olie... dat doet die rommel al als het nieuw is.. Maar die grijzige kleur in combinatie met je klachten en de geluiden geven mij ook de indruk dat er iets goed mis is. Om zeker te weten wat er mis is, zal de boel toch los moeten! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2005 mijn achterste diff olie is ook altijd grijs bij het aflaten dit moet niet direct een probleem geven, maar het geluid is er niet bij bij mij. Je cover eraf en kijken hoe het met je tanden gesteld is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJ Johnny Geplaatst June 2, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 2, 2005 Maar even olie en pakking halen en in het weekend maar even een kijkje nemen. Als de cover er af is wat moet of kan ik dan allemaal controleren ???? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 2, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 2, 2005 kijken of de tanden van je pignon mooi pakken op je ringwiel en ze gelijkmatig afslijten en of er veel metaalvijlsel, zand, water bij je olie zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJ Johnny Geplaatst June 2, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 2, 2005 Vraagje over de olie. Wat voor olie gaat er eigenlijk in. Op het forum lees ik dat ze ook wel versnellingsbak olie gebruiken. Kan dit wel ? Ook wordt er gesproken over additieven. Is dit echt nodig en waar is het evntueel verkrijgbaar. IK MOET ER NIET AAN DENKEN OM ER VERKEERDE OLIE IN TE DOEN. !! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst June 2, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 2, 2005 85W140 gaat er in je diff. (staat vaak ook Gear-Oil op de verpakking maar let ff op de exacte waarden) In de bak gaat 75W90 is een slagje dunner. (staat ook vaak Gear-Oil op dus verwar ze niet!) De additieven waar je het over hebt zijn alleen van toepassing bij differentiëlen met een limited slip. Kun je herkennen door de aanduiding "LS" op het typeplaatje op het diff, maar kijk voor de zekerheid ook even ín je diff of je daar een rijtje plaatjes ziet zitten, dan weet je het zeker (Als je de originele achteras / diff nog hebt dan heb jij een LS diff) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJ Johnny Geplaatst June 3, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 3, 2005 Even de site van kroon olie bekeken (http://www.kroon-oil.com/nl/) Hebben ze hier hun eigen olie op zitten drinken ? Als ik daar de GC 4.0 tussen 92 en 98 selecteer dan adviseren ze om transmissie olie in de diffs te stoppen. (75w90) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2005 klopt ook als je geen Limited Slip hebt kan je gewoon 75W90 gebruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bouwhelm Geplaatst June 5, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 5, 2005 Ik heb diezelfde vraag aan Kroon oil gesteld, dit was het antwoord: Jeep schrijft voor de standaard achteras van een Grand Cherokee 4.0 een SAE 75W90 olie voor met API GL-5 kwaliteit. Dit voorschrift geldt voor normaal weggebruik op de openbare weg. Indien er veelvuldig met een zware aanhangwagen wordt gereden en/of in het terrein dan adviseert Jeep een dikkere SAE 75W140 olie te gebruiken met API GL-5 kwaliteit. Deze voorschriften gelden voor de standaard achterassen zonder sperwerking. Dus voor normaal straatgebruik is Transmission Oil SP 1011 het juiste product, hierbij is het geen probleem als u eens incidenteel met een aanhangwagen op stap gaat of als u eens het terrein op zoekt. Hangt u regelmatig een zware aanhangwagen achter uw Jeep of rijdt u regelmatig met de auto in zwaar terrein dan is het verstandiger de dikkere SAE 75W140 te gebruiken. Hiervoor hebben wij helaas geen alternatief in ons assortiment. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. (let wel: ik heb een GC uit 93) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJ Johnny Geplaatst June 5, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 5, 2005 Ik heb een GC van 97 en weet niet wat voor diff ik heb. Er zit nl. geen plaatje op bij mij. Er zijn wel wat nummers in geslagen maar dit is niet meer leesbaar. Het enige wat nog leesbaar is in DANA Weet iemand wat voor diff er op een GC uit 97 zit.? ( ik ga er vanuit dat hij niet vervangen is voor een andere) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Peter uit Soest Geplaatst June 20, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2005 Originally posted by ZJ Johnny@Jun 5 2005, 10:53 Ik heb een GC van 97 en weet niet wat voor diff ik heb. Er zit nl. geen plaatje op bij mij. Er zijn wel wat nummers in geslagen maar dit is niet meer leesbaar. Het enige wat nog leesbaar is in DANA Weet iemand wat voor diff er op een GC uit 97 zit.? ( ik ga er vanuit dat hij niet vervangen is voor een andere) <div align="right">← Mijn broer heeft een 97 5,2 v8 met constante 4wd en die heeft geen sper. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GrandZJ Geplaatst June 22, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 22, 2005 Originally posted by ZJ Johnny@Jun 1 2005, 17:28 Het achterste diff wordt behoorlijk warm/heet. Bij het voelen met de hand moet je deze er na 5 seconden of halen. Ook hoor ik een loeiend en bij lagere snelheid een schavend geluid. Olie gecontroleerd. Deze is een beetje grijzig en STINKT behoorlijk. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn. ? PS. Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft maar bij het scherp draaien van bochten (volledige stuuruitslag) lijkt het wel of het achterste (binnen) wiel slipt. <div align="right">← Ik ben bang dat je toe bent aan een revisie van het differentieel, de mijne staat nu bij B&S in Tiel voor deze kwaal. Ga maar vast sparen als het zo is, want dit is geen goedkope reparatie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJ Johnny Geplaatst June 25, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2005 Schrikken van prijzen doe je na een tijdje niet meer als je Jeep rijdt. Maar wat moet zo'n "geintje"kosten.....??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irish wolfie Geplaatst July 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 1, 2005 Originally posted by Bouwhelm@Jun 5 2005, 10:20 Ik heb diezelfde vraag aan Kroon oil gesteld, dit was het antwoord: Jeep schrijft voor de standaard achteras van een Grand Cherokee 4.0 een SAE 75W90 olie voor met API GL-5 kwaliteit. Dit voorschrift geldt voor normaal weggebruik op de openbare weg. Indien er veelvuldig met een zware aanhangwagen wordt gereden en/of in het terrein dan adviseert Jeep een dikkere SAE 75W140 olie te gebruiken met API GL-5 kwaliteit. Deze voorschriften gelden voor de standaard achterassen zonder sperwerking. Dus voor normaal straatgebruik is Transmission Oil SP 1011 het juiste product, hierbij is het geen probleem als u eens incidenteel met een aanhangwagen op stap gaat of als u eens het terrein op zoekt. Hangt u regelmatig een zware aanhangwagen achter uw Jeep of rijdt u regelmatig met de auto in zwaar terrein dan is het verstandiger de dikkere SAE 75W140 te gebruiken. Hiervoor hebben wij helaas geen alternatief in ons assortiment. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. (let wel: ik heb een GC uit 93) <div align="right">← Ik ben er dus nog niet helemaal uit welke olie er nu precies in de standaard DANA35 achterdiff mét LSD moet.... Hij zal helemaal geen terrein doen maar wel heel af en toe een aanhangertje hebben van 2t over afstandjes van 300km. Iemand raad? De Haynes schrijft nu weer 15w140 api GL-5 voor, nu ben ik helemààl van slag.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.