Spring naar bijdragen

Hoe Ver Kun (Moet) Je Gaan....


Newbe
 Share

Recommended Posts

In dit geval gaat het over mijn XJ van 1991. Dat is een 4.0 met nog geen 175.000 km. op de teller.

De carrosserie is nog behoorlijk, rot niet, roest niet en na een wasbeurt goed om aan te zien en kan nog wel wat jaartjes mee.

Afgelopen week is de APK geweest. Paar kleine dingetjes, motorolie ververst en voor € 200,-- mag hij weer een jaar. :thumbsup:

Toch begint hij euvels te vertonen: de electrische stoelverstelling werkt niet meer sinds 2 weken en de pomp van de ABS blijft lopen. De ABS-computer is niet stuk,die liet zich in de OBD gewoon zien, dus er zit iets in de bedrading waarschijnlijk. Die pomp op zich is een oud probleemgeval natuurlijk, maar in deze Jeep werkt hij juist goed en is nu dus over-ijverig bezig. :D

Dat worden natuurlijk zoektochten en daar zal flink wat tijd in gaan zitten. Tijd die ik niet over heb en bovendien is mijn fysiek ook niet meer wat het ooit was. Met andere woorden: het gaat geld kosten. :ohmy:

Op zich vind ik dat geen ramp, autorijden - en zeker Jeep rijden - kost nu eenmaal een regelmatige duik in de beurs. :whistle:

Nu is de handelswaarde van dergelijke auto's in het algemeen niet hoog. Rationeel gezien moet je gewoon niet te veel kosten gaan maken, afscheid nemen en een andere gaan zoeken, waar in het begin ook wel een en ander aan gedaan moet worden. Emotioneel gezien ben ik daar helemaal niet aan toe. :no:

En nu dus de hamvraag: Hoe ver kun of moet je gaan voordat je zegt: stoppen, dit wordt een absoluut schip van bijleg en krijg je er spijt van. :frusty:

Ik zou wel eens willen weten hoe jullie daar tegen aan kijken. B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zolang hij 'hard' is zou ik 'm niet wegdoen.

Alles is te vervangen, de ABS zou ik er gewoon uit halen. Het is toch een rot systeem. ;)

Stel je voor.. je koopt een ander uit 1999. Voor het geld wat je bij moet leggen kun je best veel doen aan je huidige.

mee eens, in mijn ogen hoeven niet alle opties het te doen, als je de stoel al niet vaak versteld (enige bestuurder) waarom repareren, abs? is bij mij altijd kapot geweest, als je het weet meer afstand houden, APK opgelost door check gauges lampje door te verbinden met ABS lampje in het dashboard, koste een uurtje moeite. zijn allemaal geen ideale oplossingen maar om nou direct hem te verkopen voor te weinig geld en wat anders te halen, deze ken je motorisch en je weet hoe lang die nog kan, als je wat anders koopt is het ook maar de vraag wat de verborgen gebreken zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stoelverstelling werken bij beide stoelen niet meer? Zekering eruit, of bedrading kapot. Dan nieuw draadje trekken.

ABS; ombouwen naar conventioneel remsysteem.

Zolang de kosten van deze reparatiés de helft is van wat je zou moeten bijlegen voor een andere, zou ik 'm nog lekker blijven rijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat jullie (in dit geval dan) gelijk hebben en we hebben dit weekeinde besloten om een en ander te laten oplossen met de ABS en we houden hem nog wel even. Het klinkt gek misschien, maar bij de XJ heb ik iets wat ik met de ZJ totaal niet heb: emoties. Dat neemt niet weg dat je zo af en toe knopen moet doorhakken.

Die ABS overigens heeft tot voor kort altijd voortreffelijk gewerkt, dus het wordt eerst uitgezocht en dan zien we wel wat we daarmee doen. Ombouwen is dan het meest voor de hand liggend denk ik ook.

We rijden allebei in de auto en als de stoel in de stand van Oma staat kan ik niet meer tussen leuning en stuurwiel :blush: , dus dat moet, maar schijnt een klusje van niets te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag die je je moet stellen is: hoeveel kosten heb ik eraan om hem in orde te zetten.

Dat bedrag zal in jouw geval misschien niet echt hoog oplopen want de problemen die jij beschrijft zijn met een beetje handigheid op te lossen.

Stel dat je er met een paar 100 euro vanaf bent, dan is de redenering dat je voor die som een jeep hebt die terug ok is en dat je ten tweede voor die kleine som geen nieuwe of een andere kunt kopen.

Koop je dan toch een andere voor een kleine prijs, heb je er zowiezo toch weer kosten aan.

conclusie is dus, als je weet dat de basis van je jeep (motor, body, ophanging) nog lang meekan, dan is het de moeite waard om de rest in orde te zetten;

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frans, dank voor de reactie. Het gaat er niet zozeer om hoeveel het nu gaat kosten want dat is inderdaad niet al te veel. De twijfel werd me ingegeven door het feit dat je, als je niet uitkijkt, een heleboel kleine of minder kleine kosten gaat opstapelen. Dan kan je op een punt komen dat het zoveel gekost heeft dat je je niet eens meer kunt veroorloven die auto te verkopen.

Dat de aanschaf van een andere ook weer met extra kosten gepaard gaat, weet ik. Toen ik deze XJ kocht was ik binnen de kortste keren nog eens € 1.500 armer om de zaken in orde te maken ondanks het betoog dat hij 100% was onderhouden.

En als je dan wat twijfel krijgt, kan het m.i. geen kwaad gewoon eens te vragen wat anderen er van denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk erover als volgt: als die jeep je echt interesseert en je ligt er 's nachts van wakker om er overdag te kunnen mee rijden, dan moet je op geen euro kijken. Zie het als een hobby en geniet ervan.

Zie het niet als een investering en van zo " hoeveel kan ik er nog van maken als ik hem verkoop "... Denk daar gewoon niet aan en gebruik hem intens tot hij echt niet meer verder kan.

Een nieuwe jeep kopen is niet beter, lees maar eens mijn ritverslag met de compass.

Een andere oude jeep kopen zit je meteen in hetzelfde schuitje.

Dus, zet je jeep in orde en je kunt weer jaren verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik mijn jeep cherokee kocht had ik met thuis komst meteen een lekke slang van de stuurbekrachtigingspomp was zo gefixt toen een probleem met de koeling (nieuwe termostaat erin) er zat ook stukken vloeibare pakking in het koelvloeistof :frusty: en toen kwam de Apk keuring was 850 euro :ohmy: .

Maar ik zie mijn jeep meer als een hobby als ik er in rij dan doe ik dat met veel plezier en als er iets mee is dan probeer ik het eerst zelf op te lossen voor ik naar de garage ga .

Ik weet wat ik aan me jeep heb, en er zijn nu nog dingen die ik er aan wil veranderen en vernieuwen :yes: maar alles op zijn tijd !!!

Ik denk erover als volgt: als die jeep je echt interesseert en je ligt er 's nachts van wakker om er overdag te kunnen mee rijden, dan moet je op geen euro kijken. Zie het als een hobby en geniet ervan.

En die vind ik erg goed :worshippy:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben gewoon een liefhebber van Jeep. Ik heb een ZJ en een XJ. Die XJ is een paar inch verhoogd en daarmee rijd ik als ik gelegenheid heb mee naar een evenement. Alleen al de maandelijkse brandstofrekening maakte het nodig om de (hangende) brievenbus wat steviger aan de muur te bevestigen :D Het gaat me niet zozeer om het geld, je loopt vanzelf wel leeg met die auto's voor de deur. Hoezeer je het ook als een hobby beschouwd, bezit van een auto raakt altijd ook de economische realiteit. Als de kilometerheffing was ingevoerd had ik vrijwel zeker besloten één van de twee op te ruimen. Werken en geld verdienen doe ik om te kunnen leven en dat gaat verder dan autorijden.

Ik gaf al aan dat ik direct na aanschaf ook de nodige kosten heb moeten maken, maar dat was ingecalculeerd. Daarna nog een koelingsprobleem meegemaakt (visco van de ventilator) en een lekke leiding aan de stuurpomp was er ook al een keer. De prijs van die leiding vond ik wel degelijk schokkend trouwens. Maar verdeeld over 6 jaar eigendom vind ik het nog steeds meevallen dus.

Let's face it: de auto is nu 20 jaar oud natuurlijk. Dat betekent ook dat je met veroudering te maken krijgt, zoals in dit geval vermoedelijk in de elektra. Vandaar dat ik nu de afweging wilde maken. DE XJ blijft nog wel een poosje, heb ik dus besloten. DE ZJ is een ander verhaal, die wil ik nog de komende winter doorrijden en dan omruilen voor een nieuwere versie, waarschijnlijk een WJ met V8. B)

Eerst maar eens kijken hoe ik zakelijk het jaar uit kom (moeten nog wat in software investeren) en hoe het verder moet met de oudedagsvoorziening, want ondanks de malaise wil ik het met een paar jaartjes echt wat rustiger aan gaan doen. Vaker naar een evenement bij voorbeeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Goed, de kleine problemen zijn u wel opgelost en een draadje met zwevende zekeringen deed wonderen voor het bedienen van de stoelen. Blijft de ABS.

Net als van de ZJ is ook de ABS van de computer niet meer te benaderen, dealers schijnen dat wel te kunnen.

Ik heb wat gegoogled en zie dus inderdaad, dat vaak wordt geconverteerd naar een conventioneel systeem. In principe dus een andere hoofdremcilinder en een booster, ABS in de vuilnisbak. Een andere oplossing die ik zag: vervangen van de complete unit en hoofdremcilinder door een set van een XJ-sport uit 1997. Ik neem aan dat je dan nog steeds een ABS functie hebt.

De vraag doemt dus op: wat is de beste keuze en not at the least: wie van de forummers zou dat kunnen en willen doen (tegen betaling uiteraard) want verder dan remblokken en remschoenen en een remcilindertje van trommelremmen vervangen ben ik nooit gegaan en daar wil ik ook niet aan beginnen. Het heeft geen haast, het kan in oktober of november (na mijn vakantie) en de XJ mag gerust een weekje logeren.

bewerkt door Newbe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...