Spring naar bijdragen

Uitlijnen Verhoogde Jk


Dennisr
 Share

Recommended Posts

Goedeavond,

Ik heb mijn jk voorzien van nieuwe assen (dynatrac) en een teraflex 4" verhoging. Bij deze teraflex set zijn alle spoorstangen variabel. De stangen heb ik op door de fabrikant aanbevolen lengte gezet. Toen de Jeep gereed was is hij door een bandenspecialist uitgelijnd. Echter er kloppen een aantal zaken niet. Mijn stabilisator connect voor komt o.a.aan de linkerzijde tegen de veer aan. Ook heb ik achteraf redelijk wat uitspoor gegeven vanwege het fenomeen "death wobble" waar ik last van had. Nu mijn vraag is of er liefst in n brabant een bedrijf zit die deze zaken juist kan afstellen en hier ook kennis van heeft?

Wie kan mij verder helpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spoorstangen ? Neem aan dat je controlarms (draagarmen) bedoeld ?

Het verhaal van de stabi komt bij bekend voor KLIK.

Bij het uitlijnen kwam ik wel redelijk uit.

Is op USA sites erg veel over te vinden.

Is het mogelijk dat je een foto maakt van de voorkant ?

Dan met name waar de stangen elkaar raken ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kan het zijn dat door de verhoging je vooras niet mee in het midden staat en daardoor je connectors de veerpoot raken (trackbar iets te lang gemaakt)? Ook de stabilisator stang kan soms een paar klappen gebruiken om weer in het midden te komen!

Uitspoor als middel tegen death wobble is nieuw voor mij. Caster wat minder stijl stellen wil nog wel eens helpen, maar 9 van de 10 keer zit er iets los (trackbar met speling in het oog) of is er iets versleten (fusee bijvoorbeeld). Als je de Unlimited versie van de Dynatrac 44 hebt zou het caster overigens al gecorrigeerd moeten zijn. Gaaf spul heb je er onder gezet trouwens. Mag ik weten waar je het gekocht hebt?

bewerkt door nkijkuit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De as staat normaal gezien in het midden, want dit is gecorrigeeerd tijdens het uitlijnen. Spoorstagen of controlarms zijn verstelbaar en volgens mij is heeft diegene die de auto heeft uitgelijnd het verhaal niet helemaal begrepen en ipv caster te verstellen met de bovenste spoorstangen, heeft hij dat gedaan door de onderste langer te maken. Met als gevolg as naar voren en daardoor raakt de veer de connect van de stab. stang aan de bovenzijde.

Ik heb ook wat gelezen op de amerikaanse fora en er zou juist toespoor gegeven moeten worden om death wobble te verhelpen, maar toen ik dat deed schrok ik me helemaal rot tijdens een korte testrit.

Alles zit verder vast, maar er zijn teveel variabelen voor de afstelling, vandaar beter een expert dit laten doen met een computer, dan dat ik zelf een half jaar loop te klooien.

Ik heb een prorock 44 voor met rcv steekassen en een prorock 60 achter. De vooras heeft idd een grotere hoek van de pinionas om de verhoging te compenseren. Al deze spullen heb ik laten overkomen in een container uit de US.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Datis snel te zien; dan moet je veerpoot ook onder een hoek staan. Maar dat verklaart nog niet waarom het links erger is dan rechts. Bij mij hadden ze ook de boel uitgelijnd "op de computer" maar de as stond nog steeds een cm of 4 uit het lood.

Wat verder vaak foy gaat is dat de controlarmen en trackbar worden vastgedraaid terwijl de wielen niet op de grond staan. Verder is een bekende verdachte het montagepunt van de trackbar dat uitgelubberd kan zijn. Dan kunnen de bouten nog zo vastzitten; in de lengte komt er zoveel kracht op dat beweging in de lengte mogelijk is. Voor dw heb je maar weinig nodig. Bij mij was de combinatie van verhogen, grotere banden en slechte fusees voldoende voor een flinke dw!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Datis snel te zien; dan moet je veerpoot ook onder een hoek staan. Maar dat verklaart nog niet waarom het links erger is dan rechts. Bij mij hadden ze ook de boel uitgelijnd "op de computer" maar de as stond nog steeds een cm of 4 uit het lood.

Wat verder vaak foy gaat is dat de controlarmen en trackbar worden vastgedraaid terwijl de wielen niet op de grond staan. Verder is een bekende verdachte het montagepunt van de trackbar dat uitgelubberd kan zijn. Dan kunnen de bouten nog zo vastzitten; in de lengte komt er zoveel kracht op dat beweging in de lengte mogelijk is. Voor dw heb je maar weinig nodig. Bij mij was de combinatie van verhogen, grotere banden en slechte fusees voldoende voor een flinke dw!

Klopt allemaal wat je zegt. Alleen is alles aangedraaid op de grond, zijn de fusees nieuw en de as en trackbar ook

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee die heb ik wel 1 gekocht, maar is volgens mij niet zwaar genoeg. Alleen wanneer death wobble voorkomt zal een zwaardere stuurdemper dit alleen maar verbergen, maar het fenomeen zelf zal blijven.

Inderdaad, een zwaardere stuurdemper zal het verbergen. Daar is-ie ook voor. Een wobble is een ongedempte trilling. Taak van stuurdemper is om deze te dempen, het woord zegt het al. Net zoals je 4 schokdempers voorkomen dat de wielen gaan stuiteren op de weg.

Vwb foto's toevoegen: volgens mij moet je kiezen voor de volledige editor-modus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, een zwaardere stuurdemper zal het verbergen. Daar is-ie ook voor. Een wobble is een ongedempte trilling. Taak van stuurdemper is om deze te dempen, het woord zegt het al. Net zoals je 4 schokdempers voorkomen dat de wielen gaan stuiteren op de weg

Met alle respect, dat is niet helemaal waar, ik weet dat jij meer begrijpt van dit soort techniek dan ik, maar in algemeen kan je toch stellen dat met een juiste geometrie (is lastig punt bij de JK), correcte montage en zonder defecte onderdelen je zonder stuurdemper moet kunnen rijden. Zal niet lekker rijden, maar het mag niet leiden tot death wobble. Deathe Wobble begint altijd bij een defect; in heel kritsche gevallen zelfs al een onbalans van een wiel.

Voor de OP: lopen je stuurstang en je trackbar een beetje evenwijdig? Zoniet dan kan dit leiden tot bumpsteer (ongecontrolleerde stuurbeweging wanneer je over een hobbel gaat). Dit kan onder de "juiste" omstandigen ook zorgen voor death wobble.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met alle respect, dat is niet helemaal waar, ik weet dat jij meer begrijpt van dit soort techniek dan ik, maar in algemeen kan je toch stellen dat met een juiste geometrie (is lastig punt bij de JK), correcte montage en zonder defecte onderdelen je zonder stuurdemper moet kunnen rijden. Zal niet lekker rijden, maar het mag niet leiden tot death wobble. Deathe Wobble begint altijd bij een defect; in heel kritsche gevallen zelfs al een onbalans van een wiel.

Voor de OP: lopen je stuurstang en je trackbar een beetje evenwijdig? Zoniet dan kan dit leiden tot bumpsteer (ongecontrolleerde stuurbeweging wanneer je over een hobbel gaat). Dit kan onder de "juiste" omstandigen ook zorgen voor death wobble.

Hier heb ik ook al aan gedacht. Standaard zit er bij de set geen dropped pitmanarm. Misschien dat ik die wel nodig heb.

Een ander punt is dat mijn banden zijn gebalanceerd met een soort van plaklood waar zich bolletjes in bevinden. Deze bolletjes zorgen dan voor de opheffing van de onbalans. In mijn beleving werkt dit goed bij een effen weg waarop je rechtdoor rijdt, maar bij een put o.i.d. in de weg kan dit toch ook mijn probleem verergeren. Of zie ik dit fout.

Ik heb nu gevonden waar je foto's kan toevoegen :-) beetje stom, maar goed een aantal voorbeelden erbij gevoegd.

post-592-0-25354100-1313066984_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met alle respect, dat is niet helemaal waar, ik weet dat jij meer begrijpt van dit soort techniek dan ik, maar in algemeen kan je toch stellen dat met een juiste geometrie (is lastig punt bij de JK), correcte montage en zonder defecte onderdelen je zonder stuurdemper moet kunnen rijden. Zal niet lekker rijden, maar het mag niet leiden tot death wobble. Deathe Wobble begint altijd bij een defect; in heel kritsche gevallen zelfs al een onbalans van een wiel.

Voor de OP: lopen je stuurstang en je trackbar een beetje evenwijdig? Zoniet dan kan dit leiden tot bumpsteer (ongecontrolleerde stuurbeweging wanneer je over een hobbel gaat). Dit kan onder de "juiste" omstandigen ook zorgen voor death wobble.

We werken aan een allesomvattend verhaal over deathwobble en stuurdempers. Daar zal e.e.a. duidelijk (moeten) worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Essential reading voor JK rijders met vermoeden van DW: http://www.jk-forum.com/showthread.php?132779-Diagnosing-Death-Wobble-and-Fixing-Non-DW-Shimmies-and-Wobbles&highlight=Diagnosing+death+wobble

Een dropped pittman arm geeft erg veel stress op je stuurhuis. Je zou ook kunnen kijken naar een flipped draglink

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...