Spring naar bijdragen

Motor Grand Wagoneer Probleem


GB68
 Share

Recommended Posts

Allen,

Ik heb een probleem met de motor van een Grand Wagoneer '84.

De Jeep onlangs gekocht van een garage die deze uit amerika heeft gehaald.

Motor tikte iets, maar dat kwam door het lange stilstaan, althans dat was het verhaal.

Nu blijkt bij de garage dat de auto op 7 cylinders loopt. (hij loopt/rijdt dus wel)

Ook het vervangen van kleppenstoters bracht helaas niet de oplossing. Wel als er een nieuwe bij de (slechte cylinder) geplaatst werd, werd deze iets opgetild door de nokkenas ipv helemaal niet ! (even wat tekst vd garage gekopieerd, want ik weet het zelf niet)

Dus het lijkt erop dat de nokkenas ook versleten is.. en wat kom je nog meer tegen als je deze gaat vervangen !!?

Heeft iemand hier tips&trucs voor wellicht ? Uiteraard voel ik me vreselijk bedrogen,.. maar ja, geen garantie dus vette pech .

Ik vrees voor een volledige motor revisie.

Wat kost dit gemiddeld, heeft iemand hier een goed en betrouwbaar adres voor of wil iemand zich aan dit project wagen ?

Hoor het graag..

Alvast dank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pas geleden waren we met een groepje gaan rijden. In dat groepje zit iemand met een cj met daarin een 5.9 ( 360 ) waggy blok.

Het blok begon die dag wat kuren te krijgen waarop besloten werd om het blok eens goed na te kijken als hij in de garage stond.

In de garage zijn wij erachter gekomen dat het blok op 7 cilinders goed liep en 1 cilinder slecht was. Bij controle bleek de

compressie van 7 cilinders goed te zijn maar 1 cilinder haalde net een compressie van 3 bar. Er is toen besloten om de kop eraf

te halen en toen kwamen we eerst tegen dat de kop op de plek waar de slchte cilinder draait niet goed afdicht. ( klep functioneert niet meer goed )

Ook bleek de zuiger met zuigerveer niet meer goed te werken waardoor wij compressie verloren.

We kwamen er ook achter dat de seals niet meer goed waren en aan vervanging toe waren. Sommigen waren bijna helemaal versleten.

Dat kan verschillende oorzaken hebben. De eigenaar is toen op onderzoek uit gegaan om onderdelen te bestellen. Hem werd al verteld dat reviseren

eigenlijk het verstandigst is of op zoek gaan naar een gereviseerde ruilmotor.

Bij B&S te Tiel kan je alle onderdelen bestellen of een ruilmotor kopen maar hem werd verteld dat ze slechte ervaringen hadden met de ruilmotoren

van hun vaste leverancier. Drie motoren die ze tot nu toe geleverd hadden gekregen bleken niet goed te zijn.

De eigenaar van de jeep is er nog steeds niet helemaal uit wat hij gaat doen. Een goede revisie van het gehele motorblok is qua onderdelen wel te doen maar

de arbeidsuren tikken wel door qua kosten. Er zijn dus meerdere bedrijven die dit kunnen uitvoeren maar dat zal niet voor een bedrag van 1500 a 2000 euro zijn. Maak duidelijke

afspraken en zet alles goed op papier als je offertes gaat aanvragen bij diverse bedrijven. Er zit namelijk een groot verschil in de aangeboden offertes.

Succes!

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Michel,

Dank voor je reactie..

Het klinkt inderdaad als een soortgelijk verhaal.

B&S heeft geen ruilblokken, en ze deden ook niet aan revisie !? Terwijl ik toch dacht dat ze dat juist wel deden. " Er zijn veel betere bedrijven die dat kunnen " kreeg ik als antwoord .

Maar na wat rondbellen komt een revisie van een blok al gauw tussen de 4 en 5000 EURO !! ;(

Dus als iemand een goedkoper adres weet.. hoor ik dit heel graag.

Pas geleden waren we met ene groepje gaan rijden. in dat groepje zit iemand met een cj met daarin een 5.9 ( 360 ) waggy blok.

Het blok begon die dag wat kuren te krijgen waarop besloten werd om het blok eens goed na te kijken als hij in de garage staat.

In de garage zijn wij erachter gekomen dat het blok op 7 cilinders goed liep en 1 cilinder slecht was. Bij controle bleek de

compressie van 7 cilinders goed te zijn maar 1 cilinder haalde net een compressie van 3 bar. Er is toen besloten om de kop eraf

te halen en toen kwamen we eerst tegen dat de kop op de plek waar de slchte cilinder draait niet goed afdicht. ( klep functioneert niet meer goed )

Ook bleek de zuiger met zuigerveer niet meer goed te werken waardoor wij compressie verloren.

We kwamen er ook achter dat de seals niet meer goed waren en aan vervanging toe zijn. Sommigen waren bijna helemaal versleten.

Dat kan verschillende oorzaken hebben. De eigenaar is toen op onderzoek uit gegaan om onderdelen te bestellen. Hem werd al verteld dat reviseren

eigenlijk het verstandigst is of op zoek gaan naar een gereviseerde ruilmotor.

Bij B&S te Teil kan je alle onderdelen bestellen of een ruilmotor kopen maar hem werd verteld dat ze slechte ervaringen hadden met de ruilmotors.

Deze ruilmotors komen bij een bedrijf uit Groningen vandaan en de 3 die ze tot nu toe geleverd hadden gekregen bleken niet goed te zijn.

De eigenaar van de jeep is nog steeds er niet helemaal uit wat hij gaat doen. Een goede revisie van het gehele motorblok is qua onderdelen niet te duur maar

wel qua arbeidsuren. Er zijn dus meerdere bedrijven die dit kunnen uitvoeren maar dat zal niet voor een bedrag van 1500 a 2000 euro zijn. Maak duidelijke

afspraken en zet alles goed op papier als je offertes gaat aanvragen bij diverse bedrijven. Er zit namelijk ene groot verschil in de aangeboden offertes qua prijs.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allen,

Ik heb een probleem met de motor van een Grand Wagoneer '84.

De Jeep onlangs gekocht van een garage die deze uit amerika heeft gehaald.

Motor tikte iets, maar dat kwam door het lange stilstaan, althans dat was het verhaal.

Nu blijkt bij de garage dat de auto op 7 cylinders loopt. (hij loopt/rijdt dus wel)

Ook het vervangen van kleppenstoters bracht helaas niet de oplossing. Wel als er een nieuwe bij de (slechte cylinder) geplaatst werd, werd deze iets opgetild door de nokkenas ipv helemaal niet ! (even wat tekst vd garage gekopieerd, want ik weet het zelf niet)

Dus het lijkt erop dat de nokkenas ook versleten is.. en wat kom je nog meer tegen als je deze gaat vervangen !!?

Heeft iemand hier tips&trucs voor wellicht ? Uiteraard voel ik me vreselijk bedrogen,.. maar ja, geen garantie dus vette pech .

Ik vrees voor een volledige motor revisie.

Wat kost dit gemiddeld, heeft iemand hier een goed en betrouwbaar adres voor of wil iemand zich aan dit project wagen ?

Hoor het graag..

Alvast dank

Als ik het goed begrijp, worden de kleppen van 1 cilinder niet bediend. Lijkt me als er slijtage op de nokkenas zit, dat dit overal ongeveer evenveel zou zijn.....

Ik weet niet welk type blok je er in hebt liggen, heeft deze toevalig ook hydraulische klepstellers? Als deze vast blijven zitten zullen de kleppen ook niet bediend worden.

Ik zou niet meteen uitgaan van het ergste..... Heeft je garage ook een compressie test gedaan? Dit geeft een redelijk indicatie over de conditie van het blok.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Ab,

Dank voor je reactie.

Op het moment van het plaatsen van goede klepstoters aan de slechte kant (zo gezged).. bewoog 't ongeveer een kleine cm ipv 3 . Daarvoor bewoog het niet.

Conclusie garage: Nokkenas ingesleten.. en om deze te vervangen, moet er veel open en los gehaald worden, met dan als gevolg niet weten wat je tegenkomt. Veel uren werk = veel euro's !!

Is uiteindelijk een revisie dan niet een betere keuze... maar bij wat rondbellen wel een hele dure ! gem. 4 a 5000 Excl.

Dus een revisieblok AMC 360 5,9 V8, zou welkom zijn voor aanzienlijk minder dan 4000 euro.. en als die aanbieder 'm er ook nog uit/in kan bouwen, is het helemaal goed geregeld ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb wel een shortblok amc 360 voor je dus blok met koppen geen manifold alleen onderblok met koppen gemonteerd

loopt goed vrg prijs 400 euro

kan me nier voorstellen dat een Nokkenas reiecie zo duur is wel wat werk maar zeker zelf te doen

bel een met dynotrack in de cruquius bij hoofddorp zijn goed met revicie

scoob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi

Als het blok lang heeft stilgestaan dan kunnen idd de hydraulische klepstoters vast zitten.Alleen de stoters vervangen helpt dan niet

Deze zijn redelijk makkelijk te vervangen, hoeft alleen het intake manifolt eraf en dan kan je erbij. De kosten hiervan zijn ook nog niet zo hoog.

Bij ons in Oss zit Janssen motoren revisie die redelijk veel amerikaanse blokken reviseerd.

Ik was in de guldentijd daar 3000 gulden kwijt en zal nu zo rond de 2500 3000 euro zitten.

Groeten Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nadeel van een forum is,.. je krijgt er nog meer dilemma's bij :)

Dank zover voor jullie adviezen.

Ik heb contact gehad met JeePee in Oosterhout.

Deze konden 't blok reviseren voor 3500 incl.

Lijkt mij een redelijk net bedrag.

Iemand ervaring met deze garage / revisie's ?

Hoeveel garantie zit er dan op het blok?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JeePee Kees Peters of Jeepparts Nico zijn mensen die weten waar ze over praten.

Kennis genoeg hebben deze bedrijven!

Jeepee besteed dat uit bij een bedrijf en doet dat niet zelf voor zover ik weet. Heb daar in ieder geval geen

machines zien staan die je gebruikt bij een volledige motorrevisie. Niks mis mee natuurlijk met het uitbesteden van dit soort dingen.

Je kan natuurlijk niet alles in eigen beheer uitvoeren.

Ik vraag mij alleen af of het bestaande blok gereviseerd wordt of dat je een ruilblok krijg bij Jeepee center.

Als het gaat om revisie / ruil blokken is EPS engines 1 van de grootste leveranciers in Nederland. De laatste blokken die ze geleverd hebben

aan een bekend bedrijf waren volgens dat bedrijf niet van een hele goede kwaliteit.

http://www.track-motortechniek.nl/

http://www.post-en-dros.nl/cms/

http://www.vmt-revisie.nl/specials.html

Vraag gewoon overal een prijs op.

Tevens zou ik als je een beethje handig bent zelf op onderzoek uitgaan. Het kan je uiteindelijk een hoop geld schelen want wie weet is het minder erg met het blok gesteld als je denkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...